• lille Birger

Kränkande veganpizza på menyn

Hej!

Jag tänkte höra vad ni tycker om denna diskriminerande och förtryckande pizzameny: www.ladda-upp.se/bilder/kqakqqpgqkjbug/

-Man tillskriver veganer olika egenskaper som att man inte ska äta animaliska produkter om man är vegan men äta animaliska produkter om man inte är vegan. Och det är helt onödigt, man skulle lika gärna kunna ha "animalisk pizza", "mellananimalisk pizza" och "ickeanimalisk pizza" som beskrivningar för vad man får, säger en bortskämd, vit kränkt kvinna till Expressen.

Vissa tycker att detta är en struntsak men
    det här som en vit kränkt tjej skrev på Twitter om att det finns en veganpizza bland alla ickeveganpizzor. Varför ska man till och med sätta veganism på mat? Det är helt sjukt att dra alla veganer över en kam och säga att alla inte äter animaliska produkter. Det är inte okej.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-28 23:19
    Vet inte varför inte hela inlägget kom med. I slutet ska det stå

Vissa tycker att detta är en struntsak men
    Det här som en vit kränkt tjej skrev på Twitter om att det finns en veganpizza bland alla ickeveganpizzor. Varför ska man till och med sätta veganism på mat? Det är helt sjukt att dra alla veganer över en kam och säga att alla inte äter animaliska produkter. Det är inte okej.

• Svar på tråden Kränkande veganpizza på menyn
  • LillGris

Veganpizza är konsumentupplysande. Ett enkelt sätt att få veta att produkten är helt fri från animaliska ingredienser. Vad är en tjejpizza? Vad betyder det? Det finns ingenting i ordet som förklarar produkten för mig som konsument.

• t k 85
    LillGris skrev 2014-01-29 12:17:41 följande:
    Veganpizza är konsumentupplysande. Ett enkelt sätt att få veta att produkten är helt fri från animaliska ingredienser. Vad är en tjejpizza? Vad betyder det? Det finns ingenting i ordet som förklarar produkten för mig som konsument.

En tjejpizza är ju naturligtvis mycket sötare än vanliga pizzor, doh.

Alternativt så stämmer den dig efter att du ätit den då den ångrat sig och i efterhand inte längre ville bli uppäten.

Så, nu har jag trollat lite. Ha en fin dag alla glada.

• ladymidnight
    lille Birger skrev 2014-01-29 01:44:29 följande:
    Om det är en stor barnportion så är det ju egentligen inget problem. En större barnportion kan tillochmed vara mer mat än många tjejer orkar.

Då skulle jag hävda att barnportionen antingen var för stor för ett barn eller att tjejen ifråga hade vant sig vid att äta för lite.

Att "många" tjejer inte skulle orka äta en barnportion är inte samma sak som att det skulle rekommenderas av en kostrådgivare. "Många" tjejer har också större eller mindre ätstörningar. 
  • LillGris
    t k 85 skrev 2014-01-29 12:23:59 följande:
    En tjejpizza är ju naturligtvis mycket sötare än vanliga pizzor, doh.Alternativt så stämmer den dig efter att du ätit den då den ångrat sig och i efterhand inte längre ville bli uppäten. Så, nu har jag trollat lite. Ha en fin dag alla glada.

Aha. Så det är mer en kanelbulle än en pizza?:)
  • lille Birger
    LillGris skrev 2014-01-29 12:17:41 följande:
    Ett enkelt sätt att få veta att produkten är helt fri från animaliska ingredienser. Vad är en tjejpizza? Vad betyder det?
    Det upplyser konsumenten om att pizzan är anpassad för tjejer.
    Göteborg66 skrev 2014-01-29 12:07:54 följande:
    Hmmm vad är det för kränkande med att upplysa om att pizzan passar bra för veganer????
    Det övriga pizzorna är normala för det är allsidiga ingridienser....
    Det är kränkande att upplysa att pizzan passar bra för tjejer. De övriga pizzorna är normala i storlek.

• LillGris
    lille Birger skrev 2014-01-29 13:04:35 följande:
    Det upplyser konsumenten om att pizzan är anpassad för tjejer.Det är kränkande att upplysa att pizzan passar bra för tjejer. De övriga pizzorna är normala i storlek.

Men vad innebär det, mer exakt? Alltså att den är anpassad för tjejer? Är det annat innehåll, är den större, mindre, har mer sås, mindre skinka, vad betyder det ens? Om något är en tjejtröja t ex antar jag att den är skuren för att passa en kvinnlig kropp (bröst, midja). Ett par dambyxor är skurna för att passa en kvinnas, generellt sett, större höfter och rumpa (än vad män har). Men vad är tjejanpassad mat?
  • Göteborg66
    lille Birger skrev 2014-01-29 13:04:35 följande:
    Det upplyser konsumenten om att pizzan är anpassad för tjejer.

Det är kränkande att upplysa att pizzan passar bra för tjejer. De övriga pizzorna är normala i storlek.

Queeee???
    Jag skiter väl i tjej-pizzor jag frågasätter vad som är det kränkande med att beskriva att en pizza är för veganer???
    Skulle vara tacksam om jag visste att en protion inte innehöll kött eller fisk när jag beställer så jag inte får fel....
  • lille Birger
    LillGris skrev 2014-01-29 13:13:21 följande:

Men vad innebär det, mer exakt? Alltså att den är anpassad för tjejer? Är det annat innehåll, är den större, mindre, har mer sås, mindre skinka, vad betyder det ens?
    Det är givetvis upp till pizzerian hur de vill göra sin tjejpizza. I fallet i Västerås var det nog att den helt enkelt var mindre än en vanlig pizza. Detsamma gäller ju veganpizza, det finns ingen direkt standard att följa, utan pizzerian gör sin egen tolkning.
  • lille Birger
    Göteborg66 skrev 2014-01-29 13:31:46 följande:

Queeee???
    Jag skiter väl i tjej-pizzor jag frågasätter vad som är det kränkande med att beskriva att en pizza är för veganer???
    Skulle vara tacksam om jag visste att en protion inte innehöll kött eller fisk när jag beställer så jag inte får fel....
    Det är kränkande att upplysa om att pizzan är anpassad för veganer.
  • LillGris
    lille Birger skrev 2014-01-29 15:31:13 följande:
    Det är givetvis upp till pizzerian hur de vill göra sin tjejpizza. I fallet i Västerås var det nog att den helt enkelt var mindre än en vanlig pizza. Detsamma gäller ju veganpizza, det finns ingen direkt standard att följa, utan pizzerian gör sin egen tolkning.

Nja. När det gäller veganpizzan innehåller den inga animaliska produkter, right?
Svar på tråden Kränkande veganpizza på menyn