-
Jo det vet jag och det var också min första tanke. Jag var otydlig men syftade mer på hela spelet bakom Lexbase... Det lär inte vara så enkelt som att en korkad fågel trodde att det var en jättefiffig idé....jaghopparhögt skrev 2014-02-01 18:31:02 följande:Det är inte så märkligt faktiskt, det är ett rätt vanligt sätt att jävlas med folk.
-
Sajten skapades 2014-02-01 så det är något annat med det här. Troligen IP-fiske eller troligen något värre.UniqueSnowflake skrev 2014-02-05 21:59:09 följande:Det tror jag inte du kommer göra, så var inte orolig!
Dessutom jobbar Datainspektionen hårt på alla sätt att stoppa företag som Lexbase.
Orsaken att de INTE bröt mot Personuppgiftslagen Pul när Lexbase la ut domar, var pga att de hade ett utgivningsbevis, precis som Aftonbladet och Expressen... Genom detta lilla hål lyckades de alltså slinka.
Men man ska komma ihåg att utgivare ALLTID har skyldigheter, och måste upprätta rutiner för användanden av ALLA databaser där personer förekommer.
Det kanske tar 4 år för regeringen att ändra lagen, men den kommer definitivt ändras.
På sätt och vis är det bra att det blev så upp som en sol, ner som en pannkaka för Lexbase.
Då ser andra aktörer vad som väntar dem!
-
UniqueSnowflake skrev 2014-02-06 14:38:20 följande:Say word?
Du kan ju inte vara insatt i ämnet alls, om du verkligen tror detta.
Jag pratar om sajten Anonym (orolig) länkade till, inget annat. Vad trodde du?
-
Tja... vad korkskallar tänker är sällan lätt att förstå. Såg att samma person försökte med samma inlägg på flashback och blev sågad jäms med fotknölarna.UniqueSnowflake skrev 2014-02-06 17:55:06 följande:Aha. Jag menar bara att ip-fiske i så gott som alla fall inte ger något. Vad ska man göra med en binge ip-nr om man inte har något att "koppla" dem med?
-
Problemet med det är att det är falsk trygghet, de flesta pedofiler hittar du i din närmaste omgivning. Ytterst sällan "en random gubbe i busken".Anonym (riktigt bra!!!) skrev 2014-02-07 14:58:49 följande:Varför är du orolig för en cykelstöld?! Den försvinner ju efter ett kort tag eller har du gjort nåt annat också?
Jag som förälder vill att peddon och kvinnomisshandlare hängs ut. Det daltas för mycket i Sverige med såna. För dem är det ju synd om men stackars offren är det ingen som bryr sig om.
Värre är att det hänger ut offren och de ska fan i mig inte utsättas fr fler övergrepp. Att titta på en bild med barnporr är olagligt därför att det i sig räknas som ett nytt övergrepp. Det är samma med att läsa domar där deras berättelse beskrivs in i minsta detalj.
Samma med kvinnomisshandlare - de finns i din närhet.
Varför har du behov av att bespotta människor? -
Nu var inte lexbase seriösa utan enbart ute efter att tjäna en jävla massa pengar på nyfikna gamar.Anonym (riktigt bra!!!) skrev 2014-02-07 15:25:26 följande:De får väl sortera ut och beställa även hovrättsdomar och plocka bort oskyldiga. Syftet med en sådan lista är ju att det ska sluta daltas med sådana brottslingar som pedofiler och kvinnomisshandlare. Brottsoffren ska inte hängas ut och lida mer de ska isåfall maskeras. Jag som förälder vill ju skydda mina barn och då vill jag ha rätt att veta om det bor dömda pedofiler i grannskapet. Skulle mer än gärna tacka för en sådan tjänst och betala för den.
Det finns redan såna seriösa tjänster där du får hela bilden MEN du får betala för dig men å andra sidan får du heller inte betala 79kr bara för att du sett en röd plupp, blivit nyfiken och fått svaret "åtalet ogillas".
Så länge som domar läggs ut så hängs offren ut. Förstår du verkligen inte det?
Tycker du behöver reflektera över ditt behov av att avsky andra människor... -
helenen skrev 2014-02-07 19:08:59 följande:
Nu är du sådär klok igen så jag blir alldeles glad.
