Inlägg från: mitthemligajag |Visa alla inlägg
  • mitthemligajag

BF Oktober 2014

Tack hörni då ska jag ringa! Hur går de för er i solen? Jag har varit sjukskriven en vecka... Haft världens ensammaste vecka ensam hemma hos min far i vattnet, alla jobbar nu!!... Nästa vecka på måndag har vi 33 grader och ska ringa läkaren imorn och se om han kan sjukskriva mig en vecka till, ush fyfan jag vill bara tillbaka till jobbet

• mitthemligajag
    JennyL88 skrev 2014-08-01 13:01:02 följande:

Nu har jag fått mig en sjukskrivning och skickat in ansökan om graviditetspenning.

Är de någon som känner av ett tryck neråt? Det ilar och trycker neråt, ont och obehagligt, mår även illa. Hjälper inte med smärtstillande. Känns ju nästan som bebis vill fixera sig eller nåt. Ska till barnmorskan på måndag, hon borde ju kunna känna var bebis har huvudet.

BF 15 oktober
    Jag kände så under förra veckan och barnmorskan förklarade att det var för att bebis vänta sig med huvudet ner och jag fick känna huvud och nacke vid mitt blygdben, dock sa hon inget om fixering utan bara att hon ligger med huvudet ner och trycker neråt och på nerverna ut i benen
  • mitthemligajag
    marmik skrev 2014-08-01 14:26:06 följande:
    Är inte så hemma på det här med FK... men både sjukskrivning och GP? 
    Hon menar nog att hon fått sjukskrivning tills att gravpenning eventuellt blir godkänd :)
  • mitthemligajag
    marmik skrev 2014-08-01 20:41:44 följande:
    Aha, men vad är skillnaden egentligen? Har själv börjat fundera på hur jag ska göra då jag har börjat få rejält ont i ryggen. Har en 25%-ig sjukskrivning nu och känner att det kanske lutar åt att jag inte kommer att kunna jobba så mycket längre, handläggningen av gp tar 30 dagar typ (vad jag förstår av andra här) och då kan jag väl lika bra bli sjukskriven? Man får väl 80% oavsett??
    själva skillnaden som jag förstått det är, gravpenning får du beviljat för att arbetsplatsen inte är anpassad för gravida, du får göra jobbiga ansträngande saker som kroppen inte klarar av men du får de inte om du tex sitter på kontor hela dagarna utan typ lyfter tunt eller står i butik utan möjlighet till att sätta dig. Grav penning har alltså inte med ditt tillstånd som gravid att göra, om du har ont eller inte utan bara om ap,

sjukskrivning blir du om du är sjuk och har ont, men en läkare kan inte sjukskriva dig om du mår bra men har en jobbig position på jobbet, då krävs de att du har ont.

Sen är de väl samma pengar, alltså 80% av lön. Men gravpenning om du får de beviljat får du 60 dagar innan tills 11 dagar innan bf.
  • mitthemligajag

Ngn som vet hur det här är, jag jobbade heltid under hela år 2013 och började sedan januari 2014 på 80%!

Vore ju toppen att kunna få föräldraledigheten baserat på 2013 årsinkomst istället för på månadslönen nu år 2014?

Ngn som vet? :)

• mitthemligajag

Om de var någon mer som inte hade koll på de där med fl så kan jag nu svara efter att ha ringt till fk. Det går inte att basera föräldraledigheten på förra årets lön utan de är månadslön som gäller! De som kan vara är om man ibland hand ob tillägg osv så kan dom behöva gå tillbaka för att räkna ut ett snitt :) tråkigt för mig :p

• mitthemligajag
    Bellsam skrev 2014-08-07 10:09:29 följande:

Det är så härligt att vara gravid och småbarnsförälder ibland. Min natt:
    Jag kunde först inte somna för att jag hade tokont i magen. Tog ett par timmar innan det gick över. Då började självklart hungerkänslan att göra sig påmind. Bara att gå upp och leta fram något snabbt att stoppa i sig. Äntligen kan man kanske sova! Men nej, då vaknar barn nr 1 och vi får bära in honom till våran säng. Detta gör att man vaknar till lite. Lagom tills man känner att man kanske kan somna så börjar man få världens halsbränna. Härligt! Bara att knapra äcklig Gaviscon, drömma om att det är godis, och ligga en halvtimme och försöka få bort resterna av det från tänderna. Nu ska jag väll kunna få sova! Javisst, ÄNTLIGEN, i 5 minuter. Då kommer barn nr 2 in för att han har drömt världens mardröm. Bara att lägga honom på andra sidan om än. Trångt och härligt. Fortfarande trött så tror att jag ska kunna somna tills jag helt plötsligt får upp en liten härlig spya i munnen. Man känner sig sådär härligt fräsh i munnen och får springa upp till toaletten. Mår inte illa men småspyor kommer upp flera gånger på rad. Och alla vet väll hur härligt det är med spysmak i munnen! Letade fram lite mjölk och hoppades på det bästa. En timme senare slutade det hela och äntligen kunde jag väll få sova!? Yes. Men det tar tid när man har två barn med närhetsbehov och ligger och skedar än både framifrån och bakifrån och helst med en mjuk armbåge i ansiktet också, men nu kunde jag sova!!! Klockan sju vaknar barn nr 1 och väcker mig för att berätta att han ska gå upp. Tack för den. Idag kapitulerar jag.

Åh stackare :( hoppas nästa natt blir bättre
  • mitthemligajag

Bör man vara oroa sig om bebisen rört sig mindre i två dagar? Alltså verkligen lite, hon rör sig och jag känner henne men inte alls som vanligt? Jag får liksom inte liv i henne som jag brukar få

• mitthemligajag
    banan123 skrev 2014-08-07 15:51:51 följande:

Knackar det till i eran kroppar med? Googlat lite på det och vissa påstår att det ska vara bebisen som suger på tummen. När bebisen drar ut tummen liksom och andra säger bäckenbotten? Jag känner inget när det knackar till. Och han kan vara i full ackt eller sovandes när det kommer.. Undra vad det är? :)

Läste om de där för ngn dag sen i ngn tråd, då hade ngn frågat barnmorskan och flera hade hört att de är bebisens leder??? :p
  • mitthemligajag

Åh den som har koll! Kan den rada upp vilka boxar som finns och vart man får tag på dom?

Klickade hem någon från typ babyland eller vare hette, heeeeelt värdelös, bara reklam och en blöja haha

Svar på tråden BF Oktober 2014