• Anonym (M)

Att visa intresse för en man

En fråga till alla män: 
    Hur mycket får en kvinna visa intresse för er innan ni känner att det är för mycket?
    Min fråga grundar sig på teorin att män hellre vill känna att de "erövrat" kvinnan. OM man som kvinna visar intresse så blir man mindre intressant, är det så? Förklara gärna hur ni tänker. Är upprepade blickar/leende för mycket? Komplimanger? 
    Förutsätt att du från början tycker att kvinna är attraktiv, hur vill du att hon ska agera för att du ska bli MER intresserad. Dissa dig??

• Svar på tråden Att visa intresse för en man
  • Anonym (M)

Hörni, lugna nu. Ni som vill diskutera sexuella detaljer kan väl starta egen tråd? :)
    För övrigt så kan jag bara säga att "ingen rök utan eld" när det gäller det här beteendet från män. "Hard to get"- konceptet är väl etablerat hos kvinnor och det finns en anledning för det.  Erfarenhet!
    Jag har upplevt det och många andra med mig så nån sanning måste det väl ändå ligga i det? Även de gånger då en kille först fått upp ögonen för mig och jag sen har "hängt på" för att jag med blivit intresserad så blir han rädd och börjar prata om att de inte är redo för förhållande och sån skit innan man ens kommit in i sängkammarn! Alla tjejer vill faktiskt inte gifta sig med er bara för att vi vill ligga! 

De gånger som mina krogragg gått "bra" så har det funkat ungefär så här: Blickar möts, leende. "Råkar" sedan stå ensam nånstans och liksom vänta på honom (sms:ar??) Han kommer fram och kör sitt snack, ger mig nån komplimang, vi dansar, pratar dricker. Åker hem till honom. Färdigt.

Och här kommer de dåliga: Blickar möts, leende. Jag går fram till honom och börjar prata. Han får panik i blicken. Säger nåt om sina väntande polare och försvinner spårlöst. Ja, så här är det! :)

Fast nu handlade min fundering i min trådstart inte om nåt simpelt krogragg utan om en kille i bekantskapkretsen.

• Anonym (?)
    Bedhead skrev 2014-01-22 09:02:37 följande:
    Det tråkiga och allvarliga med detta att både män och kvinnor anser att kvinnan ska vara lite svårfångad är att det är en del av en våldtäktskultur. Det ÄR svårare för en man att förstå när ett nej är en del av ett sexuellt spel och när det är ett riktigt nej.

Skojar bara. Är mannen normalbegåvad fattar han. Men kan alltid hävda att han inte gjorde det i domstol.
    Det du skriver är så totalt snurrigt, så det citerar jag
    så att folk verkligen inte ska missa din rappakalja.

Jag rek. en lång promenad, ty det rensar hjärnan utmärkt;)

• Bedhead
    Anonym (?) skrev 2014-01-22 10:20:17 följande:
    Det du skriver är så totalt snurrigt, så det citerar jag
    så att folk verkligen inte ska missa din rappakalja.

Jag rek. en lång promenad, ty det rensar hjärnan utmärkt;)

Vad är det som är oklart? Det finns en massa domar där förövaren frikänts för att det inte kan anses klarlagt att han förstod att kvinnans nej inte var en del av ett sexuellt spel:

Läs gärna mer här:

http://nojesguiden.se/blogg/soraya-hashim/lisa-magnusson-ljudet-av-ett-nej-som-egentligen-betyder-ja-0

SÅ, jag håller med TS. Ja, det finns ett spel som går ut på att kvinnan ska spela lite svårfångad och att mannen ska jaga. Däremot vägrar jag delta, eftersom jag anser att spelet missgynnar både kvinnor och män.
    It´s better to have loved and lost than to live with a fucking psycho for the rest of your life
  • FeliciaA2
    Anonym (M) skrev 2014-01-22 10:04:57 följande:
    Hörni, lugna nu. Ni som vill diskutera sexuella detaljer kan väl starta egen tråd? :)
    För övrigt så kan jag bara säga att "ingen rök utan eld" när det gäller det här beteendet från män. "Hard to get"- konceptet är väl etablerat hos kvinnor och det finns en anledning för det.  Erfarenhet!
    Jag har upplevt det och många andra med mig så nån sanning måste det väl ändå ligga i det? Även de gånger då en kille först fått upp ögonen för mig och jag sen har "hängt på" för att jag med blivit intresserad så blir han rädd och börjar prata om att de inte är redo för förhållande och sån skit innan man ens kommit in i sängkammarn! Alla tjejer vill faktiskt inte gifta sig med er bara för att vi vill ligga! 

