• E2012smamma

22 månaders som plötsligt blivit svår att lägga

Hej hopp!
    Vi har en 22 månaders som aldrig varit problem att lägga. Han har somnat kl 19 varje natt i sin säng själv ( med välling )
    Inskolning som var i augusti gick bra och han är aldrig ledsen på förskolan. Varken när vi lämnar eller under dagen.

Sedan 2-3 veckor tillbaka vill han att man ska sitta vid hans säng och grinar tills han får som han vill. Han vaknar även 0530 på mornarna istället för 0730

Han brukade sova mellan 19-0730/0800

Jag förstår att det kanske är för mkt och att det påverkar. Men i morse vaknade han 0515 och nu på är kl 1945 och han gråter.

Ska vi sitta med honom? Vi har aldrig haft han i vår säng förutom när han är sjuk eller annat. Han har svårt att komma till ro där , däremot har vi tagit in hans säng till vårat rum och legat där en stund tills han somnat. Men det känns som att man ställer till det lite för sig själv om man börjar så..

Någon som har tips?

• Svar på tråden 22 månaders som plötsligt blivit svår att lägga
  • loveilove

Vår son på 20 månader har oxå kommit in i en sådan period eller något. Han har alltid sovit bra förut mellan 19.00-6.30/7.00 sedan han var nyfödd.. Samt vilat på dagen 1-2h.. Men nu har allt ändrats helt, han vägra sova i sin säng och kan vara uppe till 22.00 utan problem. Så först fick han bara vila 30 min på dagen för annars så är han helt slut vid 17.00-18.00 och bara skriker av trötthet. :/ men det gäller endast de dagar han är på dagis. Är han hemma vilar han ingenting på dagen, och då funkar det bättre. Och sen vaknar han nu mera 9.00-9.30 på morgonen, vilket han aldrig gjort förut..

• E2012smamma
    loveilove skrev 2014-01-23 15:53:44 följande:

Vår son på 20 månader har oxå kommit in i en sådan period eller något. Han har alltid sovit bra förut mellan 19.00-6.30/7.00 sedan han var nyfödd.. Samt vilat på dagen 1-2h.. Men nu har allt ändrats helt, han vägra sova i sin säng och kan vara uppe till 22.00 utan problem. Så först fick han bara vila 30 min på dagen för annars så är han helt slut vid 17.00-18.00 och bara skriker av trötthet. :/ men det gäller endast de dagar han är på dagis. Är han hemma vilar han ingenting på dagen, och då funkar det bättre. Och sen vaknar han nu mera 9.00-9.30 på morgonen, vilket han aldrig gjort förut..

Men om han somnar 22 så är det säkert därför han sover längre.

Kan du inte väcka honom vid 07 så kanske han e tröttare på kvällen?

Man vill ju helst inte väcka men det kanske skulle funka .
  • loveilove

Han somnar inte varje kväll vid 22, men det har hände ofta för ett litet tag sen. Jag funderar lite på om det kan ha med att han saknar mig eller så. För i typ samma veva (om jag minns rätt) så började jag jobba. Och jag jobbar till sent på kvällen och Då träffar jag honom bara några timmar på förmiddagen och sedan mån-tis ibland.. Det blev en stor omställning för honom vid denna tiden och han saknade mig extremt mycket eftersom vi aldrig sågs nästan. Nu har han mer "vant" sig vid att vi aldrig knappt kan umgås och gråter inte när jag åker utan kan krama mig hejdå osv.. Men jag vet inte. Brukar väcka honom tidigare på morgonen men då när han väl ska till dagis är han jätte trött och vill sova :/ det är svårt att kunna hitta tiderna för honom som passar med att stiga upp och om han ska vila, hur länge isf osv för att han ska orka en hel dag. Han är väldigt aktiv med, kan aldrig sitta still nästan :P

• Midsommarnattsdröm
    E2012smamma skrev 2014-01-23 15:50:37 följande:
    Ja dom kan gnälla livet ur en. Men jag märker också att om jag låter honom "hålla på" och inte blir sur och grinig på honom så blir ju han i sin tur inte tjurig tillbaka.