-
Jaag har åtminstone viss koll på hur det fungerar. Du har bara fördom och dumhet. Tycker du är modig som skryter med det om än anonymt.Anonym (riktigt bra!!!) skrev 2014-02-07 21:22:44 följande:Bespotta??? tror du spott rår på pedofilers och kvinnomisshandlares handlingar... du verkar vilja att det daltas med dem och när de kommer ut ska det hyschas och pyschas så fler barn och kvinnor kan råka illa ut?!
Dagens tålamodsmedalj går till..... Helelen!
Dagens dumstrut går till... du anonyma "modiga" som vågar stå för det du tycker... eller nåt... -
Haha. Försök inte lura mig gosse! Du får medaljen vare sig du vill eller inte!helenen skrev 2014-02-08 00:51:20 följande:
Tack snälla!
Men du, jag kan avslöja att jag nog inte alls fått den medaljen om du sett alla inlägg jag skrivit och raderat och hört alla frustrerade utrop. Sonen tittade på mig och konstaterade att jag nog skulle skaffa en ny hobby om jag blir så upprörd av mina låtsaskompisar i datorn...
-
Jag gav mig själv den rätteen!Anonym (riktigt bra!!!) skrev 2014-02-08 12:42:59 följande:Vem gav dig befordran att dela ut medaljer och strutar? Snacka om att du är självgod som tror att dina mått är det som gäller... ingenstans har jag skrivit något som kan visa på fördomar så det är ett osant påstående från dig.
Att jag inte gillar handlingar som skadar andra för livet, barn och kvinnor och att jag önskar att det funnits ett register för såna brottslingar har inget med fördomar att göra och det står jag för i alla väder. Nyttan av ett register om det räddar en enda kvinna eller ett enda barn (troligtvis kunde det rädda många många fler), är värt det anser jag för ingen på denna jord ska behöva gå igenom det jag och mina barn gått igenom och det hade definitivt kunnat förhindras om ett register funnits att tillgå offentligt.
PS till Helenen att jag skrev gonatt var inte för att dra mig ur utan för att sova jag skrev ju att jag kikar in igen
Ledsen att du råkat illa ut och jag hoppas att du har proffessionell hjälp att slippa känna skuld och skam för något som drabbat dig av nån annans kriminella handlingar.
Du tar forum och dig själv på alltför stort allvar om du tror att alla diskussioner ska praktiseras under de demokratiska rättigheterna. Men jag antar att du protesterar ivrigt med plakat och slagord vid varje gala där det delas ut pris?
Vad får dig att tro att jag råkat illa ut mer än att du tänker i en liten, liten box? Att alla som inte delar din åsikt har en och samma erfarenhet. Och det ligger helt i linje med dina andra åsikter om nyttan med det hela.
Säg mig, är du öht mottaglig för något annat än medhåll?
-
Det här är rätt mycket OT men dödsstraff är mycket, mycket dyrare än livstidsförvaring. Även då livstid betyder hela livet ut...Tom Araya skrev 2014-02-09 04:22:34 följande:Livstids fängelse för alla brott.....eller varför inte dödsstraff, då slipper vi kostsam förvaring!?
Sen har ju USA visat hur det går med stränga straff för alla brott. Nu var de så "snälla" att det var tredje gången gillt men det förekommer att människor dömts till livstid för snatteri av chokladkaka. Resultatet är att fängelserna är överfulla men folk begår brott i samma utsträckning ändå. Hårda straff avskräcker inte utan ger en upptrappning av våldet. -
Om man förutsätter att det är en demokrati med viss rättssäkerhet det handlar om så har den dödsdömde möjlighet att överklaga i flera steg och det är det som tar tid och är dyrt.de Robespierre skrev 2014-02-10 10:01:29 följande:Det där blev jag nyfiken på. Hur kan det vara dyrare att ta livet av en 20åring än att ha honom inlåst i 50 år till?
Från USA's statistik kan tex jämföra de som frivilligt avstår överklagan (sk volunteers) med de som överklagar, deras straff blir verkställt inom några få år, de andras kan ta bortåt 30 år eller tom mer.
