• Gdh

v 35+1 typ inte handlat något

Är i v 35+1 och har typ inte handlat något, börjar få lite panik när man hör hur mkt alla andra handlar

Kläder tycker jag är jättesvårt eftersom jag inte vet hur stor bebisen kommer vara (går man på hur stor jag o mina syskon/våra föräldrar pojkvännens familj osv var så blir vell bebisen runt 50cm 3500gram), men känns ändå dumt att handla massa kläder som kanske inte kommer passa.

Spjälsäng har vi inte skaffat än, men den jag o min lillebror hade (tidigt-mitten 90tal) finns kvar i bra skick.
    Vagn vet jag inte ens om jag vill ha, men mina föräldrar har sagt att de gärna köper en vagn om det är så.

Så har typ bara köpt några plagg (bodys,byxor,mössa) i strl 50 o 56 och 2 pyjamasar i strl 56, men känns så lite :/

Kan fortfarande ha mina vanliga bhar, så amningsbh tänkte jag köpa när bebisen väl kommit.

Är jag flummig som hänger upp mig på vad alla andra köper?

• Svar på tråden v 35+1 typ inte handlat något
  • viseversa

Tja det är ju bra att ha med sig kläder till bb samt ytterkläder till bebisen.

Köp en overall
    4-6 bodysar
    4-6 byxor
    3 par strumpor
    1 par varma tofflor
    en varm mössa
    en filt. 

Vagn ÄR bra. Visst kan du bära men då krävs det att du har en sele eller sjal att bära i också. Tradera är bra om du itne vill ruinera dig. Köp kläder i storlek 56. Visst kanske dom är lite stora den första 1-2 veckorna men hällre det än för små.

Sen är blöjor och tvättlappar samt rumpsalva(inotyol) bra att ha hemma när man kommer hem med bebisen. Man vill hälst slippa gå och handla det första man gör när man kommer hem helt nyförlöst.

Instagram...LOVALOVISA
  • Ramborg

Har ni lite cash så ni inte absolut måste leta på Tradera etc så är det inga problem. Ni kan gå och handla det ni behöver i takt med att ni behöver det.

Man bör tvätta babykläder innan de används, så några dagars framförhållning behöver ni, beroende på om ni har egen tvättmaskin eller behöver boka tvättstuga.

Köp hem ett paket blöjor storlek 1, tvättlapoar och inotyolsalva. Så klarar ni bebisens hygien. Ett hopvikt badlakan funkar istället för skötbord tills ni bestämmer er för om ni behöver ett.

Finns lakan till spjälsängen?

Köp

42.
  • Gdh

tack för tipsen :) Tradera har jag inte ens tänkt på xD Har en fleeceoverall i strl 62, den lär ju bebisen drunkna i, så får hitta något i 56 ist :D

• Ramborg

Traderashopping är rättså kul när man går och väntar, tycker jag i alla fall

42.
  • Ramborg

Traderashopping är rättså kul när man går och väntar, tycker jag i alla fall

42.
  • Flickan och kråkan

Man behöver ju faktiskt inte så mycket till nyföding och affärerna stänger ju inte i och med förlossningen.

Jag behöver:
    - Lite kläder
    - Sjal (använder inte vagn)
    - Blöjor och torra tvättlappar (har sambon köpt när jag legat på BB och han ändå vardagshandlat).
    - Skötbädd
    - Amnings-BH och någon amningströja
    - Andningslarm (helt individuellt; jag kan inte sova alls och nätterna blir ångestladdade)
    - Babyskydd till bilen

Ja, det var väl allt tror jag. Vi samsover, har badkar och stor vask i köket där det badas etc. Jag tycker förresten det är skönt att ha en febertermometer och en ask alvedonsuppar hemma också. Inte för att man behöver det tidigt, men ändå skönt att ha hemma tycker jag. 

Min äldsta kom i v.37+2 och jag blev helt tagen på sängen. Inga bebiskläder tvättade så det blev en lite mössa på förlossningen av gasbinda som de slog en liten knut på toppen på .

