Midsommarnattsdröm skrev 2014-01-23 14:30:58 följande:
"Närmandefasen
Under närmandefasen, även kallad trotsåldern, blir barnet mera ängsligt och håller sig barnet närmare föräldrarna igen, för att det troligen vill försäkra sig om att distansen inte har blivit för stor. Närmandefasen är en period som vanligen pågår i cirka ett år och kännetecknas av många tårar då barnet går igenom en svår och känslig period. För att barnet ska hitta lösningar behöver det få stöd, tröst och gränssättning. Barnet visar ofta ambivalens. Barnet reagerar mest tydligt med stress och aggressivitet när det utsätts för separationer som går utöver vad barnet klarar av. Barnet behöver nu få bekräftelse och om det inte får rätt bemötande kan det resultera i ambivalens och splittring i goda och dåliga objektrelationer (ambivalent=velig, kluven, har svårt för att bestämma sig).
Under närmandefasen närmar sig barnet modern aktivt och tycks ständigt upptaget av var hon finns. Till barnets rädsla att förlora objektet läggs dess behov av att vinna objektets kärlek och rädslan för att förlora kärleken. Barnet blir känsligt för gillande och ogillande. Denna fas kan i sin tur delas in i tre delar.
1. Begynnande närmandefasen. Fokus flyttas från att utforska ting till att mer och mer utforska den sociala interaktionen mellan människor. Barnet börjar jämföra sig självt med andra barn. Kroppen upplevs som egen, barnet värnar om sin autonomi. Barnet märker att man kan få beröm och bli beundrad.
2. Närmandekrisen. De mindre behagliga sidorna av särskildheten från modern börjar göra sig påminda. Barnet vill vara separat och omnipotent, och vill samtidigt att modern uppfyller barnets önskan utan att barnet behöver förstå att hjälpen kommer utifrån. "
Känner mig helt sinnessjuk som sitter och grinar nästan när jag läser.
Sjukt vad som gör en rörd nu för tiden när jag tänker på vad som rör sig i hans lilla huvud :(
Tack så mkt! Ska försöka läsa på om det här!
Du ( eller någon annan ) kanske har nåt bra tips på en bok eller liknande så att man kan sätta sig in i och förstå.
Det känns ju verkligen som att det är detta han går igenom ( fast han e knappt 2, trodde detta började vid 3) men borde han inte bli ledsen på förskolan också? När vi lämnar honom menar jag? Han rör inte en min utan skuttar glatt in och vill knappt gå därifrån..