• lilladun

förtvivlad, vill få hjälp nu.. tunna slemhinnor, ingen mens.

Känner mig deppig och ledsen..
    har sedan 7 månader tillbaka slutat med p-piller sedan jag och min sambo vill bli gravida.. Har sedan jag slutat med p-piller inte haft endast en mens direkt efter avslutet därefter inget mer. Har en bakgrund med ätstörningar och extrem lite fett på kroppen under ca 8 år tillbaka.. jag har försökt att våga "ätapå" lite.. Idrottar dock fortfarande på elitnivå (dansar och styrketränar på heltid), har ökat lite i vikt och känner att jag som icke gravid inte vill lägga på mig mer.. (har ett normalt BMI) men fortfarande mycket lite hull...

Jag fick i går gå till gyn (äntligen) för att få redan ut min uteblivna mens. Gynekologen sa att min värden (blodprover) och att den gynekologiska undersökningen såg bra ut förutom att jag hade extremt tunn slemhinna vilket han menade på var ett tydligt täcken på att jag inte producerar tillräckligt med hormon.

Han ville att jag skulle om jag förstod honom rätt äta mer, träna mindre.. typ.. Och jag ska nu yterliggare göra mitt bästa för att trotsa mitt egna psyke (och den kropp som jag dagligen får så fin feedback på av många andra som ser mig som ett super tränat ideal) 

Låter säkert löjligt men det känns jäääääätte jobbigt att gå in för detta.. och garanterat kommer få höra av folk omkring mig att jag blivit tyngre, rundare osv vilket också kommer att gå ut över min karrier.. 

Jag vet att detta är ett måste, men det känns så otroligt jobbigt!!!!! NÅGON SOM VARIT, ÄR i LIKNANDE SITS?
    Jag vill så gärna kunna komma vidare i livet, när jag väl är gravid. Just nu känns en graviditet så långt borta.

• Svar på tråden förtvivlad, vill få hjälp nu.. tunna slemhinnor, ingen mens.
  • petitelle

Ah ok men då är vi nog i precis samma situation eftersom jag också haft lågt östrogenvärde och tunn slemhinna. Undra hur jag kunde få en blödning då? Kanske har det blivit bättre... Fick du inte mens av p-piller heller?

Ja jag hoppas också verkligen att det fungerar! Vi har precis satt igång det här ju så detta blir början till att försöka. Visste redan innan jag var redo att skaffa barn att jag skulle behöva hormonbehandlas nämligen.

Förresten, har du tips på bra ägglossningstest? Det är ju en djungel av olika :-S.

• snorklan
    petitelle skrev 2015-04-07 18:41:40 följande:

Ah ok men då är vi nog i precis samma situation eftersom jag också haft lågt östrogenvärde och tunn slemhinna. Undra hur jag kunde få en blödning då? Kanske har det blivit bättre... Fick du inte mens av p-piller heller?

Ja jag hoppas också verkligen att det fungerar! Vi har precis satt igång det här ju så detta blir början till att försöka. Visste redan innan jag var redo att skaffa barn att jag skulle behöva hormonbehandlas nämligen.

Förresten, har du tips på bra ägglossningstest? Det är ju en djungel av olika :-S.

Hej Petitelle

Med låga östrogenvärden är det inte så stor chans att Pergotime fungerar. Jag och Camille har haft ungefär samma situation. Jag fick täta 1 omgång med pergotime men fick ingen ägglossning av det. Pergotime är i själva verket "anti-östrogen" och ges till kvinnor som har oregelbunden ägglossning pga klassisk PCO. Gissar att du också är smal? Hur är det med vikt och träning? Vi andra här i tråden har haft problematiskt förhållande till mat och träning i perioder. Vi har haft tunna slemhinnor och låga östrogenvärden. 

Jag fick prova 1 omgång pergotime utan ägglossning, fick därefter börja med hormonsprutor (för egen ägglossning) och testade 4 cykler där jag fick ägglossning 2 av 4 ggr. Vi gjorde därefter IVF och blev gravida på första försöket. 

Jag tror tyvärr att många skriver ut pergotime för att det är "enkelt" (och för många funkar det ju!) Men för kvinnor i vår situation är det inte så stor chans att det faktiskt skall fungera. Håller tummarna för dig.
  • petitelle

Tack för svar snorklan!

Jag har haft ätstörningar och gick ner väldigt mkt i vikt för ca 10 år sedan men nu är jag helt normalviktig och inte smal längre. Har även dragit ner på träningen för att verkligen satsa på detta nu. Hoppas att detta ska hjälpa...

