marmik skrev 2014-08-01 20:41:44 följande:
Aha, men vad är skillnaden egentligen? Har själv börjat fundera på hur jag ska göra då jag har börjat få rejält ont i ryggen. Har en 25%-ig sjukskrivning nu och känner att det kanske lutar åt att jag inte kommer att kunna jobba så mycket längre, handläggningen av gp tar 30 dagar typ (vad jag förstår av andra här) och då kan jag väl lika bra bli sjukskriven? Man får väl 80% oavsett??
själva skillnaden som jag förstått det är, gravpenning får du beviljat för att arbetsplatsen inte är anpassad för gravida, du får göra jobbiga ansträngande saker som kroppen inte klarar av men du får de inte om du tex sitter på kontor hela dagarna utan typ lyfter tunt eller står i butik utan möjlighet till att sätta dig. Grav penning har alltså inte med ditt tillstånd som gravid att göra, om du har ont eller inte utan bara om ap,
sjukskrivning blir du om du är sjuk och har ont, men en läkare kan inte sjukskriva dig om du mår bra men har en jobbig position på jobbet, då krävs de att du har ont.
Sen är de väl samma pengar, alltså 80% av lön. Men gravpenning om du får de beviljat får du 60 dagar innan tills 11 dagar innan bf.