Muslimsktjej skrev 2014-11-04 17:04:20 följande:
"Jag avslutar denna diskussion", vilken diskussion? Det enda du gör just nu är att påstå att jag är okunnig.
Du kan visst öppna den, kopiera länken och klistra in.
Förolämpar en sunni Imam Ali så är man illa ute, förolämpar en shia Aisha så innebär det enligt din logik att Shiaislam anser att det är okej och
t.om BRA om man gör det? Varför då?
Att förolämpa andra är fel enligt både shia och sunni, men det händer att shia förolämpar Aisha, Abu Bakr, Omar osv och att sunni förolämpar Imam Ali och Ahlulbayt, det vet vi båda. Att du sedan försöker göra det till att sunniislam anser att det är fel och rätt enligt shiaislam är bara bs.
Jag har endast läst sunnihadither från Sahih Bukhari, och jag skrev ingenstans att hadither från Imam Ali inte finns, utan att det inte är lika många som från profetens sahaba. Du skrev att Imam Ali är jätteviktig enligt sunni, men ändå finns det ganska få hadither om man jämför med dom andra. Har läst över 100 hadither från Sahih Bukhari och tror jag endast hittade ca 2 stycken av Imam Ali.
Jag skrev inte varför ni står på Aishas sida efter jamalslaget, sluta misstolka. Jag skrev hur man kan vara på BÅDAS sida med tanke på att dom var emot varandra just då. Dumförklara mig helst inte, jag vet tillräckligt mycket om jamalslaget för att kunna yttra mig.
Återigen, "Ya" måste inte användas endast för Gud.
Araber använder t.o.m "Ya Jasmine, kom hit" t.ex ofta. Vemsomhelst kan få "Ya" innan sitt namn, eller "Ya kille, ya tjej" (fast på arabiska).
Wikipedia funkade inte, funkar denna då?
arabic.desert-sky.net/coll_address.html
Att du påstår att det är shirk att säga "Ya" förutom när det gäller Gud skrämmer mig. Du vet ju uppenbarligen inte vad "Ya" betyder.
Men visst, ha det bra, puss. <33
Visst använder man "Ya" när man kallar på någon, men när det gäller en död människa så är det något annat vi talar om, och det är Shirk. Ja, Shirk. Man behöver inte bevisa genom massa hadither om att shiismen är en vilsen sekt, Koranen räcker. Vill du ta det så Pm:a mig, annars ha det bra