Det är mkt energier man själv sänder ut som dom känner av såklart. Jag får bestämma mig innan jag kommer in genom dörren att " idag ska jag ha tålamod"

Igår stod han och skrek när jag skulle skala potatis så då fick han hjälpa mig. Satt på diskbänken och gav mig en potatis i taget sen fick han även hjälpa till att duka. Då höll han sig sysselsatt medans jag lagade mat

Å vad mysigt med en till liten , vad roligt att få en av varje också! Vi ska också ha en till men inte förän i höst så det är tidigt än och man vet ju inte hur det går! Men längtar ihjäl mig efter ett syskon till honom :)

Ja, så får vi också göra, avleda lite liksom! Och välja sina fighter... Damen här har precis fastnat för Teletubbies och fast jag lovat mig själv att hon inte ska sitta för mkt framför TV'n så blir hon sååå glad och nöjd när hon får titta och då får jag (är hemma på heltid sedan hon var liten) vila mig, jätteskönt nu när man är i vecka 35...

Hehe ja, känns overkligt att man snart har en mini igen! Två år går fort... När ska ni ha? Håller tummar och tår för att det går bra!
  • E2012smamma
    Midsommarnattsdröm skrev 2014-01-24 00:56:55 följande:

Ja, så får vi också göra, avleda lite liksom! Och välja sina fighter... Damen här har precis fastnat för Teletubbies och fast jag lovat mig själv att hon inte ska sitta för mkt framför TV'n så blir hon sååå glad och nöjd när hon får titta och då får jag (är hemma på heltid sedan hon var liten) vila mig, jätteskönt nu när man är i vecka 35...

Hehe ja, känns overkligt att man snart har en mini igen! Två år går fort... När ska ni ha? Håller tummar och tår för att det går bra!
    Ush vi har också en tv tokig! Man skäms nät han kan alla namn på karaktärerna på disney junior. Han satt ibland som liten också men han har inte tagit någon skada (hittills iallafall) däremot hade jag inte stått ut om jag inte fått de stundens för mig själv.

Men faktiskt så är många barnprogram väldigt bra och lärande. Han lär sig massa ord från tv samt så räknar dom mkt :) när båda är hemma på eftermiddagen så försöker vi att inte ha den på, tycker det är viktigt att han kan sysselsätta sig själv m annat också..

September om allt går som det ska! Så det kommer bli på pricken 2,5 år emellan :)
  • E2012smamma

Hej! Hur är det?

Jag tror jag har missfall på G :( blödde lite inatt på pappret .

Så jävla sugit...

• E2012smamma
    Midsommarnattsdröm skrev 2014-01-27 15:16:36 följande:

Men usch TS! Hoppas verkligen att det bara är falskt alarm!! Håller tummarna för er!

Ja det hoppas jag också . Har inte varit inne och kollat än. Det är fortfarande så tidigt. Men blöder inte mer.

Men hände ju precis samma sak i höstas och då var det ett missfall så jag är inte jätteoptimistisk :(
  • Lizzy 488

Min stora Pojke är 14 år nu och helt plötsligt slog det mig hur fort de blir stora! Så jag flyttade min 2 åring till min säng. Där får han sova hur länge han vill  senast kl 21 så sover han men oftast kl 20 och han är så varm och go Hjärta

• E2012smamma
    Lizzy 488 skrev 2014-01-27 23:00:14 följande:

Min stora Pojke är 14 år nu och helt plötsligt slog det mig hur fort de blir stora! Så jag flyttade min 2 åring till min säng. Där får han sova hur länge han vill  senast kl 21 så sover han men oftast kl 20 och han är så varm och go Hjärta

Låter mysigt!!! :)
Svar på tråden 22 månaders som plötsligt blivit svår att lägga