• mollisen

när sluta med välling?!?

när har ni slutat ge era barn välling?!? Har två barn på 4,5 0ch 2,5 år och båda vill gärna ha välling, spec på kvällen i sängen.. morgonen kan de hoppa då och då, är inte alls samma behov har jag märkt.
    När blir de "för stora" eg?" känns som min största börjar bli lite stor för flaska?! men samtidigt e d ju så nyttigt och hon behöver all näring hon kan få min lilla tunnis!
    Fortsätter man med barnvällingen el byter man ut den till ngn annan typ!?

• Svar på tråden när sluta med välling?!?
  • Nyfiken gul

En kopp välling, en smörgås = komplett måltid.

Hur svårt kan det vara?

Hundra gånger bättre än sliskiga flingor, den eviga oboyen och alla sötsliskiga yogurtburkar och risifruttis som det handlas av i mängder..

Kom inte och påstå att alla barn äter rågbröd och dricker te eller plötsligt börjat gilla rågmjölsgröt...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • La Lola
    Nyfikna72 skrev 2014-01-30 19:15:27 följande:

Njae.......lär man barnen att äta normal gröt, havregryn eller mannagryn till frukost så blir ju det ett frukostmål. Att hålla liv i välling är ju bara att förlänga ammandet på nåt vis. Visst är det ju näring i välling också men då kan man ju fråga sig varför sluta överhuvudtaget? Det blir ju liksom inte lättare att få barn att äta allsidigt om de får utspädd gröt långt upp i åldrarna och sen gå över till pannkaka, korv och makaroner. Då är det inte så konstigt att de tycker skolmaten är äcklig sen för inga barn äter ju snart normal mat hemma ens. Men det är ju en anna sak........
    Du vet att välling kan serveras i mugg eller på tallrik o ätas med sked va? Påminner det om ammandet?

Har du samma åsikt när det gäller de barn som äter gröt?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nyfikna72

Jag vet hur du menar....... Jag anser dock att välling mest är en förlängning på ammandet vilket man slutar med förr eller senare. De som vill fortsätta äta välling får såklart göra det på vilka sätt dom vill. Jag tycker att et finns bättre kost som passar barn bättre och som lär dem vad allsidig kost är för något. Det gör man inte med att motivera att välling minsann är lika bra som annan mat. Men återigen, alla gör som dom vill, jag säger bara vad jag tycker precis som alla andra här.

• jordgubbe0812

Välling är väl ok. Min 5-åring dricker välling med sugrör till frukost, alternativt gröt.

Hur många äter varierad mat till frukost?

• 1978

Välling (av bra sort) kan man äta hela livet. Det är rinnig gröt, och gröt är ju helt ok mat. Men att äta efter tandborstning är nog bra att vänja sig av med.

• La Lola
    Nyfikna72 skrev 2014-01-30 19:54:54 följande:
    Jag vet hur du menar....... Jag anser dock att välling mest är en förlängning på ammandet vilket man slutar med förr eller senare. De som vill fortsätta äta välling får såklart göra det på vilka sätt dom vill. Jag tycker att et finns bättre kost som passar barn bättre och som lär dem vad allsidig kost är för något. Det gör man inte med att motivera att välling minsann är lika bra som annan mat. Men återigen, alla gör som dom vill, jag säger bara vad jag tycker precis som alla andra här.
    Ok... Hedda började få välling när hon var 2 år. Då hade hon inte ammat sen hon var 5 mån. Svårt att se det som nån förlängning....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mammalovis

Jag är också kluven och följer nyfiket tråden. 

Min dotter är 3 och dricker gärna sin välling på nästan 2 dl på kvällen. Till frukost har hon smörgås och mjölk.

Vi har också kört med flaska, men då hon mer och mer biter sönder napparna och trycker dem ner i flaskan när hon är klar känns det vettigt att sluta med nappflaskan i alla fall, annars är den ju smidig i soffan. Har testat pipmuggen, just för att slippa att hon råkar hälla ut det, sportflaska kanske vore ett "vuxet" alternativ.

Vad gäller blöjorna tror jag det beror en del på om barnet är moget också. Nu de senaste 2 nätterna har blöjan varit torr trots välling ...

I övrigt äter hon bra vid huvudmålen och slickar normalkurvan på vikt och längd, så jag vet inte om vi egentligen borde sluta då det ändå är ett sätt att få i henne tillräckligt med vätska också. Sambon säger att de som barn drack välling upp till skolåldern.

Vilken välling ger ni era äldre barn? Vi har inte kommit oss för att byta då hon har reagerat på fullkorn när hon var mindre så vi har kört på majsvällingen för 6 månader av gammal vana då de finns i storförpackning. Säkert galet, men har inte kommit mig för att jämföra innehållet på paketen. Nu passar den lillasyster också ...

• 1978
    Nyfikna72 skrev 2014-01-30 19:54:54 följande:

Kan du förtydliga hur välling är en förlängning på ammandet? Jag är nyfiken på hur du resonerar.

Jag kokar välling till mig själv då och då, men tycker inte att det liknar amning alls och det hindrar mig inte heller från att äta allsidigt.

(Kan inflika att mitt barn aldrig ätit välling, så det är inte för att försvara mitt handlande jag skriver som jag gör.)
  • 1978

Till er som funderar på att byta vällingsort till äldre barn: godast, tycker jag, är att koka egen välling på havremust. Och så ett uns kanel i det. Men sen är frågan om man orkar koka välling varje kväll. Och barnen gillar kanske ändå mest det de är vana vid.

• FrökenLöken

Mitt råd är helt sonika att sluta med vällingen när det är bara läge för det. Alla är olika.

Själv får min treåring numera bara välling innan dagis, så att hon ska hålla sig mätt fram tills frukosten.

I flaska ska tilläggas. Och i bland, god help me, får hon makaroner och sojakorv till middag.

Svar på tråden när sluta med välling?!?