• Anonym (mamma till mamma)

Försöker få in min dementa mamma på låst avd.

Hur får man hjälp av samhället? ingen lyssnar på mig. Hur 17 bär man sig åt?
    Handläggaren tycker att min mamma kan bo hemma fortfarande med hemtjänst...

Hon sa till mig att hemtjänsten är inga barnvakter och det ska räcka med den hjälp hon har.
    På 11 dagar i sitt hem har hon ramlat 8 gånger.
    Varje dag ringer antingen polisen, hemtjänst eller färdtjänst mig
    när jag jobbar, när jag handlar, när jag hämtar barnen.
    Ikväll gick mamma ut i nattlinne efter vägen med sin rullator förvirrad hittade inte hem. Hon beställer färdtjänst och åker iväg. kliver av taxin men när hon ska hem uppger hon fel adresser och hon vet inte vart hon är någonstans. Hon röker mycket fast jag har gömt cigaretter så får hon tag på nya av grannar,
    det farliga är att hon krampar ofta (någon form av epilepsi) eller minnesbortfall och tappar ciggen så det har blivit ett dussin brännhål i soffan. hon sitter ofta insvept i en fleecefilt och fleece morgonrock. jag har handlat en brandfilt till henne men den använder hon som bordsduk...

Hon har varit in på akuten fyra gånger sen hon kom hem hon har varit inlagd i nio veckor och vi har haft vårdplanering på avd. Det dummaste av allt så sa handläggaren till mig att en demens sjukdom blir ju oftast bättre och man kan bli helt återställd IDIOT. tänkte jag då.
    På natten ringer mamma ofta mig och frågar vad jag gör... I hennes lägenhet råder misär det är ofta blod lite här och där och mamma har handlat mat för 6000 kr till sig själv bara denna vecka...
    Det är cirkus skott, Hur fan går jag vidare med detta????

• Svar på tråden Försöker få in min dementa mamma på låst avd.
  • Anonym (L)
    Anonym (?) skrev 2014-02-06 09:42:03 följande:
    Jo, kodlås. Men ingen av de boende kan koden, eller har ens fått den vad jag vet.

Vi har en lapp där det står att koden är årtalet vilket de dementa sällan lyckas lösa. Koden finns alltså men eftersom de sällan vet vilket år det är kommer de inte ut. Anhöriga ska ju kunna ta sig ut menar jag :)
  • Anonym (?)
    Anonym (L) skrev 2014-02-06 09:51:33 följande:

Vi har en lapp där det står att koden är årtalet vilket de dementa sällan lyckas lösa. Koden finns alltså men eftersom de sällan vet vilket år det är kommer de inte ut. Anhöriga ska ju kunna ta sig ut menar jag :)
    Smart Vi talade om koden för de anhöriga och den byttes typ aldrig så.. Jobbar inte där nu, men de vill ha mig dit igen så jag får se, då kan jag ju ta upp detta iaf, med att ha koden synlig men inte lättillgänglig för de boende.

ah vi hade också något liknande, men om det skulle vara så att en dement lyckades ta sig  ut, tog bussen till stan, får man hindra då? el är det kränkande? för det är ju eget boende...

• Xijno
    Anonym (mamma till mamma) skrev 2014-02-06 09:51:27 följande:
    Hej, tack för alla svar jag har läst dom ordagrant. låst avd, el inte huvudsaken är att mamma skulle ha personal dygnet runt omkring sig. Jag visste heller inte om att det är förbjudet att en avd är låst, där jag har jobbat så har det alltid varit kodade dörrar.

Ringde handläggaren hon är sjuk idag med,
    men pratade med en assistent som sa att det kan ta flera månader att få en god man till ex. Ojoj hur allting har blivit. Mamma står oftast vid bankomaten samma sek som pengarna kommer in och hon brukar ta ut så mycket hon bara kan på en gång.

Polisen hade suttit med henne igår ett par timmar tills hemtjänst personalen kom, snacka om att utnyttja samhällets resurser. :-/
    Ja, det kan ta tid med God Man, men ring överförmyndaren redan idag och starta processen. Kontakta banken också och hör vad de kan göra. Det finns väl fler handläggare som arbetar, det här är ju ganska akut med tanke på att polisen var inkopplad. Jag tycker du ringer kommunens växel och ber och få tala med en handläggare som arbetar alternativt handläggarens chef. Önskar jag kunde hjälpa dig, jag arbetar med sånt här dagligen och försöker underlätta allmänhetens kontakt med myndigheter, där jag ofta agerar mellanhand via anhöriga/myndighet. Det brukar ta bättre skruv av någon anledning. Kan du kontakta hemsjukvården och be dem hjälpa dig? En korttidsplats kanske går att ordna med kort varsel?

