• Anonym (18åringen)

    Varför ska 18+ behöva betala för att bo hemma?!!

    (Förlåt för eventuella stavfel, skriver på mini iPad och det är lite svårt ibland) Hej alla! Det är en sak jag inte riktigt förstår - hur man kan som förälder kan kräva att sitt barn ska betala för att bo kvar hemma. Jag är själv 18 år och går vårterminen i trean. Mina föräldrar betalar mitt körkort, jag får 700 i månadspeng varje månad + några hundralappar i måndagspeng av mina morföräldrar och även lön från mitt helgjobb. Mitt studiebidrag går dock till mina föräldrar för jag ville fortsätta så som det var innan jag blev myndig. Mina föräldrar betalar allt = skolbesök, student, bal, kläder, nöjen, telefonräkning på 600 och för att inte försöka låta som om jag skryter - men även min resa till Ibiza där jag ska festade i en vecka med vänner. Dock om jag köper någon dyrare Prada väska eller något så betalar jag självfallet för det själv (eller så får det bli en julklapp). Dessutom kommer jag fortsätta följa med på alla våra resor då mina föräldrar vill ha med mig när de 'skapar minnen' som de uttrycker det. Ja uppskattar verkligen innerligt det de gör för mig och känner mig motiverad att en dag se till att göra något bra av mina betyg, jobba mig till ett bra jobb, och ge tillbaka till mina föräldrar. Bjuda dem på resor och sådant! Jag vill även involvera mig mer i välgörenhetsorganisationer. Men först ska jag jobba i två år efter studenten och sedan ska jag söka Universitet utomlands för pengarna. Vi är vanliga SVENSSONS och inga överklass. För att komma till saken. Idag under en klasstimma så kom det upp hur majoriteten i klassen fick betala för MAT, BOENDE (hemma!), mobilräkning, kläder, nöjen, körkort, student... och ja - allt! Jag blev väldigt förvånad då alla mina vänner och familjekompisar har det precis som mig. Jag tycker personligen att det känns så otroligt absurt att vara så fräck och kräva att ta betalt för dessa saker av sitt barn! Jag förstår inte. Har man ett barn vill man väl ge det så mycket man bara kan? Har man inte ekonomi nog, (vilket en vanlig Svensson dock har) så borde man väl inte skaffa så många barn då? Jag kan dock hålla med att kläder och nöjen bör man kanske se till att betala när man väl tagit studenten. Åtminstone ska jag göra det av ren motivation från mig själv. Många i min klass är överklass och jag kan inte fatta att de behöver betala dessa saker. Det fräckaste var ändå att vissa har en förälders nya partner som inflyttande och denne KRÄVER pengar av sitt bonusbarn. Det är inte så som många påstår 'Man lär barnen ta eget ansvar' och 'Pengars värde'. Jag har fattat sedan många år tillbaka att studiebidraget/barnbidraget inte ens räcker till mat bara för mig för en månad. Och vad jag har fått uppfattningen i alla fall så verkar majoriteten av 18 åringar också göra det. Det upprör mig så mycket när folk får höra vad jag får och ska klassa mig för 'du är så himla bortskämd. Dags att bli vuxen'. Jo tack, jag är vuxen. Inte pengamässigt självständig än men jag är absolut inte bortskämd. Jag anser att man är en ganska dålig förälder om man kräver pengar av sina barn. Ser det myndiga (ev yngre) barnet att ekonomin är väldigt knaper i familjen, ja då borde man ha uppfostrat sitt barn till att ha hjärta nog att genom eget val välja att hjälpa till ekonomiskt. Tycker det är så patetiskt att kräva. Detta har jag aldrig upplevt bland mina andra vänner som bor nere vid Medelhavet. De blev alla väldigt förvånande när jag sa det och nu tänker jag att är något "Typiskt svenskt". För ärligt talat så är svenskar generellt mindre kärleksfulla till barn än om man jämför med t.ex. Spanien/Frankrike/Italien/Kroatien m.m. där barnen är deras älsklingar för alltid? Vad tror ni?

  • Svar på tråden Varför ska 18+ behöva betala för att bo hemma?!!
  • Nashico

    Men hur kan de betala hemma? Var kommer dina klasskamraters pengar ifrån? Studiemedlet går ju som du säger till föräldrarna egentligen så jag tar för givet att dina klasskamrater jobbar men hur kan så många ur en klass (där säkert många inte är myndiga) arbeta? 