Det här har fört med sig bla två saker: att flera på fullt allvar tycker att dödssdömda inte ska kunna överklaga samt att de vill hindra volunteers eftersom staten inte ska ge dem det självmord de önskar, det ska ju vara ett straff och inte en belöning.
För att krångla till det ännu mer så kommer det att bli svårt att avrätta om man väljer giftinjektion. Italien som förr exporterade tiopental förbjöd detta för flera år sedan, Danmark slutade nyligen efter påtryckningar från bla allmänheten. USA har idag svårt att avrätta pga bristen och avrättningar börjar skjutas upp. Vi skulle således tvingas att starta en egen tillverkning av avrättningsmedel för vi kan inte räkna med att någon, inte ens USA, exporterar det till oss. Det går nämligen inte att räkna med att något befintligt läkemedelsbolag gr det "vid sidan om" därför att konsumenter runt om i världen protesterar märkbart genom köpbojkott, det är inget bolag som vill riskera det.Vad det skulle kosta att ha igång en hel industri för bara ett fåtal människor kan man bara fantisera om.
Sen är det rimligt att anta att det är extremt billigt att bara avrätta folk lite hur som utan egentlig rättegång men det kräver ett statsskick som saknar rättssäkerhet och det önskar vi oss minst av alla.
Äh, det går att skriva spaltkilometer om det här så jag ger mig med detta "kortfattade". Hoppas det gav dig lite i alla fall.
-
de Robespierre skrev 2014-02-10 10:48:15 följande:Tack!
Du gav en vinkling på "kostnader" som jag inte har reflekterat över tidigare. Har dock följt rockcountrymusikern Steve Earles upp, ned och uppgång och han kamp emot dödsstraffet. Och ja - jag är emot dödsstraff. Kan inte se logiken där staten först tar sig rätten att döda sina medborgare men även att de gör det för att visa att det är fel att döda.Det var så lite så.
Som du kanske förstår är jag helt med dig i ställningstagandet. Det vanligaste är att man tror att det är billigare att avrätta, man kan ju inte ha en kostnad för någon som inte är... Jag gissar dessutom att det finns fler kostnader som jag inte tänkt på eller reflekterat över. Ser öht ingen som helst fördel med dödsstraff. -
Ah! Du är alltså på samma nivå eller lägre än de du vill mörda eftersom du gör det för pengar.Tom Araya skrev 2014-04-11 01:10:40 följande:Byråkrati! Ge mig uppdraget, jag löser det för ett par tusenlappar.
Ok, då vet vi. -
Varför tror du det?Hallonröd skrev 2014-04-11 13:16:45 följande:Trist att den kom upp igen! Men man kan ju bara hoppas att sjaten är modifierad nu och att inte oskyldiga hängs ut som brottslingar som sist!
Det är exakt samma sak som förut, baserat på exakt samma saker som förut. -
Jag anser att det är rätt solklart enligt PUL. Det handlar kort om att man inte får lagra känsliga uppgifter i databaser oavsett hur offentliga uppgifterna i sig är.ronaldino skrev 2014-05-27 16:05:20 följande:Ja var ska man dra gränsen? Alla uppgifter är som regel offentliga. Personers självdeklaration 6 år tillbaka, lagfästa domar m.m. men när det går att söka fram blixtsnabbt är det inte lika häftigt med offentlighetsprincipen längre.
När det gäller Lexbase är problemet också att polismän, åklagare och domare inte alltid är riktigt korrekta. De gillar att deras ärenden gäller till fällande dom och ibland även domaren
. Nu kan dem emellertid få problem med sin och sin familjs säkerhet i de lite grövre falen där de gått för långt.
Tror det blir aningen mer våldsbrott 2014 i Sverige särskilt mot poliser på fritiden och åklagare.
Jag tänker på alla resursstarka företagsledare som fått sina tår trampade på av poliser med inte 100% rent mjöl i sina påsar.
Jag är i sammanhanget en underdog men jag kan lätt fantisera om vad som kommer att hända med de poliserna.
Inget bra år att vara polis om man gått lite för långt i att sätta dit någon av prestige skäl eller kanske någon missuppfattning eller lättare mental störning vad som helst. Problem kan det blir i alla fall.
