• Anonym (:-()

Jag blir så ledsen av min sambos mage

Han har en stor mage, ser ut som en typisk ölmage. Inte degig och så utan liksom uppsvälld och stor. Jag tycker att det ser så hemskt ut. Försöker tänka att det är bara fett och att det lätt blir så för män men jag går och får hemska tankar om att det kanske är en tumör i magen och så blir jag ledsen och tappar sexlusten helt. Förutom magen ser han normalviktig ut. När vi träffades för tio år sedan var han till och med smal och hade ingen mage men det blir värre för varje år och han är bara 30 år! Med ölmagen har han ett BMI på 27 (jag har 21 och har fött barn).

Han vill själv gå ner i vikt men det blir som inget av. Jag vill inte såra honom heller men har sagt en del saker men jag tror att han förstår hur mycket jag ogillar den men att han liksom förtränger.

Har också läst om hur svårt det är att bli av med just en ölmage vilket får mig att bli uppgiven och ännu mer ledsen. Vad ska jag göra? :-/ Det ser ut som en gravidmage alltså... Hade han haft en degig fettig mage så hade det varit betydligt mindre jobbigt, det här.

• Svar på tråden Jag blir så ledsen av min sambos mage
  • Anonym (hmm)
    Anonym ( ) skrev 2014-03-21 01:03:15 följande:
    Han äter sällan godis och typ aldrig vitt bröd. Väldigt sällan alkohol. 98% av maten han äter är bra mat men han äter så mycket av det så jag hoppas att det är det som är felet. Han tränar oftast typ 2 ggr/vecka men har skadat foten så nu har han inte tränat på två veckor. Det konstiga är att han bara är tjock på magen men det kanske är hormoner som gör att det bara samlas där. Jag försöker fixa till de delar av mig som är mindre bra på alla sätt och då gör det mig ännu mer ledsen att han inte tar hand om sig. Men den här magen är mer än att bara vara tjock. Lite för mycket fett kan jag stå ut med men det ser ju sjukligt ut liksom. Hade mina bröst sett helt onormala ut så hade jag förstått om han blev ledsen också och då hade jag (försökt) göra något åt det. En sak som gör det värre är att min pappa också har en ölmage. Vill inte tänka på min pappa när jag ska vara med min sambo liksom.
    Haha förlåt men du tänker så konstigt ts!
  • Anonym (...)

Jag förstår dig, mitt ex hade också en ölmage. Jag var 17 då o han 23 men han hade redan en stor ölmage o när jag såg honom naken fick jag flashbacks av min morbror o andra "gubbar" jag sett magen på o det var extremt avtändande. I hans fall berodde det nog på för mycket fett o läsk o mycket stillasittande.

• Anonym (Maggan)

För många killar börjar dessa magar dyka upp vid 30. Det ser ut som du beskriver, i övrigt är de smala men har en spännbuk. Med stigande ålder går ämnesomsättningen ner och även om de äter och rör på sig som förr är magen plötsligt där. För många kan det vara svårt att acceptera att de inte längre kan äta som när de var yngre och för många är denna mage rejält svår att få bort. Min fick själv en sån kagge vid 30 (han är 40 nu) och det är väl inte jättesnyggt men jag bryr mig inte om det för kärleken sitter inte utseendet för mig. Den är dock en hälsorisk (det hårda bukfettet är kopplat till risk för hjärt- och kärlsjukdom) och därför skulle det ju vara önskvärt att den försvinner, men utseendemässigt bryr jag mig inte. Han är världens fantastiska människa och en mage gör honom inte mindre fantastisk.

• Anonym (Bort med brödet!)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-20 23:32:04 följande:
    Alltså vad är det för knasiga förslag om laktos och gluten?
    Det ger andra symptom än bukfetma... Knasbollar  Skrikandes

Det finns bara ett medel mor en sådan mage och det är sund kost och motion. Sen om han vill slita med det eller inte är upp till honom. Du kan möjligen påverka kosten genom att du står för inköp och matlagning.

Sen tycker jag faktiskt att du TS bör jobba med dig själv. Du säger att du blir ledsen över hans kropp. Vad skulle du anse om han blev ledsen över dina bröst?  Den känslan du har är ett problem och det ligger hos dig och inte hos honom.
    Modern forskning visar faktiskt att glutenrik föda ger bukfetma av farligaste slag även för dem som inte har intolerans. http://www.realfarmacy.com/gluten-confirmed-to-cause-serious-weight-gain-or-wheat-belly-scientific-research/

Jag tycker att ni ska pröva lchf kost fast du ger barnen lite mer kolhydrater. Det funkar eftersom man blir mättare. Laga mat i mindre portioner och lägg upp på hans tallrik. Köp inte hem bröd etc eller annat som han gillar och kan småäta av. Det bästa med lchf är att hungern minskar så att man automatiskt äter mindre. 

Min man var jättevältränad och åt bara "nyttigt" med grovt bröd etc och tränade 5 ggr i veckan men hade trots detta liten kagge. Han började med lchf och efter 3 veckor hade kaggen smultit bort, 7 kg minus, 10 cm i midjan och hans totalkolesterol gick ner från 5 (som är bra) till 4! Doktorn frågade vad han hade gjort eftersom hans världen plötsligt gått från bra till fantastiskt bra! 
  • sandlilja

En kagge som inte är degig utan mer hård, och smal kropp för övrigt, det låter som bukfettma inlagrad bland inre organ vilket är den farligaste formen. Googla bukfetma. Så helt oavsett att du ts får svårt med attraktionen (jag förstår dej) så bör han göra nåt för att inte dö i förtid. Du är inte ytlig som bryr dej, du vill ha honom kvar när ni blir gamla.

