Jag erkänner: Jag blev curlad
Hej!
Jag har kommit fram till att jag blev curlad som liten, känns jättekonstigt att erkänna, men så är det.
Detta har lett till att jag i min tonårstid (när jag började på riktigt förväntas att klara av mycket själv) inte hade en aning om hur man gjorde många saker både i hemmet och i officiella ärenden. Vilket i sin tur ledde till att det tog så förbannat lång tid för mig att inse hur vissa saker funkar och att det inte är farligt att göra saker på egen hand.
Nu har ju jag så smått börjat lära mig att ta hand om mig själv efter att ha kommit ur depressionen från sena tonåren osv (jag är 24 nu). Jag känner att jag äntligen börjar få kontroll över min tillvaro och har en underbar kille och vi har själva börjat planera barn.
Har läst så många inlägg och artiklar om "do's" och "don'ts" inom uppfostran. Blir ju helt förvirrad tillslut. Min egna referenser genom erfarenhet var ju att jag inte själv behövde göra ett skvatt i princip. Min mor som jag växte upp med curlar mig fortfarande ibland, vilket är jäkligt jobbigt. Tycker att det är så synd att hon tror att hon måste vara på det sättet, jag tror att hon undermedvetet gör det för att hon tror att hon blir lämnad av mig och min bror. Ska nog sätta mig ner och prata med henne om det, har ju aldrig insett detta förrän nu.
Hon gör saker åt oss ibland med en "underton" att hon är mindre än oss, vill verkligen inte att hon ska göra så för hennes egen självkänsla. Hon går i terapi och så av flera anledningar än mindervärdighet och utbrändhet, vilket jag hoppas kommer hjälpa henne att börja fokusera mer på sig själv än på hur alla andra mår och tycker.
Jag vill verkligen att mina barn ska kunna lära sig att stå på egna ben, vill verkligen inte själv bli en curlingförälder, och jag vill speciellt inte hamna där min arma mor är idag.
Oavsett om ni har barn eller ej:
Hur har er approach varit gentemot uppfostran i allmänhet?
Har ni någon speciell strategi?
Hur har denna ändrats jämfört med innan och efter ni fick barn?
Hur hittade ni er balans mellan järnhand och lösa tyglar?