  • Anonym (Betalar)

    Mina föräldrar låter mig i alla fall bo hemma så länge jag vill. Fast börjar känna mer och mer att jag skulle ju vilja ha mitt egna lilla hem. Men, så mycket pengar har jag inte sparat ihop än. Har ca 100 000 på ett sparkonto nu, men en rimlig hyreslägenhet kanske man hittar så småningom. Skulle aldrig ens be mina föräldrar att köpa en lägenhet åt mig.

  • Anonym (18åringen)
    Anonym (91a) skrev 2014-02-06 00:57:43 följande:
    Jag fattar inte heller det. Mina föräldrar krävde aldrig att jag eller mina syskon betalar hemma. Yngsta barnet fyller 18 snart. Mina föräldrar har stått för körkort åt mig och syrran samt så betalar dom brorsans körkort som han håller på att ta. Fick farsans Mercedes när jag tog körkortet som han dock betala, han insistera att jag skulle ta den när jag gifte mig och flytta ut då den va ämnad för mig men nej tog inte den. Kändes fel när de e han som betalar allt (tom bensinen) och jag ska ta den bara sådär. Mina föräldrar har eget så vi jobbar mer eller mindre alla där eller åtminstone hjälper till och nej vi får ingen lön men vi behöver inte betala något heller. Morsans krav när jag började jobba var att jag fick stå själv för kläder och nöjen. Men aldrig att dom krävt pengar för boende.
    Kan tillägga att jag är från Mellanöstern och hos oss är det vanligt att föräldrarna står för allt men jobbar man och vill lägga lite pengar som hjälp går det bra. Fick dock aldrig göra det för mina föräldrar.

    Glad 
  • Anonym (18åringen)
    Nashico skrev 2014-02-06 00:57:54 följande:
    Men hur kan de betala hemma? Var kommer dina klasskamraters pengar ifrån? Studiemedlet går ju som du säger till föräldrarna egentligen så jag tar för givet att dina klasskamrater jobbar men hur kan så många ur en klass (där säkert många inte är myndiga) arbeta? 

    Alltså jag snackar om jobb på Coop Forum, ICA m.m. efter skolan en stund eller på helger. Mina klasskompisar måste jobba utöver skolan. Kan tillägga att jag går i en utav två klasser i Sverige som hade högst intagningspoäng så vårat tempo är sjukt högt. Vissa av mina klasskompisar har tom två jobb. Tycker det är sjukt med tanke på att deras föräldrar i princip äger storföretagen i Sverige. Igen. Kan tänka mig att detta låter Fake som jag skriver, men det är sant. Allt är det och därför väljer jag att vara anonym. Tycker det är sjukt hur en miljonär eller åtminstone en som tjänar 100k i månaden vill ha pengar av sitt barn.
  • Nashico
    Anonym (18åringen) skrev 2014-02-06 01:05:55 följande:

    Alltså jag snackar om jobb på Coop Forum, ICA m.m. efter skolan en stund eller på helger. Mina klasskompisar måste jobba utöver skolan. Kan tillägga att jag går i en utav två klasser i Sverige som hade högst intagningspoäng så vårat tempo är sjukt högt. Vissa av mina klasskompisar har tom två jobb. Tycker det är sjukt med tanke på att deras föräldrar i princip äger storföretagen i Sverige. Igen. Kan tänka mig att detta låter Fake som jag skriver, men det är sant. Allt är det och därför väljer jag att vara anonym. Tycker det är sjukt hur en miljonär eller åtminstone en som tjänar 100k i månaden vill ha pengar av sitt barn.

    Saken är att jag jobbade under trean på gymnasiet ca 15 timmar/vecka men jag som är sjukt social och kände under min gymnasietid 200+ pers- inte väl men tillräckligt för att veta om de jobbade vid sidan av skolan inte mer än ytterligare 4 personer som jobbade. Och detta trots att MCDonalds låg 20meter ifrån skolan! (Jag jobbade dock inte där) Det känns konstigt att de kan ha Coop och ICA jobb då de är sjukt eftertraktade jobb men men. 


     


    Jag började att dela med mig pengar så fort jag började jobba men det gav ju inte många kr i mammas kassa. Ska jag vara ärlig förstår jag inte varför jag betalade så mkt som jag gjorde året efter när jag hade 80%jobb. Tror jag fick ut ca 8000 och betalade 3-4000 och löjlig summa egentligen men 4000kr var vad hyran kostade för en trea! Och jag kan inte ätit för mer än 1500kr/månad. Rimligt tycker jag hade varit att betala min del av maten samt min del av hyra (vad det kostar med ett extra rum , typ 600kr) SÅ jag tycker inte jag borde betalat mer än 2-2500 kr under den tiden men men... Det är vad jag tycker. De fasta andra kostnaderna hade behövts betalas ändå.

