BF Oktober 2014
Lycka till Emma! Spännande!
Våra vänners bebis tittade ut imorse! Åhh Gudars vad jag längtar och blev nervös!!
Lycka till Emma! Spännande!
Våra vänners bebis tittade ut imorse! Åhh Gudars vad jag längtar och blev nervös!!
Har suttit och filat på förlossningsbrev. Siost skämdes jag mest när de sa att de hade läst det, men jag vågade ändå skriva ihop ett den här gången också. Känner att jag har lite mer på fötterna nu. Vad tror ni om följande?
Jag , YYMMDD-XXXX
Beräknad förlossning: 2014-10-24
Make: Min man
Allmänt och tidigare förlossning:
· D. 19/8-14 fick jag träffa barnmorska X. Hon stannar utanför dörren till förlossningsrummet, tack.
· Minikonisering april 2004.
· Inducerad förlossning 2010 på 39+3 (uppseglande preeklampsi och buksmärtor. Födde på 39+4.
· Kom in med utplånad cervix och gick efter att propess satts in från att vara öppen 2 cm till 10 på under 2h. Är orolig för väldigt snabb förlossning denna gång.
· Min man tar beslut om jag inte kan.
· Låt ?avslappningsmusiken? komma till nytta hos dem som behöver den bättre.
Smärtlindring jag önskar pga tidigare goda erfarenheter:
· TENS
· Bad
· Massage
· Vetekudde
· Lustgas
Smärtlindring jag INTE önskar pga tidigare dåliga erfarenheter:
· EDA
· Akupunktur
· Petidin
· Sterila kvaddlar
Förlossningsställningar:
· Vi tar det som känns bra när vi kommer så långt.
Det här oroar jag mig för:
· Att tvingas föda med tång/sugklocka är det värsta tänkbara scenario jag kan tänka mig.
· Att jag ska gå sönder (mer) i rumpan. Jag har sedan förra förlossningen haft problem med att jag inte kunnat knipa igen.
· Att inte få gehör, eller avfärdas, när jag har ont.
· Att ni inte ska berätta allt som händer med mig och barnet under förlossningen, så att min man och jag inte förstår varför personalen agerar som den gör.
· Att vi ska sjasas ut så snart barnet är fött, innan vi fått en vettig chans att pusta ut i lugn och ro.
När bebisen kommit:
· Jag önskar sen avnavling.
· Min man vill inte klippa navelsträngen, så ni behöver inte fråga om det.
· Jag ber om hjälp om jag och bebisen behöver det med amningen. Sist var det alldeles för många som drog i mina bröst och ofta två åt gången, vilket jag upplevde som väldigt obehagligt och stressande.
· Skulle mjölken inte rinna till innan vi åker hem ser jag hellre att barnet får ersättning så hon mår bra och vi slipper oroa oss, än att det moraliseras kring detta. Amningen tar sig säkert tids nog ändå när vi kommer hem och lär känna varandra ordentligt.
Övrigt:
· Barnmorske- och läkarstudenter får gärna vara med, så länge det är en och samma per arbetslag och inte en hel skock som ska klämma och känna på mig och/eller barnet.
Jag hoppas:
· Att få lika underbar personal och en lika fantastisk förlossning som sist vi fick barn J
När packar ni bb väskan? Har ni tvättat bebiskläderna? Fixat klart allt till skötbordet och bäddat? När sätter ni in baby skyddet i bilen? Blivande pappan säger att vi ska göra det snart och jag känner NEJ!! Känns konstigt att åka runt med det i bilen utan en bebis liksom i flera veckor!
För er som bor i hus och betalar för sophämtning! Jag vet att här i Örnsköldsvik har det iaf funnits att ansöka om bidrag (typ) för sophämtning då blöjsopor väger bly och kostnaden för sophämtning blir betydligt dyrare. Kanske är något att ta reda på för att få ner kostnaden lite? Ett tips bara :)
Två kvällar på raken har jag kräkts igen. På förlossningen tror det att det inte finns något rum för maten och att bebisen trycker det upp så det måste ut... Kul kul.
Är det någon annan som kräkts på sistone?
BM besöket idag gick bra. Håller mig fortfarande prick på mittlinjen :) gjorde anteckningar på hur graviditeten varit och skrev upp det viktigaste jag kände förlossningen behövde veta, utöver dom anteckningarna så har jag skrivit mitt egna förlossningsbrev också som dom ska få :)
Jag fick förklarat "knivhuggen" i slidan, alltid trott det va fixering på G men min BM förklarade att det är tappen som mognar på sig vilket förklarar en del då jag kände samma med W och blev aldrig fixerad. Mensvärken och magknipen hör också till nu och va inte alls ovanligt.
Hon sa att bebisen va fullt utvecklad nu, att lungorna som utvecklas sist gör det i v.35 så skulle det sätta igång snart gör det ingenting :) men vi tror båda två att jag iaf hinner med nästa besök om 2 veckor ;)
Ah, dessa uppfriskande pikar på jobbet om hur stor jag är. Det blir liksom aldrig uttjatat att de frågar mig om det "inte är dags snart?!" eller om det "inte blir trillingar?!". Eller klassikern - att inleda möten med att säga att de hoppas att vi hinner ha mötet innan jag ska föda barn.
Förra veckan kom en manlig kollega och kände på min mage, helt utan förvarning. Jag blev helt paff och stel.
Det känns som att man bara är en stor kropp i andras ögon nu.