• Anonym (Förtvivlad TS)

Min fru vill servera makaroner och kårv till våra gäster

Jag är så förbannad. Jag och min kollega har känt varandra i över 10 år, och våra familjer är jättenära varandra.
    Däremot har vi aldrig haft familjemiddagar så jag tänkte det vore trevligt. Jag bjöd över dem i måndags och idag ska middagen hållas. Med min fru har jag bråkat hela veckan avseende vad vi ska servera till middagen ikväll. Hon vägrar laga annat än makaroner och kårv och en sallad till och sen någon efterrätt. Vad i helvete, skojar hon?!? Jag föreslog att jag skulle laga middagen och att det ska bli annat att äta då, men hon vägrar. Hon tycker det är dyrt-jag vet att det är därför hon protesterar.

Jag funderar på att ställa in middagen för jag kan för f*n inte låta det serveras sådan billig dagismat som kårv och makaroner + sallad.

Vad ska jag göra? Hon ska alltid förstöra stämningen på alla möjliga konstiga sätt!

• Svar på tråden Min fru vill servera makaroner och kårv till våra gäster
  • Mati1da

Det kan inte vara så att din fru är lite sur för att du bjöd in dem utan att först hört med henne?..

• Anonym (Häpp!)
    Mati1da skrev 2014-01-31 13:21:27 följande:
    Det kan inte vara så att din fru är lite sur för att du bjöd in dem utan att först hört med henne?..
    Visst. Då får hon väl hålla sig undan och låta Ts laga maten själv?
  • Kryztina

Ni får väl kompromissa:kör på "kårv" och "påtatis"-gratäng i stället så blir det festligare! .

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Emmi27

Nä kårv låter snålt alltså! Kan hon inte möta dig på halva vägen och laga korv istället? TGIF! Skål!

• Dianne

Om DU bjuder in gäster, så tycker jag att du ska få bestämma vad som ska serveras också. Det är ju du som bäst vet hurdan smak de har, och vad som passar. (Så länge det är inom rimlighetens gränser såklart - ni kan ju inte servera vaktel om ni lever på svältgränsen!)

Jag skulle rekommendera lövbiff av nötinnanlår - det kostar inte många kronor per person. Och så MYCKET potatis till, någon god potatisrätt för att få det att se mer festligt ut, men som inte kostar mer för det. T.ex. klyftpotatis eller hasselbackspotatis. Och så någon god sås - t.ex. bea eller kantarell - som ni kan göra från en påse. Kostar inte heller många kronor, och man behöver bara sätta till lite mjölk och en klick smör.

• maja99

var nyligen hembjudna till mannens väns familj för första gången. Det bjöds på morotsstavar med creme fraiche till förrätt, sen makaroner runtrörda med en liiten skvätt grädde. saft till det. svintråkig mat, skulle aldrig äta nått sånt om jag så var ensam hemma en tisdag... 

• LängtansBlåaBlomma
    maja99 skrev 2014-01-31 15:02:11 följande:
    var nyligen hembjudna till mannens väns familj för första gången. Det bjöds på morotsstavar med creme fraiche till förrätt, sen makaroner runtrörda med en liiten skvätt grädde. saft till det. svintråkig mat, skulle aldrig äta nått sånt om jag så var ensam hemma en tisdag... 
    Inget till makaronerna utöver sås??
  • maja99
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-01-31 15:15:04 följande:
    Inget till makaronerna utöver sås??
    tror grädden var "såsen"? dessutom gjorde de ett 500g paket till 9 personer... det är vad som går åt bara i vår familj, och då har vi redigt med matig sås/tillbehör och sallad och sånt jämt. vi blev inte mätta, nej.

och nu pratar vi absolut inte om människor med ont om stålars på något sätt. min snällaste tanke är att de är väldigt väldigt dåliga och fantasilösa på att laga mat.
Svar på tråden Min fru vill servera makaroner och kårv till våra gäster