• Anonym (Vågar jag?)

Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?

Hittat en lägenhet på första våningen i Malmö. Gillar planlösningen, och området verkar trevligt. Men jag är rädd för att bo på första våningen. Har alltid bott högst upp, eller högre upp än första våningen iallafall. Vill ha alarm, men vilket ska jag välja? Någon som vill vara snäll och tipsa mig? Lägenheten verkar även ligga nästan på markplan, men jag har än så länge bara sett bilder.

• Svar på tråden Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?
  • ledigidag

Det handlar inte om att det "alltid" händer saker i mer utsatta städer eller områden. De flesta av årets dagar händer ingenting. Men ibland händer ändå skit, eller man bevittnar skit, eller hör talas om skit, och då skapar det en otrygghet som gör att man inte kan slappna av årets övriga 360 dagar heller. För man vet att det KAN hända, man vet att HÄLFTEN blir av med sina cyklar, det är OFTA bilinbrott och bilbränder flera gånger om året, ensamma tjejer antastas osv. 

Sen flyttar man till ett område där det nästan ALDRIG händer sån skit, där ingen av grannarna har haft inbrott på 30 år, där de flesta cyklar får vara ifred, där kvinnor respekteras, där det senaste våldsdådet någon kan minnas var ett knivslagsmål för 10 år sen, 2 km bort.

DÅ märker man skillnaden. Man ska inte behöva gå omkring och ha "en viss attityd" där man bor för att slippa dra till sig obehagliga element. Man ska kunna slappna av där man bor!

• ledigidag

De flesta jag känner som har bott i Malmö, råkade inte själva ut för nåt. En blev rånad och en blev utsatt för ett våldtäktsförsök, men det var "allt".

Men det är inte så kul att bo nära bilbränder, regelbunden skottlossning och liknande skit heller. Även om det inte drabbar en själv i vardagen. Och låta sina barn växa upp så? Många som trivs i Malmö, flyttar när de får barn. Det handlar alltså inte om att det händer saker "hela tiden", utan att man vill kunna känna sig lugn och trygg i sitt eget bostadsområde.

Vissa kanske känner sig lugna och trygga i områden som Rosengård? Kul för dem. Och självklart kan man röra sig i Rosengård utan att bli rånad eller våldtagen, men det handlar INTE bara om det.

• dennis02

Har ibland tänkt tanken att man kanske skulle flytta till städer /stadsdelar där "ingen" vill bo, för att

1. Det lär finnas gott om lediga lägenheter

2. Det är säkerligen inte alls så farligt som ryktet säger, bara det att det är det dåliga som kommer fram mest, i bl.a. media.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Love is blind

Jag har bott i malmö i 6 år. Flyttade därifrån för några månader sedan. Bodde mellan södervärn och nobell. Men jag bodde på 5e våningen. Jag minns att folk skrek, slogs och slog sönder fönster hej villt. Minst 1 gång i veckan skulle fönster krossas. En gång (i november tror jag) slog de sönder cirka 10 fönster i rad. Jag fick torgskräck och vägrade gå ut när det var mörkt.

Ush, jag gillar inte malmö! Mår mycket bättre nu och nu vågar jag gå ut med min hund på kvällarna.

• Anonym (jk)
    ledigidag skrev 2014-02-09 09:43:30 följande:
    Det handlar inte om att det "alltid" händer saker i mer utsatta städer eller områden. De flesta av årets dagar händer ingenting. Men ibland händer ändå skit, eller man bevittnar skit, eller hör talas om skit, och då skapar det en otrygghet som gör att man inte kan slappna av årets övriga 360 dagar heller. För man vet att det KAN hända, man vet att HÄLFTEN blir av med sina cyklar, det är OFTA bilinbrott och bilbränder flera gånger om året, ensamma tjejer antastas osv. 

Sen flyttar man till ett område där det nästan ALDRIG händer sån skit, där ingen av grannarna har haft inbrott på 30 år, där de flesta cyklar får vara ifred, där kvinnor respekteras, där det senaste våldsdådet någon kan minnas var ett knivslagsmål för 10 år sen, 2 km bort.

DÅ märker man skillnaden. Man ska inte behöva gå omkring och ha "en viss attityd" där man bor för att slippa dra till sig obehagliga element. Man ska kunna slappna av där man bor!
    ledigidag skrev 2014-02-09 09:49:32 följande:
    De flesta jag känner som har bott i Malmö, råkade inte själva ut för nåt. En blev rånad och en blev utsatt för ett våldtäktsförsök, men det var "allt".