Fick du igång mensen innan första rundan med pergotime?

Usch man är så orolig....

• Camille
    petitelle skrev 2015-04-07 18:41:40 följande:

Jo av p-piller har jag fått blödningar.

Precis som snorklan skriver så verkar det ju som att vi är i samma situation och tyvärr låga odds för att pergo ska fungera men det kan ju såklart finnas undantag! Hoppas att det är så för dig!

Men om du inte får ägglossning så tycker jag du ska kräva en remiss till en infertilitetsklinik för att kunna gå vidare med sprutor/IVF så att inte processen blir förlängd i onödan!

Bra att du kämpat dig ur ätstörning och att du dragit ned på träningen!

För min del så tror jag att det gjorde stor skillnad inför sista IVF;en att jag satsade ännu mer på att äta bra och träna mindre!
  • snorklan
    petitelle skrev 2015-04-08 08:21:06 följande:

Tack för svar snorklan!

Jag har haft ätstörningar och gick ner väldigt mkt i vikt för ca 10 år sedan men nu är jag helt normalviktig och inte smal längre. Har även dragit ner på träningen för att verkligen satsa på detta nu. Hoppas att detta ska hjälpa...

Fick du igång mensen innan första rundan med pergotime?

Usch man är så orolig....

Jag har aldrig haft en fungerande mens sedan jag slutade med p-piller. Jag har dock fått blödningar av primolut-nor, vilket jag alltid fått starta varje behandlingsomgång med. 

Jag tycker som Camille att du snabbt skall vända dig till en infertilitetsklinik och inte göra för många försök med pergotime om det inte fungerar för dig. Det är ju tyvärr ofta det första valet eftersom det är enkelt (och fungerar det är det jättebra!)

Jag tror att om man en gång har haft en ätstörning och ett stört träningsbeteende så är det svårt att bli "normal" plötsligt. Kämpa på! Både jag och Camille har gjort IVF och är båda gravida nu. Håller tummarna för dig. 
  • petitelle

Tack för era svar!

Efter hur lång tid fick ni remiss till IVF och var gjorde ni det? Hur lång väntetid var det då?

Min gyn vill att jag ska testa tre omgångar med Pergo och funkar inte det ska jag höja doserna eller börja med sprutor. Kan det vara aktuellt att ställa sig i privat kö redan nu istället för att vänta på remiss?

• snorklan
    petitelle skrev 2015-04-09 11:24:21 följande:

Tack för era svar!

Efter hur lång tid fick ni remiss till IVF och var gjorde ni det? Hur lång väntetid var det då?

Min gyn vill att jag ska testa tre omgångar med Pergo och funkar inte det ska jag höja doserna eller börja med sprutor. Kan det vara aktuellt att ställa sig i privat kö redan nu istället för att vänta på remiss?

Stockholm. Jag hade redan bokat ett privat besök. Men när det var dax för det besöket hade vår remiss redan hunnit registreras så vi gick genom landstinget. Vi åberopade vårdgarantin vilket innebär att man skall få vård inom 3 månader. Det kunde inte landstinget uppfylla på sin klinik (huddinge) vilket gjorde att vi fick gå på privat klinik istället. 

Tror som sagt att gynekologer gärna kör med Pergo för att det är enkelt. Jag testade en omgång, gick därefter över till sprutor där vi körde 4 omgångar med ägglossning 2 av dessa. Mitt råd är att inte vänta för länge med IVF. Vi blev gravida på första försöket och har 9 embryon kvar i frysen. 
  • snorklan

Tack för era svar!

Stockholm. Jag hade redan bokat ett privat besök. Men när det var dax för det besöket hade vår remiss redan hunnit registreras så vi gick genom landstinget. Vi åberopade vårdgarantin vilket innebär att man skall få vård inom 3 månader. Det kunde inte landstinget uppfylla på sin klinik (huddinge) vilket gjorde att vi fick gå på privat klinik istället. 

Tror som sagt att gynekologer gärna kör med Pergo för att det är enkelt. Jag testade en omgång, gick därefter över till sprutor där vi körde 4 omgångar med ägglossning 2 av dessa. Mitt råd är att inte vänta för länge med IVF. Vi blev gravida på första försöket och har 9 embryon kvar i frysen. 
  • snorklan

Tack för era svar!

• snorklan

Tack för era svar!

Svar på tråden förtvivlad, vill få hjälp nu.. tunna slemhinnor, ingen mens.