• lille Birger

Kränkande veganpizza på menyn

Hej!

Jag tänkte höra vad ni tycker om denna diskriminerande och förtryckande pizzameny: www.ladda-upp.se/bilder/kqakqqpgqkjbug/

-Man tillskriver veganer olika egenskaper som att man inte ska äta animaliska produkter om man är vegan men äta animaliska produkter om man inte är vegan. Och det är helt onödigt, man skulle lika gärna kunna ha "animalisk pizza", "mellananimalisk pizza" och "ickeanimalisk pizza" som beskrivningar för vad man får, säger en bortskämd, vit kränkt kvinna till Expressen.

Vissa tycker att detta är en struntsak men
    det här som en vit kränkt tjej skrev på Twitter om att det finns en veganpizza bland alla ickeveganpizzor. Varför ska man till och med sätta veganism på mat? Det är helt sjukt att dra alla veganer över en kam och säga att alla inte äter animaliska produkter. Det är inte okej.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-28 23:19
    Vet inte varför inte hela inlägget kom med. I slutet ska det stå

Vissa tycker att detta är en struntsak men
    Det här som en vit kränkt tjej skrev på Twitter om att det finns en veganpizza bland alla ickeveganpizzor. Varför ska man till och med sätta veganism på mat? Det är helt sjukt att dra alla veganer över en kam och säga att alla inte äter animaliska produkter. Det är inte okej.

• Svar på tråden Kränkande veganpizza på menyn
  • Tusselina
    lille Birger skrev 2014-01-29 00:43:30 följande:
    Veganism handlar om att avstå från exploatering av animaliska produkter, det är inte specifikt för kost.

Hur definierar du en tjej?
    kosten ingår.

en tjej är någon av kvinnligt kön (sen kan man specificera ytterligare vidare gällande transpersoner och varianter av hermafroditer om man tycker det är roligt av någon anledning. Men oavsett så finns ingen koppling till kost). 

Jämförelsen var helt irrelevant från din sida. 
  • lille Birger
    ladymidnight skrev 2014-01-29 00:56:09 följande:
    Och innan någon säger att kvinnor faktiskt äter mindre än män: Ja, kvinnor äter generellt lite mindre än män, men kvinnor ska absolut inte äta barnportioner. 
    Om det är en stor barnportion så är det ju egentligen inget problem. En större barnportion kan tillochmed vara mer mat än många tjejer orkar.
    Tusselina skrev 2014-01-29 01:00:46 följande:
    kosten ingår.
    Inte nödvändigtvis, du försöker ju bara rädda upp att du skrev fel. Att äta mindre kan annars vara en lika stor del av att vara tjej i så fall eftersom det är en utmärkande egenskap hos tjejer, de äter generellt mindre än killar. Veganer använder generellt färre animaliska produkter än icke-veganer.
    Tusselina skrev 2014-01-29 01:00:46 följande:
    Jämförelsen var helt irrelevant från din sida. 
    Varför då?

• Knävelborren
    lille Birger skrev 2014-01-29 00:43:30 följande:
    Veganism handlar om att avstå från exploatering av animaliska produkter, det är inte specifikt för kost.

Hur definierar du en tjej?
    Veganer äter aldrig animaliska produkter det säger väl sig själv.

Du är extremt osammanhängande. Har du en konkret frågeställning?
  • lille Birger
    Knävelborren skrev 2014-01-29 01:49:03 följande:
    Veganer äter aldrig animaliska produkter det säger väl sig själv. Du är extremt osammanhängande. Har du en konkret frågeställning?
    Det är precis som att säga att "Tjejer äter alltid mindre än killar, det säger väl sig själv?"

Det är upp till varje vegan själv att bestämma hur utförlig den vill vara med sin veganism precis som det är upp till varje tjej att avgöra hur mycket mat de ska äta.

Jag håller med om att trådstarten är otydlig. Av någon anledning kom inte all text jag ville ha skriven med. Men det jag undrar är vad ni tycker om att pizzamenyn med veganpizza på kan anses som kränkande.
  • Knävelborren
    lille Birger skrev 2014-01-29 01:58:03 följande:
    Det är precis som att säga att "Tjejer äter alltid mindre än killar, det säger väl sig själv?"

Det är upp till varje vegan själv att bestämma hur utförlig den vill vara med sin veganism precis som det är upp till varje tjej att avgöra hur mycket mat de ska äta.

Jag håller med om att trådstarten är otydlig. Av någon anledning kom inte all text jag ville ha skriven med. Men det jag undrar är vad ni tycker om att pizzamenyn med veganpizza på kan anses som kränkande.
    Nej det är inte samma sak och det tror jag du vet. Väljer man att bli vegan så väljer man att inte äta animaliskt. Att vara tjej innebär inte automatiskt att man äter mindre mat.

Jag förstår inte hur veganpizza kan vara kränkande nej. Har jag fattat dig rätt att du tycker det är kränkande att förutsätta att alla veganer avstår animaliska produkter?
  • lille Birger

Veganism kan innebära allt från att utesluta vissa matvaror ur sin diet till att vara emot tjurfäktning eller djurförsök.

• Göteborg66

Hmmm vad är det för kränkande med att upplysa om att pizzan passar bra för veganer????
    Det övriga pizzorna är normala för det är allsidiga ingridienser....

• t k 85
    lille Birger skrev 2014-01-29 02:20:53 följande:
    Veganism kan innebära allt från att utesluta vissa matvaror ur sin diet till att vara emot tjurfäktning eller djurförsök.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Veganism gillar inte att använda wiki, men pallar inte leta andra källor. Veganpizza passar ypperligt, inget fel, inget kränkande, inget konstigt. Gör om gör rätt å sluta trolla.
  • Chocoholica

Fniss... Orka störa sig på småsaker. Det var säkert skrivet med glimten i ögat men vissa har fan ingen humor.

I'd give up chocolate but I'm no quitter
Svar på tråden Kränkande veganpizza på menyn