• Kjell2

Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern

Finns det ett fastställt umgänge och din vägran leder till inställt umgänge kan det bli dumt för dig.

Hur ser ert ungängesavtal ut avseende överlämnadet?

Normalt är det inga hinmder att du tar hjälp av någon annan vid överlämnadet, t ex en kompis. Att alternativ är att överlämnade sker vid dagis.

• Kjell2

Fixa en tid med familjerätten och skriv ett umgängesavtal som ni båda kan acceptera.

Går barnen i skola borde de kunna gå i alla fall den sista biten själv.

• Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:21:46 följande:
    Vad menar du med att de ska gå den sista biten själva?

Du skjutsar fram till gatan/porten. Barnen går de sista 20 meter hem till sin pappa. Du slipper träffa pappan.
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 12:31:33 följande:

Det är han som hämtar barnen, vi träffas vid avfarten till vår stad så mötesplatsen är 5-6 km hemifrån oss.

Parkera 100 meter ifrån varandra. Sen går barnen från bil till bil.
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 16:52:59 följande:
    Jag svarar bara på det sättet som jag vet att han själv skulle göra och då kommer inte det alternativet ens på fråga. Han har inte ens vågat närvara vid saker som han skulle när han också stod som vårdnadshavare.

Han kommer inte att göra ett dugg emot skolpersonalen annat än att skämmas ihjäl för trots att han slåss bakom lyckta dörrar så är han en räddhare i de flesta andra sammanhang.

Om du nu inte vill att han ska träffa barnen och barnen inte vill träffa homom så kan du lite småfult säga att han får hämta och lämna via skolan från och med nu. Du förhindrar inte umgänge.

Framförallt bör du fixa en tid på familjerätten för att få ett fastställt umgänge.

Annars kör bilalternativet.
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 17:52:02 följande:

Tack så mycket för det svaret, det var det smartaste hittills men han kommer att bli fly förbannad när jag lägger fram det.
    Och?

Vill han reda ut situationen får han komma till familjerätten och ge sin syn på hur ett fungerande umgänge skulle se ut samt sen skriva på när ni är överens.
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 22:14:42 följande:
    Det som oroar mig är att han ska vägra att hämta på fritids och trycka på att vi ska göra som vi brukar. Men om han vägrar det jag föreslår/bestämmer så kan han väl inte gnälla på att han inte får träffa barnen sen bara för att hämtnings/lämningssättet inte passar honom? Jag borde väl ha ryggen helt fri då va för jag har ju som sagt inte nekat något? Även det här med hur ofta barnen vill eller inte vill åka dit måste han respektera för jag tänker inte skicka iväg dom till honom igen mot deras vilja.

Då ni inte har något fastsällt umgängesavtal är det lite vilda västerna som gäller. Om du ger ett rimligt alternativ för hämtning/lämning till honom samt erbjuder att ställa upp på samarbetssamtal vid familjerätten ska det mycket till för att du ska råka illa ut. Lagstiftningen kring detta är inte regerar inte i detalj hur det ska gå till.

Om det vikigaste för dig är att inte träffa honom så använd bilalternativet, dvs parkera en bit ifrån varandra och låt barnen gå mellan bilarna.

Sen tycker jag verkligen du ska via FR ska fixa ett fastställt umgängesavtal så att allt detta kan blir klart. Vill han inte komma till FR kan du alltid överväga att gåa via domstol.
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-22 22:57:01 följande:
    Det trista är ju att jag trots minst två misshandlade tjejer, spelmissbruk, alkoholproblem (åtminstonne tidigare), skitsnack om mig mm inte har något som helst bevis så om jag skulle dra igång någonting så är jag nästintill säker på att det inte skulle leda någonvart utan jag skulle bara få se hans självgoda min över att än en gång ha vunnit eller hur man ska säga.

Det känns som att enda sättet som jag ska kunna vinna är att låta barnen själva bestämma och låta deras talan vara lag och i de fall de vill åka så får jag väl parkera en bit bort.

Det känns hopplöst och väldigt frustrerande att känna till all skit han gör/har gjort men inte kunna göra någonting åt det/straffa honom för det.

Vill du verkligen göra något åt din och dina barns situation?

Du har fått massor av tips hur du ska kunna gå vidare; familjerätten, bilöverlämning, tingsrätten, skolöverlämning mm men ingenting verkar passa för då blir han arg eller något.

Du verkar helt ha missförstått hur en vårdnadstvist fungerar och vad som händer i fr och tr vid en vårdnads/umgängestvist. Samt hur det funkar när det inte finns något avtal.
  • Kjell2
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-23 21:58:57 följande:
    Och det du gör då är att antingen göra en orosanmälan till soc, eller stämmer för mindre umgänge. Gör du som du beskriver här riskerar du att det uppfattas som att du försvårar umgänge och inte håller dig till er överenskommelse. Vill det sig riktigt illa kan pappan få igenom vårdnad o boende om han stämmer för det. Du får inte skit här men det är så ofta så verkligheten ser ut..[/quote] Våran överenskommelse var ok innan jag fick veta att han misshandlat ytterligare en flickvän samt nu har ännu större spelberoende än förut dvs gigantiskt. När jag dessutom fick veta att barnen blir indragna och skuldbelagna i hans pengaproblem och att barnen måste stå ut med bråk och en massa skitsnack om mig, deras mamma så känns det inte längre alls lämpligt att dom är där så ofta. Dessutom så hittas det på lögner om mig och släkten på min sida helt utan anledning. Jag fattar inte hur man mer än gärna ger mig vårdnaden eftersom jag anses sköta allting så himla bra för att sen hugga mig i ryggen??? Jag fattar ingenting?

Du låter barnen bo hos pappan idag med jämna mellanrum. Vad blir det stora skillnaden med ett fastställt umgängesschema?

Du anser att barnen far illa av att vara hos pappan men tänker inte gåra något åt det?

I inledningen skrev du att du framförallt inte vill träffa pappan. Du har fått ett antal råd om hur de ska kunna lösas men inget verkar duga.

Att pappan är en skitstövel har tdyligt framkommit. Vad vill du och vad tänker du göra?
Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern