• Familjeliv Anna

    Har du säkra lösenord?

     



    ”Password” inte längre värsta lösenordet

    I dagens DN.se uppmärksammas att det föga fantasifulla lösenordet ”password” (lösenord) är inte längre det vanligast förekommande dåliga lösenordet på internet.


    Det inte särskilt svårknäckta ”123456” har gått om, rapporterar nätsäkerhetsföretaget Splashdata. På tredje plats kommer ”12345678”, följt av ”qwerty” – de sex bokstäverna från vänster på tangentbordens övre rad – och ”abc123”.


    En läcka i höstas hos mjukvaruföretaget Adobe, som har bland annat fotoredigeringsprogrammet Photoshop, gav anledning att påminna om att lösenord inte bör vara kopplade till den aktuella webbsidan. Nya lösenord på listan visar sig vara – just det – ”adobe123” och ”photoshop”.

    Har du säkra lösenord


    , och hur säker är du på det?
    Diskutera gärna här i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du säkra lösenord?
  • Anonym (Nja)

    Njaa där de är viktiga så försöker jag ha det men på struntsajter som FL brukar jag använda samma som jag har till ett antal andra struntsajter, vilket inte är så säkert

  • sportpappa

    Jag genererar fram alla lösenord och tar fram ett nytt unikt till varje site och tjänst så jag anser mig ha väldigt säkra lösenord. Inget lösenord används på 2 ställen.
    Jag har dock begränsat längden till 12 tecken för att förenkla inmatningen då inte lösenorden fylls i automatiskt.
    Typiska lösenord som jag använder ser ut så här:
    Tn5wAwU2f@$R
    g1^4MY$Bhib*

    För att hantera alla lösenord använder jag LastPass (lastpass.com/). En molntjänst för lösenordshantering. För att säkra upp inloggningen där använder jag 2-stegsverifiering med Google Authenticator.

  • Prutt

    Mja, relativt säkra är de väl i alla fall. Ett typiskt lösenord för mig är två ord som inte hör ihop samt ett par, tre siffror, exempelvis Jupiter389Lastbil. Har 6-7 olika till olika siter (till viktiga saker som mailen används ett unikt lösenord som jag inte använder någon annanstans, till mindre viktiga sidor använder jag samma). För 15 år sedan använde jag just "password" till allt, och jag trodde på allvar att jag var helt ensam om det

  • sportpappa

    Efter att ha testat mina lösenord via några olika tjänster för att mäta styrka så kommer jag förlänga mina lösenord till minst 15 tecken. Med 12 tecken så blir det lite för "lätt" att knäcka dem.
    Skillnaden mellan 12 och 15 tecken var att det tog ca 1 miljon ggr så lång tid att knäcka det längre lösenordet.

  • Anghammarad

    Njae, inte så där supersäkra. Orkar sällan hålla reda på lösenord av typen JhaDÅOIdM,Äa>SJKLZSC546. Däremot läste jag en skrift om att det är mycket säkrare att välja riktiga ord men sådan som inte alls logiskt hör ihop. Typ "gurka astronomifokus ledartröja, dels för att de blir lättare att komma ihåg men också för att de, tack vare sin längd, blir säkrare.

  • lövet2

    Ganska säkra i alla fall. Jag byter en gång per år och använder riktiga men felstavade ord med någon siffra instucken.

  • Aniiee

    Ja, alla mina lösenord består av random sekvens av siffror och bokstäver, olika på alla sidor, som jag byter en gång varannan månad.


    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Har du säkra lösenord?