De gånger som mina krogragg gått "bra" så har det funkat ungefär så här: Blickar möts, leende. "Råkar" sedan stå ensam nånstans och liksom vänta på honom (sms:ar??) Han kommer fram och kör sitt snack, ger mig nån komplimang, vi dansar, pratar dricker. Åker hem till honom. Färdigt.

Och här kommer de dåliga: Blickar möts, leende. Jag går fram till honom och börjar prata. Han får panik i blicken. Säger nåt om sina väntande polare och försvinner spårlöst. Ja, så här är det! :)

Fast nu handlade min fundering i min trådstart inte om nåt simpelt krogragg utan om en kille i bekantskapkretsen.
    Jag håller med fullt ut. Även i fall där jag klart specificerat att jag bara är ute efter tillfälligt nöje så har killen backat med orden "jag tror du är en sådan som knyter an och det fixar inte jag" när jag varit rakt på sak.
    Hur är det med "hörförståelsen" och läsförståelsen då?
  • Anonym (?)
    FeliciaA2 skrev 2014-01-22 10:47:57 följande:
    Jag håller med fullt ut. Även i fall där jag klart specificerat att jag bara är ute efter tillfälligt nöje så har killen backat med orden "jag tror du är en sådan som knyter an och det fixar inte jag" när jag varit rakt på sak.
    Hur är det med "hörförståelsen" och läsförståelsen då?
    Hehe, han ville inte säga att han faktiskt inte tände på dig,
    och han ville vara snäll, för i detta fallet så kanske han gjorde bedömningen
    att du skulle bli mindre besviken, och så slapp han se vilket vrak
    en tjej blir i ansiktet när hon blir dissad :P

- va, ska jag bli dissad?
    - som tjej?
    - nu när jag som tjej är bussig o "ställer upp", så står du inte redo med dragen lans?
    - buuuuu huuuuuuuuuuuu !!!

• Anonym (?)
    Bedhead skrev 2014-01-22 10:32:09 följande:
    Vad är det som är oklart? Det finns en massa domar där förövaren frikänts för att det inte kan anses klarlagt att han förstod att kvinnans nej inte var en del av ett sexuellt spel:

Läs gärna mer här:

nojesguiden.se/blogg/soraya-hashim/lisa-magnu...

SÅ, jag håller med TS. Ja, det finns ett spel som går ut på att kvinnan ska spela lite svårfångad och att mannen ska jaga. Däremot vägrar jag delta, eftersom jag anser att spelet missgynnar både kvinnor och män.
    Varken du eller jag var närvarande i resp. sängkammare.

Det enda som verkligen existerar, och inte är en myt - det är att det ännu är
    underförstått att mannen är den som får ta på sig det nervösa att ta första steget,
    medan kvinnan då får det extremt jobbiga, nämligen att välja ja eller nej,
    till en prom/fika/dejt/öl/drink.

Sedan är det varken bra/dåligt - bara ett konstaterande - men högst naturligt
    att en man blir paff och kanske dissar, om kvinnan helt plötsligt
    tar på sig den rollen som mannen är van med.

Om 50 år så kanske det är mer jämställt där och på 108 andra punkter också,
    men låt det ta sin tid, och bli inte förvånade under vägens gång,
    att folk reagerar på en tjej som ska "göra saker på sitt sätt".

• talktothehand

Nu kan jag ju inte svara ur en mans perspektiv av förklarliga skäl men jag har som kvinna inte direkt upplevt det du pratar om. Jag har aldrig vare sig velat eller kunnat spela spel. Är jag intresserad så märks det väldigt tydligt. Nu menar jag inte att jag hetsringer eller skickar miljontals sms utan att få svar men däremot ger jag ofta komplimanger och har inget problem med att säga till en kille att jag gillar honom. Att spela ointresserad är för tonåringar och bara löjligt i mina ögon.

