• lilladun

förtvivlad, vill få hjälp nu.. tunna slemhinnor, ingen mens.

Känner mig deppig och ledsen..
    har sedan 7 månader tillbaka slutat med p-piller sedan jag och min sambo vill bli gravida.. Har sedan jag slutat med p-piller inte haft endast en mens direkt efter avslutet därefter inget mer. Har en bakgrund med ätstörningar och extrem lite fett på kroppen under ca 8 år tillbaka.. jag har försökt att våga "ätapå" lite.. Idrottar dock fortfarande på elitnivå (dansar och styrketränar på heltid), har ökat lite i vikt och känner att jag som icke gravid inte vill lägga på mig mer.. (har ett normalt BMI) men fortfarande mycket lite hull...

Jag fick i går gå till gyn (äntligen) för att få redan ut min uteblivna mens. Gynekologen sa att min värden (blodprover) och att den gynekologiska undersökningen såg bra ut förutom att jag hade extremt tunn slemhinna vilket han menade på var ett tydligt täcken på att jag inte producerar tillräckligt med hormon.

Han ville att jag skulle om jag förstod honom rätt äta mer, träna mindre.. typ.. Och jag ska nu yterliggare göra mitt bästa för att trotsa mitt egna psyke (och den kropp som jag dagligen får så fin feedback på av många andra som ser mig som ett super tränat ideal) 

Låter säkert löjligt men det känns jäääääätte jobbigt att gå in för detta.. och garanterat kommer få höra av folk omkring mig att jag blivit tyngre, rundare osv vilket också kommer att gå ut över min karrier.. 

Jag vet att detta är ett måste, men det känns så otroligt jobbigt!!!!! NÅGON SOM VARIT, ÄR i LIKNANDE SITS?
    Jag vill så gärna kunna komma vidare i livet, när jag väl är gravid. Just nu känns en graviditet så långt borta.

• Svar på tråden förtvivlad, vill få hjälp nu.. tunna slemhinnor, ingen mens.
  • Camille

Åh vad spännande lilladun! Håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen denna gång!

Jag mår helt ok och det gör den lille i magen också. Vi gjorde ultraljud i onsdags och allt såg bra ut vilket var otroligt skönt.

Kan fortfarande träna på bra men inte så hårda pass förstås. Men väldigt skönt att få tillgång till lite endorfiner

• lilladun

Fantastiskt mysigt att hör att era bebbar mår bra! :)
    Snorklan, låter ju som du haft en riktigt "pers" senaste tiden.. Grattis till den lilla bebismagen!!! såååå mysigt!

Min gyns plan var att vi skulle å vidare på IVF nu om denna omgången också skulle bli flerbörd som min förra, men nu plötsligt så  var vi ett guldägg.. dock en liteför tunn slämhinna.. men hoppas hoppas.

Snorklan och Camille:.
    Ett ärligt svar från er som genomgått behandligen med den där hormon crenon krämen.. Hur kladdigt är det?? tror ni att man kan köra dansklasser under de här kommande två veckorna?? ska starta i morgon..

Känns som att jag vill jobba på "hemarbetet" (sexandt) helatiden dessa två dagar.. får för mig att all sperma ska försvinna ut när jag är igång å tränar å så och att jag ska missa ägglossnigen i alla fall på någotsätt.. vi har bara fått i läxa att köra hemarbete söndag och måndag kväll.. (beräknad ägglssning  i dag typ mitt på dagen)  tänker att det kanske är försent sen när man e hemma i kvällTyst

Stor kram på er!

• snorklan
    lilladun skrev 2015-02-16 13:55:27 följande:

Fantastiskt mysigt att hör att era bebbar mår bra! :)
    Snorklan, låter ju som du haft en riktigt "pers" senaste tiden.. Grattis till den lilla bebismagen!!! såååå mysigt!

Min gyns plan var att vi skulle å vidare på IVF nu om denna omgången också skulle bli flerbörd som min förra, men nu plötsligt så  var vi ett guldägg.. dock en liteför tunn slämhinna.. men hoppas hoppas.

Snorklan och Camille:.
    Ett ärligt svar från er som genomgått behandligen med den där hormon crenon krämen.. Hur kladdigt är det?? tror ni att man kan köra dansklasser under de här kommande två veckorna?? ska starta i morgon..

