• mollisen

när sluta med välling?!?

när har ni slutat ge era barn välling?!? Har två barn på 4,5 0ch 2,5 år och båda vill gärna ha välling, spec på kvällen i sängen.. morgonen kan de hoppa då och då, är inte alls samma behov har jag märkt.
    När blir de "för stora" eg?" känns som min största börjar bli lite stor för flaska?! men samtidigt e d ju så nyttigt och hon behöver all näring hon kan få min lilla tunnis!
    Fortsätter man med barnvällingen el byter man ut den till ngn annan typ!?

• Svar på tråden när sluta med välling?!?
  • Rocket Mania
    Nyfiken gul skrev 2014-01-30 19:39:17 följande:
    En kopp välling, en smörgås = komplett måltid.
    Hur svårt kan det vara?

Hundra gånger bättre än sliskiga flingor, den eviga oboyen och alla sötsliskiga yogurtburkar och risifruttis som det handlas av i mängder..

Kom inte och påstå att alla barn äter rågbröd och dricker te eller plötsligt börjat gilla rågmjölsgröt...
    En kopp välling + smörgås blir ju nästan bara gluten?

Det finns ju ett antal andra frukostar som är nyttigare om sockeryoghurt eller oboy? Även om man inte serverar rågmjölsgröt och rågbröd, eller hur?!
    jordgubbe0812 skrev 2014-01-30 19:57:32 följande:
    Välling är väl ok. Min 5-åring dricker välling med sugrör till frukost, alternativt gröt.

Hur många äter varierad mat till frukost?
    Öh, många?
  • Nyfiken gul
    Rocket Mania skrev 2014-01-30 20:32:43 följande:
    En kopp välling + smörgås blir ju nästan bara gluten?Det finns ju ett antal andra frukostar som är nyttigare om sockeryoghurt eller oboy? Även om man inte serverar rågmjölsgröt och rågbröd, eller hur?! Öh, många?

Det finns glutenfria alternativ så välling och macka behöver inte bli "tårta på tårta".
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lucky

Min 9åring dricker en kopp välling till frukost och det får hon gör så länge hon vill! Min mormor drack välling ända tills hon gick bort vid 92års ålder!

• 1978
    Rocket Mania skrev 2014-01-30 20:32:43 följande:
    En kopp välling + smörgås blir ju nästan bara gluten?

Det finns ju ett antal andra frukostar som är nyttigare om sockeryoghurt eller oboy? Även om man inte serverar rågmjölsgröt och rågbröd, eller hur?!
    jordgubbe0812 skrev 2014-01-30 19:57:32 följande:Välling är väl ok. Min 5-åring dricker välling med sugrör till frukost, alternativt gröt.

Hur många äter varierad mat till frukost?
    Öh, många?
    Majs innehåller inte gluten och havre ganska lite (havre o majs är vanligt i välling). Råg (vanligt i svenskt bröd) innehåller inte heller särskilt mycket gluten. Tänkte bara att det kunde vara bra att veta för dig eftersom det verkar som att du inte vill servera en massa gluten.
  • Mercurialis

Mina barn slutade dricka välling när de var någonstans mellan 2,5 och 3 år. Det var inte så mycket att vi bestämde att de skulle sluta utan det mer rann ut i sanden. Det tog längre och längre tid för ett paket välling att ta slut och till sist slutade vi köpa mer.

Barnen slutade dricka välling på kvällen strax innan de fyllde två år. Det var morgonvällingen som hängde med lite längre.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • La Lola
    Lucky skrev 2014-01-30 21:07:07 följande:
    Min 9åring dricker en kopp välling till frukost och det får hon gör så länge hon vill! Min mormor drack välling ända tills hon gick bort vid 92års ålder!
    Hade hon inte druckit det hade hon nog nog levt tills hon var 100.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Rocket Mania
    1978 skrev 2014-01-30 21:08:40 följande:
    Majs innehåller inte gluten och havre ganska lite (havre o majs är vanligt i välling). Råg (vanligt i svenskt bröd) innehåller inte heller särskilt mycket gluten. Tänkte bara att det kunde vara bra att veta för dig eftersom det verkar som att du inte vill servera en massa gluten.
    Tack för omtanken.

Vi äter nog rätt normalt med gluten skulle jag tro. Men ingen välling och inte så mycket bröd i och för sig. Men mina barn är lite större, till en bebis skulle jag dock vara mycket mer försiktig.
  • mor 3barn

Bara en nyfiken fråga vad har stora för flaska och dia napp?

Varför får hen inte ur en pipmugg?

• LängtansMirakel

Jag är snart 30 år och dricker välling till frukost varje morgon (med sugrör från mugg, sedan jag slutade med flaska då jag var 7-8 år och själv tyckte att det var dags med det) och har "alltid" (så länge jag kan minnas) gjort det.

Jag dricker dessutom Nestles majsvälling (från 6 månader) då jag tycker att det är den klart godaste som finns.

Jag verkligen avskyr att äta frukost, men mår dåligt av att åka till jobb utan att ha fått något i magen. Välling blir då perfekt och gör att jag håller mig till 9:30 då vi har förmiddagsfika (med kaffe/te och någon form av macka på jobb. Jag brukar dessutom ha med lite yoghurt som jag har stående där).

• Dr Mupp
    Nyfiken gul skrev 2014-01-30 19:39:17 följande:
    En kopp välling, en smörgås = komplett måltid.
    Hur svårt kan det vara?

Hundra gånger bättre än sliskiga flingor, den eviga oboyen och alla sötsliskiga yogurtburkar och risifruttis som det handlas av i mängder..

Kom inte och påstå att alla barn äter rågbröd och dricker te eller plötsligt börjat gilla rågmjölsgröt...
    Mina barn äter havregrynsgröt eller fil med frebacco (osötade flingor) eller tadaa rågbröd och mjölk till frukost. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden när sluta med välling?!?