Det är av den här anledningen man inte kan släktforska elektronisk bland uppgifter yngre än 70 år tex.
Ordningsmakten har inget att frukta från lexbase, därtill finns helt andra kanaler och skulle allmänheten använda lexbase mot dem blir det snarare två brott istället för ett.
De som däremot förlorar stort är alla som åkt dit för engångsbrott av lindrigare karaktär som tex fortkörning. För att inte tala om de som har skyddad id, där är det rena guldgruvan för våldsverkare... -
Glöm det jag skrev, jag är typ förvirrad idag. :-Sronaldino skrev 2014-05-27 20:32:06 följande:Spännande innebär det att Datainspektionen stänger detta? Jag tolkar det så.
Fast de kan väl inte bestämma över ev. utländska servrar dit informationen tankas upp
Lexbase är grundlagsskyddad och därför sätts PUL ur spel.
Sorry... -
Lexbase prenumererar på information från tingsrätterna men inte alla rotlar eller vad det nu heter.Anonym (fortkörare) skrev 2014-05-27 21:28:55 följande:Förser Tingrätterna Lexbase med besked om förekomst Ja/Nej och personnr?
De borde kanske även ange om det är t e x trafikbrott för Lexbase och inte bara bifoga pdfer. Jag tror inte lexbase skulle ha något emot den informationen.
De får automatiskt information om vad för lagbrott som skett men väljer att inte ta med det utåt. Anledningen varför lexbase gör så är genialisk - de vill tjäna pengar på folks nyfikenhet.
Du slår upp någon du känner och ser att den förekommer, köper lexbase information och upptäcker att personen varit vittne, tvistat om arv eller kört utan bälte. Du tänker "Mhääää var det allt???" och Jonas Häger blir mångmiljonär.Grejen är att om du hamnat i lexbase så lär du vara kvar där till dödagare eller till sajten släcks ner.ronaldino skrev 2014-05-27 21:25:24 följande:aha ok tack då är det mer begripligt hur det fungerar. Inget fel på Lexbase då kanske men det är synd att fortkörning blandas med grövre brott. Nu ser det ut som jag är den enda kriminella på vår gata men jag har bara kört över en spärrlinje för 6 år sen
I vanliga fall rensas brott bort efter ett antal år hos myndigheterna men privata företag har man ingen som helst koll på, de kan ha kvar uppgifterna så länge de behagar. Lexbase är inte det enda företaget direkt men de som är mer seriösa ger en samlad bild, tex följer upp överklagan osv. -
Lexbase har begärt ut domar sen 10 år tillbaka i tiden, dvs domar från 2004 och framåt.Yngla skrev 2014-05-28 16:01:39 följande:Kanske för att lexbase inte fanns 1996?Tyvärr är ju berättelser som din inget som framgår av lexbase utan allt bygger på att man ska bli så nyfiken att man håller på att spricka över vetskapen om att grannen/kollegan/exets nya/chefen kanske eventuellt möjligen är pedofil eller massmördare.Anonym (fortkörare) skrev 2014-05-28 16:45:02 följande:Nja så rolig var det kanske inte. Jo i efterhand men inte så kul att ligga där och köra och ha polisen i telefon som inte hjälpte mig. Det var dock inga större faror. Körde om ett 10-tal bilar.
Jag har ingen tendens att bli paranoid i trafiken. Bara att bli mentalt utmattad och slut samt paranoid när någon närstående håller på att dö. Men det är kanske inte alla som låter sig påverkas av sånt.
Jag har läst artiklar om andra som blivit jagade av polisen som trott det var nån galning men de klarade sig från böter. Kanske för jag var tonåring och hade en BMW
Lite surrealistiskt är det också att om man gjort något dumt i tonåren kan det ev. synas på Lexbase fast man är tex 50 etablerad familjefar med karriär, stort nätverk m.m. Jag tycker nog det.
Min gissning är att det kommer att bli precis så, att allt kommer att finnas kvar i evigheter oavsett hur bagatellartat brottet är. Skulle de bara gallra ut aktuella och grövre brott skulle de inte tjäna 1 mille/dag.