Jag skulle råda honom att gå till sin husläkare och be att få en hälsoundersökning. Säkert kommer han att bli mer motiverad om han förstår på riktigt att det gäller hälsan.

Jag skulle också bli ledsen om min partner misskötte sin hälsa till rejäl bukfetma, och din kille är så ung, det är verkligen skäl att oroa sej. Diabetes. högt blodtryck, svårt att operera om han skulle behöva det....

Håll tyst om utseendet och skräm honom med hälsofakta.

• Anonym (..)

Om ts kille bryr sig, så är det ju inte svårt. Han har övervikt och för att inte ha det är det ju bara att dra ned på ätandet. Behövs inga hokupokus-dieter för det. Eftersom ts själv har bmi 21 så äter de antagligen inte så onyttigt hemma. Han får sluta med sina laster helt enkelt, om han nu inte vill ha kvar kaggen. Att kaggen finns där är ju inte heller ett mysterium. Någonstans måste överskottsvikten sätta sig :/

• Anonym (Bort med brödet!)
    Anonym (..) skrev 2014-03-23 17:55:15 följande:
    Om ts kille bryr sig, så är det ju inte svårt. Han har övervikt och för att inte ha det är det ju bara att dra ned på ätandet. Behövs inga hokupokus-dieter för det. Eftersom ts själv har bmi 21 så äter de antagligen inte så onyttigt hemma. Han får sluta med sina laster helt enkelt, om han nu inte vill ha kvar kaggen. Att kaggen finns där är ju inte heller ett mysterium. Någonstans måste överskottsvikten sätta sig :/
    Skadar inte att läsa på lite mer om modern forskning på området. Äter man mindre kolhydrater så blir man av med kaggen direkt. Det är vetenskapligt bevisat liksom att mättat fett INTE är farligt.
    ettsotareblod.se/
  • Anonym (O)

Vilket idiotiskt inlägg!!!

• Anonym (..)
    Anonym (Bort med brödet!) skrev 2014-03-23 17:58:46 följande:
    Skadar inte att läsa på lite mer om modern forskning på området. Äter man mindre kolhydrater så blir man av med kaggen direkt. Det är vetenskapligt bevisat liksom att mättat fett INTE är farligt.
    ettsotareblod.se/
    Nu har ts redan skrivit att de båda äter nyttigt, men att han äter väldigt mycket. Hur svårt är det då att veta vad han ska göra? Däremot kanske han inte vill göra nåt, det är hans ensak. Dieter går i trender, och vad som är bra och dåligt är väldigt omtvistat och upp till var och en.  Ser man på vågen att man bär övervikt är sanningen att man går ned av att äta mindre. Jag har alltid gjort så om jag gått upp något kilo och det spelar ingen roll vad jag drar in på. Mindre kalorier än man gör av med ger viktnedgång. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Bort med brödet!) skrev 2014-03-23 12:02:42 följande:
    Modern forskning visar faktiskt att glutenrik föda ger bukfetma av farligaste slag även för dem som inte har intolerans. www.realfarmacy.com/gluten-confirmed-to-cause.../

Jag tycker att ni ska pröva lchf kost fast du ger barnen lite mer kolhydrater. Det funkar eftersom man blir mättare. Laga mat i mindre portioner och lägg upp på hans tallrik. Köp inte hem bröd etc eller annat som han gillar och kan småäta av. Det bästa med lchf är att hungern minskar så att man automatiskt äter mindre. 

Min man var jättevältränad och åt bara "nyttigt" med grovt bröd etc och tränade 5 ggr i veckan men hade trots detta liten kagge. Han började med lchf och efter 3 veckor hade kaggen smultit bort, 7 kg minus, 10 cm i midjan och hans totalkolesterol gick ner från 5 (som är bra) till 4! Doktorn frågade vad han hade gjort eftersom hans världen plötsligt gått från bra till fantastiskt bra! 
    Och min man är jättevältränad och har inte ens tillstymmelse till kagge, inte ens lite fett att gripa tag i. Han har skitbra värden fysiskt/medicinskt och hans favoritmat är pasta och jasmineris. Inte fasen uppmanar jag alla att äta pasta och jasmineris för det.

Din man åt helt enkelt mindre kalorier antar jag, eftersom det är enda sättet att få fett att försvinna - äta mindre än en gör av med. Om en sedan gör det med LCHF eller inte spelar mindre roll, LCHF är ett sätt att göra det lättare eftersom väldigt många blir mer mätta på protein och fett än de blir på kolhydrater i längden..
  • Arbetsvegan
    Anonym (Bort med brödet!) skrev 2014-03-23 12:02:42 följande:
    Modern forskning visar faktiskt att glutenrik föda ger bukfetma av farligaste slag även för dem som inte har intolerans. www.realfarmacy.com/gluten-confirmed-to-cause.../

Det är verkligen inte en vettig viktnedgång med 7kg på 3 veckor! Det han har gått ner är mest vatten och muskelmassa, så snyggt jobbat? Näe... En hållbar viktnedgång är MAX 1kg/veckan...
  • gnidde

Har han kagge så bör han banta bort den både för din skull men även sin egen !

Svar på tråden Jag blir så ledsen av min sambos mage