Jag förderar dessutom att vara den som väljer snarare än att bli vald. I alla mina förhållanden utom ett har jag varit den som tagit initiala initiativ samt varit mer på i början. Det betyder inte så mycket i slutändan eftersom jag också varit den som oftast gjort avslutat relationerna.

Gillar du någon TS tycker jag inte att du ska vara rädd för att visa det. Alla är ju individer så du får väl försöka anpassa intensiteten efter föremålet för ditt intresse men en kille som bara är intresserad av tjejer som dissar honom kan ju knappast vara så intressant i längden, eller? 

The little I know I owe to my ignorance
  • FeliciaA2
    Anonym (?) skrev 2014-01-22 10:52:05 följande:
    Hehe, han ville inte säga att han faktiskt inte tände på dig,
    och han ville vara snäll, för i detta fallet så kanske han gjorde bedömningen
    att du skulle bli mindre besviken, och så slapp han se vilket vrak
    en tjej blir i ansiktet när hon blir dissad :P

- va, ska jag bli dissad?
    - som tjej?
    - nu när jag som tjej är bussig o "ställer upp", så står du inte redo med dragen lans?
    - buuuuu huuuuuuuuuuuu !!!

Ha nu njöt du nog av att vara lite "vardagselak". Du har tyvärr ingen aning om hur det egentligen var och jag tänker inte berätta detaljerna men jag kan dra statistiken.

Av 25 olika dejter så blev jag dissad 2. Så jag tror inte det är något så stort fel på mig att tillfällig sex inte kunde vara möjlig även i detta fallet.  

Av dessa 23 dejter så var jag oerhört motiverade och visade det för 3. Två av dessa tackade nej. En av dem jagar mig fortfarande eftersom jag lyckades "ta tillbaka" makten i spelet mellan man och kvinna genom att vara oanträffbar och onåbar. Så länge jag håller den positionen så är han i min skugga.

Det är inte så att jag spelar spelet att vara onåbar - livssituationen tillåter inget annat just nu och killen följer exakt det mönstret som TS beskriver.

• traveler
    Anonym (M) skrev 2014-01-21 09:35:13 följande:
    En fråga till alla män: 
    Hur mycket får en kvinna visa intresse för er innan ni känner att det är för mycket?
    Min fråga grundar sig på teorin att män hellre vill känna att de "erövrat" kvinnan. OM man som kvinna visar intresse så blir man mindre intressant, är det så? Förklara gärna hur ni tänker. Är upprepade blickar/leende för mycket? Komplimanger? 
    Förutsätt att du från början tycker att kvinna är attraktiv, hur vill du att hon ska agera för att du ska bli MER intresserad. Dissa dig??
    Visa så mycket intresse som det går. Då slipper vi anstränga oss lika mycket:)
  • FeliciaA2
    FeliciaA2 skrev 2014-01-22 11:26:55 följande:

Ha nu njöt du nog av att vara lite "vardagselak". Du har tyvärr ingen aning om hur det egentligen var och jag tänker inte berätta detaljerna men jag kan dra statistiken.

Av 25 olika dejter så blev jag dissad 2. Så jag tror inte det är något så stort fel på mig att tillfällig sex inte kunde vara möjlig även i detta fallet.  

Av dessa 23 dejter så var jag oerhört motiverade och visade det för 3. Två av dessa tackade nej. En av dem jagar mig fortfarande eftersom jag lyckades "ta tillbaka" makten i spelet mellan man och kvinna genom att vara oanträffbar och onåbar. Så länge jag håller den positionen så är han i min skugga.

Det är inte så att jag spelar spelet att vara onåbar - livssituationen tillåter inget annat just nu och killen följer exakt det mönstret som TS beskriver.

Glömde - övriga 22 dejter gick så bra att killen ville träffas igen men jag ville inte alls.
  • nanneN

Jag tror faktiskt att det hänger väldigt mycket på vilken typ av kille du är ute efter.