  • Anonym (18åringen)
    Nashico skrev 2014-02-06 01:14:21 följande:

    Saken är att jag jobbade under trean på gymnasiet ca 15 timmar/vecka men jag som är sjukt social och kände under min gymnasietid 200+ pers- inte väl men tillräckligt för att veta om de jobbade vid sidan av skolan inte mer än ytterligare 4 personer som jobbade. Och detta trots att MCDonalds låg 20meter ifrån skolan! (Jag jobbade dock inte där) Det känns konstigt att de kan ha Coop och ICA jobb då de är sjukt eftertraktade jobb men men. 


     


    Jag började att dela med mig pengar så fort jag började jobba men det gav ju inte många kr i mammas kassa. Ska jag vara ärlig förstår jag inte varför jag betalade så mkt som jag gjorde året efter när jag hade 80%jobb. Tror jag fick ut ca 8000 och betalade 3-4000 och löjlig summa egentligen men 4000kr var vad hyran kostade för en trea! Och jag kan inte ätit för mer än 1500kr/månad. Rimligt tycker jag hade varit att betala min del av maten samt min del av hyra (vad det kostar med ett extra rum , typ 600kr) SÅ jag tycker inte jag borde betalat mer än 2-2500 kr under den tiden men men... Det är vad jag tycker. De fasta andra kostnaderna hade behövts betalas ändå.



    Alltså, kontakter. Och om det är nått folket i min klass har är det kontakter. Jag sa ju det själv - en i klassens pappa är VD där och en annan där så det är inga problem att skaffa ICA och Coop Forum jobb och det är väldigt välbetalt också faktiskt, speciellt för att vara så ung. Min bästa vän jobbar på ICA ett par gånger i månaden och får mellan 6-7 tusen. Jag tycker det är väldigt mycket med tanke på att vi är så unga men hon fick det genom hennes pappas kompis.
  • Nashico
    Anonym (18åringen) skrev 2014-02-06 01:18:27 följande:

    Alltså, kontakter. Och om det är nått folket i min klass har är det kontakter. Jag sa ju det själv - en i klassens pappa är VD där och en annan där så det är inga problem att skaffa ICA och Coop Forum jobb och det är väldigt välbetalt också faktiskt, speciellt för att vara så ung. Min bästa vän jobbar på ICA ett par gånger i månaden och får mellan 6-7 tusen. Jag tycker det är väldigt mycket med tanke på att vi är så unga men hon fick det genom hennes pappas kompis.
    Alltså om de är 18 så får de ca 112kr/tim det betyder att de måste nästan jobbat åtta heldagar. Eller åtminstone varje söndag (då det är 100% OB) Det ger 7000kr innan skatt.
  • Anonym (svenskar)

    det stämmer det du säger TS !!  tycker också att det är jätte konstigt snålt o på något sätt känns det som jävlandes. det är en annan femma om man pluggat klart o har ett jobb med hel OK inkomst så kanske man kan hjälpa till med en 1000 lapp. men annars fattar jag inte ?!

    jjag har massor av utländska vänner, INGEN av dessa behvöver betala för sig när de bor hemma, föräldrarna skulle ta det som en förolämpning. deras svar är  - varför i hel--- ska jag kräva pengar av mina barn bara för att de bor hos mig? jag valde ju själv att skaffa barn, o då räknar man att ens barn bor med henne, ska jag då böta min barn på att betala mig ? som om att jag gör de en tjänst av att bo här?.

    det är också helt otroligt hur vissa svenska föräldrar längtar tills att deras barn blivit 18 eller 19 så att de kan flytta hemmifrån, wtf?!?! varför gör man det? varför vill man det? för att bli självständig o ta ansvar? detta kan du lära dina barn redan i hemmet med rätt uppfostran !! du behöver inte posha de att skaffa lägenhet o bo själva för att de ska kunna vara självständiga o ta ansvar.
    så resten av länder i medelhavet o mellanöstern  o to.m USA, är alla bortskämda små snorungar o inte kan ta ansvar? var i usa i somras o de tappade hakan när jag berätta hur vissa svenska föräldrar är !! när det gäller pengar o slänga ut barnen ut ur boet.

    och sen undrar folk varför det finns så höga siffror av depressioner och sjävmord i sverige som är pga ENSAMHET!!! många ungdomar och t.om äldre personer vill inte flytta ifrån sin familj, just pga att de inte är redo än o möta ensamheten !!

