• lilladun

förtvivlad, vill få hjälp nu.. tunna slemhinnor, ingen mens.

Känner mig deppig och ledsen..
    har sedan 7 månader tillbaka slutat med p-piller sedan jag och min sambo vill bli gravida.. Har sedan jag slutat med p-piller inte haft endast en mens direkt efter avslutet därefter inget mer. Har en bakgrund med ätstörningar och extrem lite fett på kroppen under ca 8 år tillbaka.. jag har försökt att våga "ätapå" lite.. Idrottar dock fortfarande på elitnivå (dansar och styrketränar på heltid), har ökat lite i vikt och känner att jag som icke gravid inte vill lägga på mig mer.. (har ett normalt BMI) men fortfarande mycket lite hull...

Jag fick i går gå till gyn (äntligen) för att få redan ut min uteblivna mens. Gynekologen sa att min värden (blodprover) och att den gynekologiska undersökningen såg bra ut förutom att jag hade extremt tunn slemhinna vilket han menade på var ett tydligt täcken på att jag inte producerar tillräckligt med hormon.

Han ville att jag skulle om jag förstod honom rätt äta mer, träna mindre.. typ.. Och jag ska nu yterliggare göra mitt bästa för att trotsa mitt egna psyke (och den kropp som jag dagligen får så fin feedback på av många andra som ser mig som ett super tränat ideal) 

Låter säkert löjligt men det känns jäääääätte jobbigt att gå in för detta.. och garanterat kommer få höra av folk omkring mig att jag blivit tyngre, rundare osv vilket också kommer att gå ut över min karrier.. 

Jag vet att detta är ett måste, men det känns så otroligt jobbigt!!!!! NÅGON SOM VARIT, ÄR i LIKNANDE SITS?
    Jag vill så gärna kunna komma vidare i livet, när jag väl är gravid. Just nu känns en graviditet så långt borta.

• Svar på tråden förtvivlad, vill få hjälp nu.. tunna slemhinnor, ingen mens.
  • snorklan
    petitelle skrev 2015-04-27 23:05:04 följande:

Ok. Ja så har jag också förstått det, och beror säkert ganska mkt på ålder och situation också hur snabbt man får gå vidare till ivf.

Just nu har jag kört en omgång primolut och pergotime vilket endast resulterade i att jag fick en blödning efter primolut. Ska till gyn på torsdag för att förhoppningsvis göra ultraljud så att jag kan få reda på om det skett någon förändring. Antar att jag sen får dubbla dosen med pergotime efter en ny omgång med primolut. Skulle inte det fungera är det väl sprutor som gäller för mig med.

Fick du ägglossning med sprutor?

Som jag har skrivit tidigare så fick jag ägglossning 2 av 4 omgångar med sprutor. Övriga 2 gånger slutade med cysta. Båda dessa gånger var i direkt anslutning till en lyckad omgång. 
    Det man ska komma ihåg när det gäller ägglossningsstimulering är ju att det inte på nåt sätt är självklart attm an blir gravid bara för att man lyckas få ägglossning. Det räknas ju "normalt" att hålla på i 1 år innan man blir gravid, vilket innebär 12 ägglossningar. 
    Mitt råd är som tidigare att snabbt gå vidare till IVF om man ej får resultat av behandlingarna. Det är tufft både för psyke och kropp att hålla på med hormonbehandlingar  för länge. Skillnad att göra IVF mot att ta sprutor för egen ägglossning är i princip minimal. Samma övervakning under själva sprutandet, det som skiljer är äggplocket vilket iaf jag tyckter va en baggis i sammanhanget. 
  • petitelle
    snorklan skrev 2015-04-28 21:46:39 följande:
    Som jag har skrivit tidigare så fick jag ägglossning 2 av 4 omgångar med sprutor. Övriga 2 gånger slutade med cysta. Båda dessa gånger var i direkt anslutning till en lyckad omgång. 
    Det man ska komma ihåg när det gäller ägglossningsstimulering är ju att det inte på nåt sätt är självklart attm an blir gravid bara för att man lyckas få ägglossning. Det räknas ju "normalt" att hålla på i 1 år innan man blir gravid, vilket innebär 12 ägglossningar. 
    Mitt råd är som tidigare att snabbt gå vidare till IVF om man ej får resultat av behandlingarna. Det är tufft både för psyke och kropp att hålla på med hormonbehandlingar  för länge. Skillnad att göra IVF mot att ta sprutor för egen ägglossning är i princip minimal. Samma övervakning under själva sprutandet, det som skiljer är äggplocket vilket iaf jag tyckter va en baggis i sammanhanget. 
    Ja det är klart, det tar ju ett tag på "vanligt" sätt också.