Tyvärr kan dessa saker sluta med att man helt i onödan tar upp sjukhusets resurser, för en fuling man kan köra med, vilket inte är ovanligt är att man åker in akut för "ohållbar hemsituation" och därmed tvingar fram en vårdplanering. Det ska inte behövas, men pga biståndshandläggarnas... oförstående/nonchalans/inkompetens, kalla det vad du vill, händer det hela tiden. 
  • Lovizas Mamma

Jag jobbar inom äldrevården, och min uppfattning är att dom som får mest och bäst hjälp är dom som har dom såkallade "jobbiga" anhöriga. Så det enda som verkar funka är bråka, bråka och bråka...
    När vi har haft 2 personer i ett avlastningsrum så har det hänt att det är den med dom påtryckande anhöriga som ofta får plats även om den andra är i större behov av vård och hjälp.

Det finns ju ett kösystem där den som behöver plats ställer sig i kö, när man sen står på tur så blir de erbjudna plats på det boendet som först får ett ledigt rum, så ska det funka här iaf, jag tycker dock att många gånger ska behovet gå före köplaceringen.

Så mitt enda råd till dig som faktiskt kan funka är att du ringer....dagligen....och tjatar och bråkar och tjatar ännu mer....och i bästa fall så får din mamma ett tillfälligt boende på en korttidsplats i väntan på permanent boende.

• Xijno
    Anonym (mamma till mamma) skrev 2014-02-06 10:00:56 följande:
    ah vi hade också något liknande, men om det skulle vara så att en dement lyckades ta sig  ut, tog bussen till stan, får man hindra då? el är det kränkande? för det är ju eget boende...
    Anonym (?) skrev 2014-02-06 09:58:48 följande:
    Smart Vi talade om koden för de anhöriga och den byttes typ aldrig så.. Jobbar inte där nu, men de vill ha mig dit igen så jag får se, då kan jag ju ta upp detta iaf, med att ha koden synlig men inte lättillgänglig för de boende.

Man får inte hindra någon att gå ut från boendet, enligt lagen. Tänk hur lagen fungerar mot dig själv, hur får man låsa in dig eller mig? Får man hindra mig eller dig att ta bussen till stan? Då har du svaret. Men sedan får man ju vara smart, försöka avleda med andra aktiviteter. Det är heller inte lagligt att gömma koden eller ha den uppskriven men utan möjlighet för en kognitivt nedsatt person att tolka koden. Alla har rätt att kunna gå dit de vill, precis som du eller jag. Men som sagt lag är lag, och verklighet en annan. Dock har vi på ett av de ställen jag arbetar mot öppnat upp alla dörrar, trots många rymningsbenägna. Med rätt planering, rätt personalstyrka, rätt kompetens och anpassade lokaler behöver man inte låsa. Det var detta Socialstyrelsen ville uppå med att dra undan möjligheten att låsa avdelningar, inte att folk ska rymma och frysa ihjäl eller bli påkörda.

Det är en intressant men inte helt okomplicerad diskussion. Men ju mer man har diskussionen desto bättre och värdigare vård kommer kommunerna att kunna erbjuda personer med demenssjukdom. 
  • Xijno
    Lovizas Mamma skrev 2014-02-06 10:15:22 följande:
    Jag jobbar inom äldrevården, och min uppfattning är att dom som får mest och bäst hjälp är dom som har dom såkallade "jobbiga" anhöriga. Så det enda som verkar funka är bråka, bråka och bråka...
    När vi har haft 2 personer i ett avlastningsrum så har det hänt att det är den med dom påtryckande anhöriga som ofta får plats även om den andra är i större behov av vård och hjälp.
    Du har helt rätt. Ju "gapigare" anhöriga desto större chans att man får sin vilja fram. Helt sinnessjukt, hur ofta knäcker vi inte anhöriga på det här sättet. 

Å herregud tack för alla svar, nu har jag mera kött på benen håller på att ringer personlig assistens nu för att kolla möjligheter. hon är ju bara 57.

Annars lät detta riktigt intressant!!! "ohållbar hemsituation" och därmed tvingar fram en vårdplanering. Det ska inte behövas, men pga biståndshandläggarnas... oförstående/nonchalans/inkompetens, kalla det vad du vill, händer det hela tiden.

Jag är orolig för andras liv tex  en gammal man hjälpte mamma med rullstol i trapphuset, nära att manne ramlade ut för trappen han med... och dessutom kan mamma starta storbrand...

• Xijno
    Annars lät detta riktigt intressant!!! "ohållbar hemsituation" och därmed tvingar fram en vårdplanering. Det ska inte behövas, men pga biståndshandläggarnas... oförstående/nonchalans/inkompetens, kalla det vad du vill, händer det hela tiden.
    Tyvärr är det ibland det enda som hjälper om man behöver snabb hjälp. Det är att lägga resurserna på fel ställe, men jag ser ofta att det är det enda som fungerar i en ohållbar situation där anhöriga eller patienter inte hörsammas. Man har laglig rätt till vårdplanering om man hamnat på sjukhus. Även om sjukhuset hävdar "oförändrat vårdbehov" har man ändå laglig rätt till vårdplanering. Finns inget sätt att komma runt det. 

Tack för alla svar nu lämnar jag tråden tills ikväll. Se vad som händer de närmaste timmarna.

Svar på tråden Försöker få in min dementa mamma på låst avd.