  • Anonym (Jadu)
    Anonym (svenskar) skrev 2014-02-06 02:21:50 följande:

    det stämmer det du säger TS !!  tycker också att det är jätte konstigt snålt o på något sätt känns det som jävlandes. det är en annan femma om man pluggat klart o har ett jobb med hel OK inkomst så kanske man kan hjälpa till med en 1000 lapp. men annars fattar jag inte ?!

    jjag har massor av utländska vänner, INGEN av dessa behvöver betala för sig när de bor hemma, föräldrarna skulle ta det som en förolämpning. deras svar är  - varför i hel--- ska jag kräva pengar av mina barn bara för att de bor hos mig? jag valde ju själv att skaffa barn, o då räknar man att ens barn bor med henne, ska jag då böta min barn på att betala mig ? som om att jag gör de en tjänst av att bo här?.

    det är också helt otroligt hur vissa svenska föräldrar längtar tills att deras barn blivit 18 eller 19 så att de kan flytta hemmifrån, wtf?!?! varför gör man det? varför vill man det? för att bli självständig o ta ansvar? detta kan du lära dina barn redan i hemmet med rätt uppfostran !! du behöver inte posha de att skaffa lägenhet o bo själva för att de ska kunna vara självständiga o ta ansvar.
    så resten av länder i medelhavet o mellanöstern  o to.m USA, är alla bortskämda små snorungar o inte kan ta ansvar? var i usa i somras o de tappade hakan när jag berätta hur vissa svenska föräldrar är !! när det gäller pengar o slänga ut barnen ut ur boet.

    och sen undrar folk varför det finns så höga siffror av depressioner och sjävmord i sverige som är pga ENSAMHET!!! många ungdomar och t.om äldre personer vill inte flytta ifrån sin familj, just pga att de inte är redo än o möta ensamheten !!


    Kunde inte sagt det bättre själv! Blir rädd när jag hör hur dom flesta i detta kalla land resonerar.. (Är själv svensk, men ej uppvuxen så alls)
  • Studenten13
    Anonym (svenskar) skrev 2014-02-06 02:21:50 följande:
    jjag har massor av utländska vänner, INGEN av dessa behvöver betala för sig när de bor hemma, föräldrarna skulle ta det som en förolämpning. deras svar är  - varför i hel--- ska jag kräva pengar av mina barn bara för att de bor hos mig? jag valde ju själv att skaffa barn, o då räknar man att ens barn bor med henne, ska jag då böta min barn på att betala mig ? som om att jag gör de en tjänst av att bo här?.

    Det här är ju en intressant kulturskillnad. Nu vet jag inte vilka länder dina vänner kommer ifrån, men det här är ju två helt olika sätt att värna om sina ungdomar. Jag antar att svenskar försöker göra sin barn en tjänst genom att förbereda dem för "verkligheten", och i den mån de flesta föräldrar som vill ha hyra av sina barn brukar den vara lindrig. Däremot så förstår jag att man kan se det som en förolämpning att kräva pengar av sig eget barn, lite dubbelmoral där. Men tanken är ändå god från båda sortens föräldrar Skrattande


    Jag förstår inte varför man skulle börja kräva precis när ungen fyllt 18? Du har ju försörjningsplikt för ditt barn tills denna gått ut gymnasiet (max tills 21 års ålder), och om barnet nu går gymnasiet så känns det surt att ta betalt när denne inte har ett jobb...däremot förstår jag om man börjar ta betalt efter studenten. Det är dock snällt att avvakta tills ungen fått tag i ett jobb innan man kräver hyra.


    Under min skoltid betalade jag i stort sett allt som var mitt själv. Undantaget var om jag skulle köpa nya skor, jacka, osv, som krävde mer eller mindre hela studiebidraget, då kunde mina föräldrar komma in och bidra med hälften av prissumman eller dylikt. Det hände att de betalade för nöjen men inget överdrivet dyrt (ex bio) då de inte ville att jag skulle behöva avstå från att träffa mina vänner av ekonomiska skäl. Körkort betalade de också.


    Anonym (18åringen) skrev 2014-02-06 00:15:16 följande:
    Har man ett barn vill man väl ge det så mycket man bara kan?

    Nja, helst av allt skulle man väl vilja göra dem till bra människor? Det är ett väldigt luddigt mått, men men. 


    Tycker du låter lite bortskämd ändå. Pengar växer liksom inte på träd, även om du är miljonär. Studiebidraget räckte gott och väl för mig, och om man inte tycker det gör det får man väl hitta sig ett extrajobb.

Svar på tråden Varför ska 18+ behöva betala för att bo hemma?!!