• Anonym (:-()

Jag blir så ledsen av min sambos mage

Han har en stor mage, ser ut som en typisk ölmage. Inte degig och så utan liksom uppsvälld och stor. Jag tycker att det ser så hemskt ut. Försöker tänka att det är bara fett och att det lätt blir så för män men jag går och får hemska tankar om att det kanske är en tumör i magen och så blir jag ledsen och tappar sexlusten helt. Förutom magen ser han normalviktig ut. När vi träffades för tio år sedan var han till och med smal och hade ingen mage men det blir värre för varje år och han är bara 30 år! Med ölmagen har han ett BMI på 27 (jag har 21 och har fött barn).

Han vill själv gå ner i vikt men det blir som inget av. Jag vill inte såra honom heller men har sagt en del saker men jag tror att han förstår hur mycket jag ogillar den men att han liksom förtränger.

Har också läst om hur svårt det är att bli av med just en ölmage vilket får mig att bli uppgiven och ännu mer ledsen. Vad ska jag göra? :-/ Det ser ut som en gravidmage alltså... Hade han haft en degig fettig mage så hade det varit betydligt mindre jobbigt, det här.

• Svar på tråden Jag blir så ledsen av min sambos mage
  • Anonym (Sofie)

Jag tänker direkt: laktosintolerans?

Testa att skippa mjölkprodukter. Det blir man uppsvälld av om man är känslig.

Anonym (Sofie) skrev 2014-02-03 13:27:17 följande:
    Jag tänker direkt: laktosintolerans?
    Testa att skippa mjölkprodukter. Det blir man uppsvälld av om man är känslig.
    Jag har föreslagit det för honom och sagt att vi kan testa att äta utan gluten och laktos ett tag då han har allergier för det i släkten men det höll en dag, sedan ville han ha mjölk i kaffet som vanligt. Han har dock inte ont i magen, vilket är väl vanligt vid laktosintolerans? Finns det inte självtester för det på apoteket förresten? Det kanske jag kan få honom att ta. Så du tror inte att det är vanlig ölmage då? Han äter ganska mycket och har ett stressigt jobb.
  • Anonym (Sofie)

Det är ju svårt för mig att svara på, men om det är laktos eller gluten så borde det vara ganska enkelt att märka skillnad och byta ut mot sojamjölk och animaliska produkter istället.
    Det hade nog varit en smidigare lösning än att behöva lägga om hela kosten, förutsat att han är okej med smaken på sojamjölk o.s.v.

Men om det beror på fett/övervikt, så kan du ju bara servera och köpa hem annan mat, utan att du rådfrågar honom. Uteslut pasta, ris och potatis till exempel, eftersom det inte förbränns i första hand, utan lagras. Om det inte är han som står för maten så borde han ju snart inse att det är jobbigare att behöva laga själv än att äta det som serveras.

gnidde skrev 2014-03-20 21:29:50 följande:
    Hur stor omkrets?
    Jag vet inte riktigt, 110 kanske? Över 100 i alla fall...
    Anonym (Sofie) skrev 2014-02-03 15:51:13 följande:
    Det är ju svårt för mig att svara på, men om det är laktos eller gluten så borde det vara ganska enkelt att märka skillnad och byta ut mot sojamjölk och animaliska produkter istället.
    Det hade nog varit en smidigare lösning än att behöva lägga om hela kosten, förutsat att han är okej med smaken på sojamjölk o.s.v.

Men om det beror på fett/övervikt, så kan du ju bara servera och köpa hem annan mat, utan att du rådfrågar honom. Uteslut pasta, ris och potatis till exempel, eftersom det inte förbränns i första hand, utan lagras. Om det inte är han som står för maten så borde han ju snart inse att det är jobbigare att behöva laga själv än att äta det som serveras.
    Vi har ätit utan ris/pasta/potatis nu ett tag men det har inte blivit bättre. Han äter dock ganska mycket tycker jag, oftast 2-3 portioner där jag äter 1 eller 1,5. Han får inte ont i magen så det är nog inte laktos som är problemet. Av gluten borde han väl gå ner i vikt istället...

• Anonym (trumskinnsmage)

Klassisk bukfetma. Motion, mindre alkohol, äta mindre mat. Helst skippa godis, läsk och socker överlag. Det gör susen för en klassisk gubbamage.

• Arbetsvegan

Alltså vad är det för knasiga förslag om laktos och gluten?
    Det ger andra symptom än bukfetma... Knasbollar  Skrikandes

Det finns bara ett medel mor en sådan mage och det är sund kost och motion. Sen om han vill slita med det eller inte är upp till honom. Du kan möjligen påverka kosten genom att du står för inköp och matlagning.

Sen tycker jag faktiskt att du TS bör jobba med dig själv. Du säger att du blir ledsen över hans kropp. Vad skulle du anse om han blev ledsen över dina bröst?  Den känslan du har är ett problem och det ligger hos dig och inte hos honom.

• Anonym (..)

27 i bmi är ju övervikt så det är klart att den stora anledningen till magen är fettet. Han kan ju vara allergisk för det, men jag kan inte föreställa mig att någon med bmi 27 inte har en putande mage oavsett. 

• Ful Anka
    Anonym (trumskinnsmage) skrev 2014-03-20 23:24:22 följande:
    Klassisk bukfetma. Motion, mindre alkohol, äta mindre mat. Helst skippa godis, läsk och socker överlag. Det gör susen för en klassisk gubbamage.
    Skippa natt-mackorna och vitt bröd överhuvudtaget.
  • Anonym (D)

Haha vilka konstiga förslag. 
    Han är SMAL (men har en stor mage) och har ett bmi på 27, och ni tror att han bara är uppsvälld? 

Och sen... hur svårt är det att byta ut mjölken till soja/havre-mjölk/grädde? 

Svar på tråden Jag blir så ledsen av min sambos mage