Känns som att jag vill jobba på "hemarbetet" (sexandt) helatiden dessa två dagar.. får för mig att all sperma ska försvinna ut när jag är igång å tränar å så och att jag ska missa ägglossnigen i alla fall på någotsätt.. vi har bara fått i läxa att köra hemarbete söndag och måndag kväll.. (beräknad ägglssning  i dag typ mitt på dagen)  tänker att det kanske är försent sen när man e hemma i kvällTyst

Stor kram på er!

Fantastiskt med ett guldägg! Jag hade också väldigt tunn slemhinna när vi gjorde hormonstumuleringen, oroade mig mkt för det, men när vi gjorde IVF var den jättetjock och fin. Tror det var pga att jag inte fick tillräckligt högt östrogen när vi gjorde hormonstimuleringen? Frågade tom gyno om man kunde ta extra östrogen för just det, men så gjorde man tydligen inte. När jag gjorde IVF stimuleringen hade jag dock skyhögt östrogen, man mätte det ibland för att se att stimuleringen inte gick för fort (nu fick jag ju dock överstimulering ändå, men det kom efter att jag blev gravid. 

Jag har inte avvänt crenon men jag gissar att det är samma som lutinus som jag har använt, dvs vaginalt progesteron? Lutinus var tabletter som man tog med en speciell applikation upp i slidan 3 ggr dagligen. Lite veckigt, och mycket flytningar, använde trosskydd och hade med ombyte när jag tog det. Tror dock inte att det ska vara nåt hinder för att du ska hålla klasser, hur har du gjort när du har mens (nu har du väl iofs inte haft så mkt mens...) Men en binda om det skulle bli väldigt mkt måste ju funka?

Spermierna behöver du ju inte oroa dig för, de kan inte "ramla ut" av att du rör på dig, även om tanken är nära till hands. De överlever ju dessutom flera dagar i dig! Du kan ju tänka dig tanken hur det känns när man preciiiis plussat.. känns som att det lilla ska ramla ut bara man ställer sig upp!

CAMILLE: Härligt med ULJ, var det RUL? Vi har vårt om drygt 2v! När har du BF?
  • Camille
    snorklan skrev 2015-02-16 20:06:02 följande:
    Fantastiskt med ett guldägg! Jag hade också väldigt tunn slemhinna när vi gjorde hormonstumuleringen, oroade mig mkt för det, men när vi gjorde IVF var den jättetjock och fin. Tror det var pga att jag inte fick tillräckligt högt östrogen när vi gjorde hormonstimuleringen? Frågade tom gyno om man kunde ta extra östrogen för just det, men så gjorde man tydligen inte. När jag gjorde IVF stimuleringen hade jag dock skyhögt östrogen, man mätte det ibland för att se att stimuleringen inte gick för fort (nu fick jag ju dock överstimulering ändå, men det kom efter att jag blev gravid. 

Jag har inte avvänt crenon men jag gissar att det är samma som lutinus som jag har använt, dvs vaginalt progesteron? Lutinus var tabletter som man tog med en speciell applikation upp i slidan 3 ggr dagligen. Lite veckigt, och mycket flytningar, använde trosskydd och hade med ombyte när jag tog det. Tror dock inte att det ska vara nåt hinder för att du ska hålla klasser, hur har du gjort när du har mens (nu har du väl iofs inte haft så mkt mens...) Men en binda om det skulle bli väldigt mkt måste ju funka?

Spermierna behöver du ju inte oroa dig för, de kan inte "ramla ut" av att du rör på dig, även om tanken är nära till hands. De överlever ju dessutom flera dagar i dig! Du kan ju tänka dig tanken hur det känns när man preciiiis plussat.. känns som att det lilla ska ramla ut bara man ställer sig upp!

CAMILLE: Härligt med ULJ, var det RUL? Vi har vårt om drygt 2v! När har du BF?
    Snorklan: Ja det var det riktiga ultraljudet! BF är 13juli enligt IVFbehandlingen och det datumet ändrar de inte på oavsett bebisens storlek vid ultraljudet. Men hade de gått efter ultraljudet så skulle BF vara den 8/7.. så det blir spännande att se vad som blir närmast =).