Nu var jag hos gyn och gjorde ultraljud. Han kunde fortfarande se tendens till PCO pga många små cystor. Jag hade ca 8 äggblåsor på vardera sida där den största var ca 8mm. Vet inte om det är ett bra tecken eller ej... Hur såg det ut hos dig med Pergo?

Dock hade jag fortf tunn slemhinna.

Nästa vecka börjar jag en ny kur m primolut och dubbel dos Pergo för att se om jag får ägglossning då. Kommer då även ta blodprov och följa upp med ultraljud. Funkar inte det är det sprutor som gäller och då sätter vi igång i höst pga sommarsemester hos gyn.... Antar att det även är sommaruppehåll hos privata IVF-kliniker så det blir väl höst oavsett tänker jag.
  • snorklan
    petitelle skrev 2015-04-30 14:21:43 följande:
    Ja det är klart, det tar ju ett tag på "vanligt" sätt också.

Nu var jag hos gyn och gjorde ultraljud. Han kunde fortfarande se tendens till PCO pga många små cystor. Jag hade ca 8 äggblåsor på vardera sida där den största var ca 8mm. Vet inte om det är ett bra tecken eller ej... Hur såg det ut hos dig med Pergo?

Dock hade jag fortf tunn slemhinna.

Nästa vecka börjar jag en ny kur m primolut och dubbel dos Pergo för att se om jag får ägglossning då. Kommer då även ta blodprov och följa upp med ultraljud. Funkar inte det är det sprutor som gäller och då sätter vi igång i höst pga sommarsemester hos gyn.... Antar att det även är sommaruppehåll hos privata IVF-kliniker så det blir väl höst oavsett tänker jag.
    Pergotime har sällan effekt oss med lågt östrogen, då det är "antiöstrogen". De som har effekt av det är ofta överviktiga som har höga östrogenvärden pga att det också bildas i fettväven. Det funkar så att det då balanserar hormoners så att man kan få en cykel på dem istället för att hela tiden ligga för högt. Jag har LÅGT östrogen och är smal. Pergo hade ingen effekt på mig. Man vill ju tyvärr bara ha EN äggblåsa när man stimulerar. Får man för många är det ofta sexförbud som gäller pga stor risk för flerbörd. Äggblåsan är ca 20 mm när den är helt mogen för ägglossning. 

När jag gjorde hormonstimulering använde vi Gonal-F. Det gav ägglossning 2gånger av 4, men slemhinnan var fortfarande tunn. Blev aldrig gravid. När jag själv har läst på så har jag sett att man har låga FSH/LH nivåer som jag har (testas vid fertilitetsutredning) så rekommenderas istället Menopur. Tog upp det när vi skulle börja med IVF, och när jag använde det blev slemhinnan helt perfekt och jag blev gravid på första försöket. 

Det är sommaruppehåll på IVF klinikerna, ja. Tyvärr får man räkna med att avstå från all sån här behandling under sommaren. Det är en tuff väntan, jag hamnade samma sits, men med facit hand så var det nog bra för min kropp att få vila lite. 
  • petitelle
    snorklan skrev 2015-05-01 18:19:09 följande:
    Pergotime har sällan effekt oss med lågt östrogen, då det är "antiöstrogen". De som har effekt av det är ofta överviktiga som har höga östrogenvärden pga att det också bildas i fettväven. Det funkar så att det då balanserar hormoners så att man kan få en cykel på dem istället för att hela tiden ligga för högt. Jag har LÅGT östrogen och är smal. Pergo hade ingen effekt på mig. Man vill ju tyvärr bara ha EN äggblåsa när man stimulerar. Får man för många är det ofta sexförbud som gäller pga stor risk för flerbörd. Äggblåsan är ca 20 mm när den är helt mogen för ägglossning. 

När jag gjorde hormonstimulering använde vi Gonal-F. Det gav ägglossning 2gånger av 4, men slemhinnan var fortfarande tunn. Blev aldrig gravid. När jag själv har läst på så har jag sett att man har låga FSH/LH nivåer som jag har (testas vid fertilitetsutredning) så rekommenderas istället Menopur. Tog upp det när vi skulle börja med IVF, och när jag använde det blev slemhinnan helt perfekt och jag blev gravid på första försöket. 