Av erfarenhet kan jag säga att dom kaxiga, självsäkra, högljudda killarna helt enkelt inte klarar av att en tjej tar några som helst initiativ. Dom måste "köra", annars funkar dom inte. Dom blir livrädda om det inte är dom som styr varenda situation och alltid står i centrum. Egoistiska, kaxiga och osäkra, och flippar totalt om en kvinna skulle våga ta sig ton. Tyvärr är det ju oftast dessa som syns och hörs på krogen, och av någon outgrundlig anledning är det oftast dessa vi tjejer faller för.
    Mig gör det ingenting att dom bangar, för samma erfarenhet säger mig att dessa killar är ingenting att ha.

Däremot så är killar som är säkra i sig själva och inte har något behov av att hävda sig gentemot allt och alla, i princip alltid mottagliga för kvinnligt initiativ. Trygga, lugna och oftast lite tillbakadragna, men visar man intresse så är dom i princip alltid direkt med på noterna.

Det tog mig några år innan jag fattade detta, men numera går jag alltid direkt på guldkornen som inte gör så mycket väsen av sig, och jag lovar, det är så otroligt mycket roligare att ragga nuförtiden! ;)
  • arguel

Det räcker med en eller två gillande blickar för att förstå att man kan gå fram. Det är viktigt att inte störa de attraktiva kvinnorna med för mycket stötar, utan invänta gensvar först. Om hon inte tittar åt ditt håll och vänder sitt ansikte mot dig när du söker blick, så är det antagligen inte läge just då.

• LinneaJosie

Nej, alla män gillar uppenbarligen inte jakten. Precis som med män tror jag dock att det kanske inte är så hett att bli aggressivt stött på av en drängfull dam. Det är väl en underbar självrensande mekanism tänker jag, de som inte gillar kvinnor som tar initiativ är ju inte män som jag vill ligga med ändå .

Det tråkiga och allvarliga med detta att både män och kvinnor anser att kvinnan ska vara lite svårfångad är att det är en del av en våldtäktskultur. Det ÄR svårare för en man att förstå när ett nej är en del av ett sexuellt spel och när det är ett riktigt nej. Skojar bara. Är mannen normalbegåvad fattar han. Men kan alltid hävda att han inte gjorde det i domstol.
    It´s better to have loved and lost than to live with a fucking psycho for the rest of your life

Prejudikatet lyder: juridiskt sett är män att betrakta som förståndshandikappade.
  • bifiken

Ursäkta, vi blev nog lite, som man säger på svenska, ivägburna. 
  • bifiken
    Det tråkiga och allvarliga med detta att både män och kvinnor anser att kvinnan ska vara lite svårfångad är att det är en del av en våldtäktskultur. Det ÄR svårare för en man att förstå när ett nej är en del av ett sexuellt spel och när det är ett riktigt nej.

Skojar bara. Är mannen normalbegåvad fattar han. Men kan alltid hävda att han inte gjorde det i domstol.
    Hej på dig bedhead.
    Är det någon som vet eller har hört något hur det fungerar, om det är vanligare att det blir fler fel tolkningar om det är frågan om ett one night eller om det t.ex är en kille och en tjej som har känt varandra ett tag och sedan får till det i bingen?
    Man känner inte kvinnan och vet inte alls hur hon reagerar eller hur hon kanske är när hon blir berusad men det gör man mer med en kvinna som man känner sedan tidigare, kanske tom festat med henne och träffat henne när hon varit med kompis gänget och varit lite rund under fötterna.

Läs nu INTE detta som att en kvinna skall skylla sig själv om hon är full, själv raggat upp killen eller klär sig utmanande.
  • Smecker

En kvinna som inte klarar av att ta initiativ är ungefär lika intressant som en kvinna som spelar svårfångad, dvs inte alls, och det där med att jaga delegerar jag med varm hand till andra. Sedan finns det, precis som för män, bra och dåliga sätt att ta initiativ på.

I övrigt håller jag helt med nanneN och LinneaJosie.

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
Svar på tråden Att visa intresse för en man