Lilladun: Jag har samma erfarenhet som snorklan. Dvs. har bara testat lutinus och upplevt att det är kladdigt helt klart men det funkar med trosskydd. Så visst går det att träna. Känner du av något utav hormonstimuleringen?
  • snorklan

Camille: Vad spännande! Jag har RUL om 2v. BF är 31/7

Lilladun: Håller alla tummar! Försök hålla huvudet kallt efter att sprutan är tagen, man kan bli tokig mellan den tiden och när det är dax för att ta gravtest...

• lilladun
    snorklan skrev 2015-02-17 20:28:01 följande:

Camille: Vad spännande! Jag har RUL om 2v. BF är 31/7

Lilladun: Håller alla tummar! Försök hålla huvudet kallt efter att sprutan är tagen, man kan bli tokig mellan den tiden och när det är dax för att ta gravtest...

Ja nu håller man verkligen huvudet kallt... känns som att progrestron krämen ska rinna ut.. men den har säkert kladdat fast där den ska ändå får man hoppas man är liksom så nojig..
    Det är så många tankar i huvudet:
    - vågar jag dricka lightläsk?
    -vågar jag dricka energidryck nu i vänt fasen??
    - vågar jag träna som vanligt nu så länge man inte plussat?
    Hur tänkte ni kring dessa grejer?

Vad betyder RUL? har ni fått va på ultraljud??? förstår inte alla förkortningar..
  • Camille

Jag försökte leva så vanligt som möjligt efter IVF:en. Men drack ingen alkohol och minskade ned kaffekonsumtionen och pepsi Max. Träningen blev ofrivilligt lugn, jag hade så ont en period att det blev en hel vilovecka. Men sedan tränade jag på igen men lugnare än vanligt. Kände mig väldigt påverkad av hormonerna.

Men så länge du lyssnar på kroppen så är det ingen fara! Jag tror du behöver träna för att inte bli för stressad

RUL står för rutin ultraljud och är det ultraljudet där de mäter lårben, kollar ryggrad, hjärta etc. Och där man får med sig en bild hem

Snorklan: inte så långt kvar till RUL nu då! Men jag vet att det är seg väntan inför det också! Känner du dig nåt nervös inför det eller känns det lugnt?

• snorklan
    lilladun skrev 2015-02-18 16:00:58 följande:
    Ja nu håller man verkligen huvudet kallt... känns som att progrestron krämen ska rinna ut.. men den har säkert kladdat fast där den ska ändå får man hoppas man är liksom så nojig..
    Det är så många tankar i huvudet:
    - vågar jag dricka lightläsk?
    -vågar jag dricka energidryck nu i vänt fasen??
    - vågar jag träna som vanligt nu så länge man inte plussat?
    Hur tänkte ni kring dessa grejer?

Vad betyder RUL? har ni fått va på ultraljud??? förstår inte alla förkortningar..
    Hej

Jag tror också på att leva så normalt som möjligt. Dock gjorde jag några förändringar ändå:
    1. Minskade på koffein. Höga doser koffein ökar risk för missfall, och då tyckte jag att det var lika bra att börja dra ned lite försiktigt även innan plus, för att inte "chocka kroppen" om man väl plussat med tvärstopp. Jag är annars en riktig kaffetant som gärna dricker många koppar varje dag (dock dricker jag inte alls kaffe nu, under första trimestern fick jag kräkkänslor bara av doften, vad konstigt det kan vara!) Energidrycker dricker jag inte (varför gör du det?) men de innehåller väl koffein de me så det går in under samma kategori för mig.

2. Jag tränade mindre och lugnare. Mina äggstockar var stora och svullna, det skumpade obehagligt i magen bara jag cyklade över ett gupp på vägen. Men jag slutade inte träna helt. När jag väl plussat hade jag några veckor där jag inte tränade alls, pga svår överstimulering efter IVF och extremt illamående och trötthet. Jag har kommit igång mkt försiktigt nu, med lätt lätt styrketräning (nu snackar vi lätta hantlar och gummiband) men inte så mkt, ca 2ggr v och det är URJOBBIGT ändå för man blir blåsig och har högre puls av att vara gravid.

