• Webbredaktör Annelie

    Kaffe sägs vara bra för minnet. Hur många koppar dricker du per dag?

    En ny studie visar nämligen att koffein får oss att minnas bättre. I åtminstone 24 timmar håller effekten i sig.

    Hur många koppar dricker du om dagen. Vill du dricka fler eller färre och tror du på de nya rönen. Diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kaffe sägs vara bra för minnet. Hur många koppar dricker du per dag?
  • Fjärilslarv

    klickade i 2, men jag dricker fyra men när halva koppen är kvar så är kaffet kallt och måste bytas ut så det blir nog 2 hela koppar per dag haha.

  • Anonym (Vatten är bäst!)

    Slutade dricka kaffe för 9 år sen. Tycker fortfarande att doften av nybryggt kaffe är underbar, men annars saknar jag inte det.

  • Severus

    4-6 koppar. Max.

    Det är små koppar som tar mindre än 2 dl och jag har alltid en slatt mjölk i


    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Fjärilslarv
    Anonym (Vatten är bäst!) skrev 2014-01-13 09:30:39 följande:
    Slutade dricka kaffe för 9 år sen. Tycker fortfarande att doften av nybryggt kaffe är underbar, men annars saknar jag inte det.
    vatten är absolut bäst (angående ditt nick) jag dricker mycket vatten ca 2liter om dagen, men jag dricker också 4 halva koppar (dvs 2 hela) om dagen =). Anledningen till halva är att är jag har kommit till halva koppen så är kaffet kallt och måste slängas :P.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Det var koffein som studerades, inte kaffe. Det är en mycket stor skillnad, på vissa sätt. Det som är värt att påpeka är att testpersonerna gavs koffeintabletter innehållande 200 mg koffein direkt efter att ha sett bilder. Det är en ganska signifikant dos taget på ett sätt som ger snabb stimulans.

    Det går inte dra någon slutsats kring huruvida detta ger att regelbundet intag av kaffe ger en minneshöjande effekt. En annan sak som är mycket relevant är att testpersonerna inte drack koffein-haltiga drycker regelbundet, man kan alltså tänka sig en uppbyggnad av tolerans för den minneshöjande effekten.

    Med det sagt: Jag dricker inte kaffe alls men jag dricker te ibland.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Kaffe sägs vara bra för minnet. Hur många koppar dricker du per dag?