Långdistans. Flytt. Dödläge. Hjälp mig tänka.
Vi hade ett förhållande för länge sen men har alltid hållit kontakten och gjort saker tillsammans under alla år isär. Jag flyttade till andra sidan jordklotet för många år sen. Vi har båda haft andra partners under tiden men har alltid älskat varandra och sagt att det säkert blir vi en dag. Nu står vi här och är på det klara med att vi vill ha varandra och det lämpligaste vore förstås att jag flyttar tillbaka till mitt hemland. Jag vill inte göra det innan han har gjort slut med sin nuvarande sambo och han vill inte göra slut innan han vet att jag flyttar. Så ni fattar dödläget vi står i nu?
Han tycker att jag ska ta ett beslut om att bo i Sverige oberoende av honom och lovar att han naturligtvis gör slut om jag kommer till Sverige och jag säger att jag inte tänker flytta med bara hans ord på att han gör slut om jag flyttar dit. Han säger att han är rädd att jag inte kommer att trivas och vilja flytta igen och det vill han inte ha på sitt samvete (att det är hans fel att jag flyttade dit) och att han då dessutom har han gjort slut i onödan med någon som han trivs med men visserligen inte älskar. (Jag förstår hur det sista låter och att han låter som en idiot men jag förstår delvis vad han menar.) Han har aldrig älskat dom han har varit med för kärleken har varit reserverad för mig och dom andra har varit sällskap, säger han och det har han alltid sagt. Men det är struntsamma egentligen utan vad jag vill veta är om det är han som är konstig som vill att jag ska flytta till Sverige pga mer än honom eller är det jag som är konstig som tycker att han ska göra slut med sambon innan jag flyttar? Jag vet varken ut eller in just nu och börjar undra om han inte är seriös fast allt annat visar på det. Han är ju en väldigt stor orsak till att jag skulle flytta till Sverige igen om det blir så.