• lille Birger

Kränkande veganpizza på menyn

Hej!

Jag tänkte höra vad ni tycker om denna diskriminerande och förtryckande pizzameny: www.ladda-upp.se/bilder/kqakqqpgqkjbug/

-Man tillskriver veganer olika egenskaper som att man inte ska äta animaliska produkter om man är vegan men äta animaliska produkter om man inte är vegan. Och det är helt onödigt, man skulle lika gärna kunna ha "animalisk pizza", "mellananimalisk pizza" och "ickeanimalisk pizza" som beskrivningar för vad man får, säger en bortskämd, vit kränkt kvinna till Expressen.

Vissa tycker att detta är en struntsak men
    det här som en vit kränkt tjej skrev på Twitter om att det finns en veganpizza bland alla ickeveganpizzor. Varför ska man till och med sätta veganism på mat? Det är helt sjukt att dra alla veganer över en kam och säga att alla inte äter animaliska produkter. Det är inte okej.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-28 23:19
    Vet inte varför inte hela inlägget kom med. I slutet ska det stå

Vissa tycker att detta är en struntsak men
    Det här som en vit kränkt tjej skrev på Twitter om att det finns en veganpizza bland alla ickeveganpizzor. Varför ska man till och med sätta veganism på mat? Det är helt sjukt att dra alla veganer över en kam och säga att alla inte äter animaliska produkter. Det är inte okej.

• Svar på tråden Kränkande veganpizza på menyn
  • lille Birger
    LillGris skrev 2014-01-29 16:22:09 följande:

Nja. När det gäller veganpizzan innehåller den inga animaliska produkter, right?
    Det vet jag inte exakt, men oavsett vad den innehåller så baseras det på en föreställning om hur veganer förväntas bete sig vilket är kränkande om man ska gå efter mörkhyad kränkt kvinna Sissela Nordling Blancos resonemang.
  • Knävelborren
    lille Birger skrev 2014-01-29 02:20:53 följande:

Veganism kan innebära allt från att utesluta vissa matvaror ur sin diet till att vara emot tjurfäktning eller djurförsök.

Nej. Du är inte vegan om du är mot djurfäktning men äter kött.

Vänligen höj nivån på dina larviga resonemang.
  • Nenne666

Ja fy fan vad kränkande .., stackars stackars. -not! Vad är det för FEL på folk här inne? Frågar mest för att förstå (lite grann). Om det ens går, men ett tappert försök kan man gö... Vilket såklart inte gett nåt. Vad trodde du? Godnatt!

• Göteborg66
    lille Birger skrev 2014-01-29 15:34:05 följande:
    Det är kränkande att upplysa om att pizzan är anpassad för veganer.
    Vad är det för kränkande med det???
  • Syster C

Och låt oss inte börja prata om handikapptoaletter! Snacka om kränkande!

*suck*

• vitlöksbröd

Att pizzerian informerar om att det finns pizza anpassad för veganer är väl egentligen bara något positivt. Folk som inte äter animalier blir ju då upplysta om att det finns en pizza som passar dem. Precis som att andra ställen informerar om att det finns gluten- och laktosfri mat.

Mao. "Det här är en pizza som inte innehåller animalier". Och rent generellt så brukar det ju vara veganer som helt och hållet avstår från just animalier. För min del som vegetarian så har det underlättat att äta ute när rätterna har hetat "vegetarisk pizza/pasta". då har man sluppit läsa innehållet noggrant på varenda rätt de har på menyn. Någon gång har det också hänt att de sätter ett litet grönt "v" efter de vegetariska alternativen på menyn. Och personligen så har då jag aldrig känt mig kränkt. Tvärt om snarare, det känns bra att restaurangerna och pizzeriorna har underlättat för mig som specialkostare att hitta mina alternativ. 

Debatten om "tjejpizza" fattar jag dock inte riktigt. Vad är en tjejpizza? 

lille Birger skrev 2014-01-29 13:04:35 följande:
    Det upplyser konsumenten om att pizzan är anpassad för tjejer.

Det är kränkande att upplysa att pizzan passar bra för tjejer. De övriga pizzorna är normala i storlek.

Menas det att pizzan är mindre eller större än de andra pizzorna? Jag som tjej äter både mer och mindre än mina killkompisar. Så jag kanske borde köpa en mittemellanpizza då. Ah, justja, en vanlig jävla pizza helt enkelt. 

• ModestyB

Vet ni vilken kosthållning en vegan har? Skitlöjliga resonemang i tråden, så otroligt onödigt med så mycket oupplyst dumhet på en och samma plats.

Att ha veganpizza på menyn innebär att även ägg- laktos och mjölkallergiker vet att pizzan går att äta.

• Göteborg66
    ModestyB skrev 2014-02-05 10:33:37 följande:
    Vet ni vilken kosthållning en vegan har? Skitlöjliga resonemang i tråden, så otroligt onödigt med så mycket oupplyst dumhet på en och samma plats.

Att ha veganpizza på menyn innebär att även ägg- laktos och mjölkallergiker vet att pizzan går att äta.
    Fast dom kanske vill ha lite gott på också som oxfile räkor eller skinka.
Svar på tråden Kränkande veganpizza på menyn