Det är sommaruppehåll på IVF klinikerna, ja. Tyvärr får man räkna med att avstå från all sån här behandling under sommaren. Det är en tuff väntan, jag hamnade samma sits, men med facit hand så var det nog bra för min kropp att få vila lite. 
    Aha ok men då skulle man ju vilja börja med sprutor direkt istället... Undra om man kan få igenom det istället för att köra en dubbel kur Pergo nu.

Hur lång tid tar en omgång med sprutor? En månad? Börjar man med primolut innan då också eller?
  • snorklan
    petitelle skrev 2015-05-03 00:42:16 följande:
    Aha ok men då skulle man ju vilja börja med sprutor direkt istället... Undra om man kan få igenom det istället för att köra en dubbel kur Pergo nu.

Hur lång tid tar en omgång med sprutor? En månad? Börjar man med primolut innan då också eller?
    Det beror nog på din gynekolog hur de vill behandla dig. Jag kan ju bara tala utifrån mig själv, och för mig hade pergo ingen effekt och det förstod även gynekologen att det inte skulle göra, därför blev det sprutor direkt efter första omgången med pergo.  En omgång med sprutor tar ungefär lika lång tid som pergo, det knepiga är att man måste gå på mkt fler ultraljud för att ställa in dosen på sprutorna oså att det inte bildas för mycket ägg (knepigt ofta) Man tar primolut innan om det är så att man inte har haft mens spontant förstås. 
  • petitelle
    snorklan skrev 2015-05-03 08:56:49 följande:
    Det beror nog på din gynekolog hur de vill behandla dig. Jag kan ju bara tala utifrån mig själv, och för mig hade pergo ingen effekt och det förstod även gynekologen att det inte skulle göra, därför blev det sprutor direkt efter första omgången med pergo.  En omgång med sprutor tar ungefär lika lång tid som pergo, det knepiga är att man måste gå på mkt fler ultraljud för att ställa in dosen på sprutorna oså att det inte bildas för mycket ägg (knepigt ofta) Man tar primolut innan om det är så att man inte har haft mens spontant förstås. 
    Ringde gyn men han stod fast vid att jag ska testa dubbel Pergo. Han menade att det är inte östrogenet som gör att man får ägglossning och jag kan för lire för att argumentera emot. Oavsett tror jag det är bra att jag får göra nya blodprov nu eftersom det var två år sedan senast.
  • petitelle
    Sthlmsthlm skrev 2015-04-10 14:30:12 följande:

Hej!
    Länge sedan jag var inne i den här tråden. Jag är inne på mitt tredje IVF, hoppas hoppas det går vägen denna gång. Härligt att höra att era graviditeter fortskrider!

Jag vill bara kommentera om IVF ovan. IVF är inget att vara rädd för! Det är inte smärtsamt och inte jobbigt. Kräver typ fyra läkarbesök. Väldigt smidigt. 

Personligen är jag för att gå snabbaste vägen mot målet. Sjukvården låter ofta många harva alldeles för länge med pergotime etc, fast det inte ens är rätt behandling. Man "ska" liksom igenom det innan man får remiss på IVF. 

Satsa på IVF och hävda vårdgaranti. Eller gå privat och starta igång nästa vecka. :)

Hur har det gått för dig?
  • Sthlmsthlm
    petitelle skrev 2015-06-03 16:18:27 följande:
    Hur har det gått för dig?
    Blev tyvärr inget... positivt var dock att denna gång fick jag två blastocyster av toppkvalitet, och tre precis snäppet under. Tidigare har det varit halvskruttig kvalitet på alla. Har inte bestämt mig om fortsättning, men väger mellan några IVF till eller äggdonation. 

Jag tror förbättrad äggkvalitet för mig hängde ihop med 6 månader Q10, omega-3, d-vitaming tillskott samt akupunktur. Tips :)
  • snorklan
    Sthlmsthlm skrev 2015-06-05 12:18:01 följande:
    Blev tyvärr inget... positivt var dock att denna gång fick jag två blastocyster av toppkvalitet, och tre precis snäppet under. Tidigare har det varit halvskruttig kvalitet på alla. Har inte bestämt mig om fortsättning, men väger mellan några IVF till eller äggdonation. 

Jag tror förbättrad äggkvalitet för mig hängde ihop med 6 månader Q10, omega-3, d-vitaming tillskott samt akupunktur. Tips :)
    Tråkigt att det inte blev något sthlmsthlm, men tuppen med dina blastisar! Är de i frysen? Planera för insättning? Kanske bör ha diskussionen om att sätta in två (om du kan tänka dig tvillingar) för att öka chanserna att iaf en tar sig?
Svar på tråden förtvivlad, vill få hjälp nu.. tunna slemhinnor, ingen mens.