Progesteronet behöver du inte oroa dig för, det hinner nog tas upp allt som det behövs!

Jag har varit på rätt många ultraljud.. mkt pga min oro. Tog även 7 st gravtester hemma!! Jag har ju också varit sjuk så jag har behövt kolla att bebisen är OK. Nästa ultraljud är för mig om 2 v, och det är just "RUL" dvs rutinultraljud då man kollar igenom att bebisen är ok, ha alla armar och ben etc. Det gör man runt v 18-20. Innan det gör ju många dessutom KUB (inkl jag) och då tar man blodprov och gör ultraljud runt v 12, och beräknar med det risken för downs syndrom. När man gör IVF gör man dessutom ett tidigare ultraljud, runt vecka 7, för att kolla attt det finns en levande bebis där med hjärtaktivitet, men det är inget man gör i normala fall.
  • snorklan
    snorklan skrev 2015-02-19 07:17:10 följande:
    Hej

Jag tror också på att leva så normalt som möjligt. Dock gjorde jag några förändringar ändå:
    1. Minskade på koffein. Höga doser koffein ökar risk för missfall, och då tyckte jag att det var lika bra att börja dra ned lite försiktigt även innan plus, för att inte "chocka kroppen" om man väl plussat med tvärstopp. Jag är annars en riktig kaffetant som gärna dricker många koppar varje dag (dock dricker jag inte alls kaffe nu, under första trimestern fick jag kräkkänslor bara av doften, vad konstigt det kan vara!) Energidrycker dricker jag inte (varför gör du det?) men de innehåller väl koffein de me så det går in under samma kategori för mig.

2. Jag tränade mindre och lugnare. Mina äggstockar var stora och svullna, det skumpade obehagligt i magen bara jag cyklade över ett gupp på vägen. Men jag slutade inte träna helt. När jag väl plussat hade jag några veckor där jag inte tränade alls, pga svår överstimulering efter IVF och extremt illamående och trötthet. Jag har kommit igång mkt försiktigt nu, med lätt lätt styrketräning (nu snackar vi lätta hantlar och gummiband) men inte så mkt, ca 2ggr v och det är URJOBBIGT ändå för man blir blåsig och har högre puls av att vara gravid.

Progesteronet behöver du inte oroa dig för, det hinner nog tas upp allt som det behövs!

Jag har varit på rätt många ultraljud.. mkt pga min oro. Tog även 7 st gravtester hemma!! Jag har ju också varit sjuk så jag har behövt kolla att bebisen är OK. Nästa ultraljud är för mig om 2 v, och det är just "RUL" dvs rutinultraljud då man kollar igenom att bebisen är ok, ha alla armar och ben etc. Det gör man runt v 18-20. Innan det gör ju många dessutom KUB (inkl jag) och då tar man blodprov och gör ultraljud runt v 12, och beräknar med det risken för downs syndrom. När man gör IVF gör man dessutom ett tidigare ultraljud, runt vecka 7, för att kolla attt det finns en levande bebis där med hjärtaktivitet, men det är inget man gör i normala fall.
    Hej Camille!

Jag känner mig mest förväntansfull inför RUL! Är inte lika orolig längre, mkt pga att magen nu rejält poppat ut. Jag har ju även gjort ULJ efter KUB (eftersom jag blev så sjuk) så det har inte varit så många v mellan mina ULJ. Har du börjat känna några fosterrörelser?
  • lilladun

tak för att ni delarmed er erfareheter... energidrycker som jag dricker är sockerfria energidrycker med ganska hög koffeinhalt (0 kalori varianten) har haft en dålig vanan att dricka typ en om dagen då jag via sponsring tyvärr haft fri tillgång :/
    Har valt att inte dricka en enda sen ägglossningssprutan. dock blir det en å annan pepsimax .. så det är det enda koffein jag dricker..  dock är sötningsmedlet som jag nog borde dra ner på blad annat via pepsimax..  Hur mycket lightläsk vågar ni dricka`?

Kan tänka mig att ultraljud är fantastiskt :) när gör man första?
    Ha en toppen helg!!

Svar på tråden förtvivlad, vill få hjälp nu.. tunna slemhinnor, ingen mens.