• kubic

Det finns set att köpa på Tradera för nyfödda bebisar med massa olika kläder. Man kan få jätte mycket för liten peng och de är ju ofta väldigt fräscha eftersom bebisen växer fort.

• Natulcien

Jag tycker att det är sunt att inte handla ihjäl sig i förväg.

Det vi köpte innan var en vagn, blöjor, torkservetter, amnings-BH-ar + inlägg, och lite babyfiltar. Och så ärvde vi en del kläder och leksaker av mina syskonbarn.

Men allt annat; bärsele, bärsjal, frottélappar, Inotyol, bröstpump, babysitter, mer kläder etc.det köpte vi efterhand som vi märkte behovet.
    Spjälsäng använde vi aldrig.

Om du är osäker på barnvagn och inte vill slänga ut tusenlappar, så finns det ju många bra, begagnade på Blocket och Tradera.

• Flickan och kråkan

Jag har förresten inte haft några kräkisar så med alla tre barnen har vi klarat oss med 4 bodysar, 3 byxor, 3 pyjamaser, en hjälmmössa och två par strumpor + säsongskläder (overall till vinterbebis, solhatt till sommar- och vårbebis. Har egen tvättmaskin.

Från två månader så har de förresten dreglat som tokar så då har det behövts en arsenal med dregelhaklappar.

• Natulcien
    Natulcien skrev 2014-01-15 14:37:30 följande:
    Jag tycker att det är sunt att inte handla ihjäl sig i förväg.

Det vi köpte innan var en vagn, blöjor, torkservetter, amnings-BH-ar + inlägg, och lite babyfiltar. Och så ärvde vi en del kläder och leksaker av mina syskonbarn.

Men allt annat; bärsele, bärsjal, frottélappar, Inotyol, bröstpump, babysitter, mer kläder etc.det köpte vi efterhand som vi märkte behovet.
    Spjälsäng använde vi aldrig.

Om du är osäker på barnvagn och inte vill slänga ut tusenlappar, så finns det ju många bra, begagnade på Blocket och Tradera.
    Ett babyskydd skaffade vi i förväg också såklart, för det behövdes ju för att få hem sonen från BB... Glad
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-15 14:29:01 följande:
    Min äldsta kom i v.37+2 och jag blev helt tagen på sängen. Inga bebiskläder tvättade så det blev en lite mössa på förlossningen av gasbinda som de slog en liten knut på toppen på .
    En gasbinda? Tjusigt! Vår son fick en kalsong på huvudet när han kom ut... Skrattande
  • Flickan och kråkan
    Natulcien skrev 2014-01-15 14:40:14 följande:
    En gasbinda? Tjusigt! Vår son fick en kalsong på huvudet när han kom ut... Skrattande
    Sätter lite piff på födelsefotografierna tycker jag
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-15 14:41:59 följande:
    Sätter lite piff på födelsefotografierna tycker jag
    Haha...jaa.
    De hävdade att kalsong är en klassiker på SÖS...men jag vet inte...kanske något de sa för att mössorna var slut..? Skrattande
  • mammalovis

Köp amnings-bh efter de 3 första dygnen då betongbröstens period har passerat och du vet vilken storlek du behöver. Vill du ha sov-bh kan jag rekommendera en operations-bh från Apotek, tror de hette Carefix.

Bindor till dig själv är smart att ha hemma när de från sjukhuset du tar med dig hem är slut. Alltså till avslaget.

62-an kan passa om du får ett stort barn ...

Jag hade rekommenderat 2 set med kläder i 50 (alla behöver ju inte det) och något mer i 56. Byxor går det inte åt så många om inte bebisen bajsat bredvid. Då är risken större att de kräks rejält. Byxor med uppvikbar kant motsvarar 2 storlekar. Omlottbodies är definitivt smidigast i 50-56 när de inte är starka i nacken.

Rumptermometer är skönt att ha hemma om bebisen blir sjuk.

Babyolja till badet och Inotyol eller Bepathen vid röd rumpa. Inotyolen färgar dock av sig.

Svar på tråden v 35+1 typ inte handlat något