Men det är inte så kul att bo nära bilbränder, regelbunden skottlossning och liknande skit heller. Även om det inte drabbar en själv i vardagen. Och låta sina barn växa upp så? Många som trivs i Malmö, flyttar när de får barn. Det handlar alltså inte om att det händer saker "hela tiden", utan att man vill kunna känna sig lugn och trygg i sitt eget bostadsområde.

Vissa kanske känner sig lugna och trygga i områden som Rosengård? Kul för dem. Och självklart kan man röra sig i Rosengård utan att bli rånad eller våldtagen, men det handlar INTE bara om det.
    ledigidag skrev 2014-02-09 09:49:32 följande:

• Loriyana
    Anonym (Vågar jag?) skrev 2014-02-08 23:12:33 följande:
    Några av de bättre områdena:

Västra Hamnen
    Limhamn
    Fridhem
    Davidshall
    Mellanheden
    Lugnet
    Dammfri
    Ribersborg

Andra helt okej områden:

Kirseberg
    Segevång
    Lorensborg
    Lindeborg
    Kulladal
    Gröndal

Bara ett urval

Jag bor i Segevång och trivs jättebra! :) Men bor inte på första våningen...
  • Frontline
    Loriyana skrev 2014-02-08 20:52:13 följande:
    Självklart inte. För om någon bryter sig in och överfaller en, ja då kan de komma undan med det genom att säga att de trodde att mitt "nej" betydde "ja jag vill gärna ha lite våldsam sex tack"
    Tycker du borde kolla upp ifall du inte kan hitta en lägenhet i ett gammal fängelse.
    Inte bra att noja som du gör och tro att man kan bli våldtagen hela dagarna...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Mjau)
    Love is blind skrev 2014-02-09 10:43:29 följande:
    Jag har bott i malmö i 6 år. Flyttade därifrån för några månader sedan. Bodde mellan södervärn och nobell. Men jag bodde på 5e våningen. Jag minns att folk skrek, slogs och slog sönder fönster hej villt. Minst 1 gång i veckan skulle fönster krossas. En gång (i november tror jag) slog de sönder cirka 10 fönster i rad. Jag fick torgskräck och vägrade gå ut när det var mörkt. Ush, jag gillar inte malmö! Mår mycket bättre nu och nu vågar jag gå ut med min hund på kvällarna.

Men då har du väl bott bredvid några enskilda personer som varit dumma i huvudet eller? Det är inget utbrett problem i just Malmö som du beskriver. Själv är jag kvinna, bor vid Södervärn och trivs fantastiskt bra. Det hojtas lite på busstorget utanför ibland men inte mer än någon annanstans. Jag går ofta genom olika delar av Malmö på nätterna eftersom jag jobbar sent, men har aldrig känt mig otrygg. Skulle kunna bo en halvtrappa upp, men inte direkt i markplan. Inte för att jag är rädd för att något ska hända utan för att jag tycker det är rätt gött att gå omkring i min lägenhet naken och då slipper jag gärna insyn direkt från gatan.
  • Love is blind

(Mjau), nä, det har du nog rätt i. Jag bodde precis vid ett behandlingshem. Fullt av flummisar som slogs och skrek. Såg en kille bli slagen med en tegelsten i huvudet en gång. Och en gång försökte en kille köra över en annan med sin bil. Precis utanför min port. Så är det inte i hela malmö, så jag formulerade mig fel. Men jag blev faktiskt förföljd vid två olika tillfällen från södervärn av män som vägrade fatta att jag inte ville prata med dom.

• Englia

Jag bodde så i några år, i en förort i Sthlm. Hade då larm på lghtn, och även ett s.k. överfallslarm som jag kunde trycka på, det var kopplat till larmcentralen.

Sov aldrig med balkong eller fönster öppet, kände mig väldigt iakttagen om jag satt på uteplatsen. Folk rastade sina hundar precis utanför, hände att de pinkade på staketet.

Om du har valmöjlighet så ta en trappa upp, lugnare och tryggare för dig.

• Niillis

Jag har bott i Malmö hela mitt liv sist vi bodde i lgh bodde vi på första våningen på markplan vi hade inbrott en gång mitt på dagen men det var dåliga fönster när de sedan burade så hörde man inte något om inbrott mer. Det negativa med första våningen är ju att man inte kan eller man vill inte rulla upp persiennerna helt. Men alltså är det ett bra område var e det? Så tror jag att du kommer trivas. Jag älskar Malmö och kommer flytta dit när jag kan få tag i en 4 på de området ja flytta ifrån (kommer ta flera år säkert)

• Anonym (väljer)

Väljer dom flesta tjejerna som bor själva en lägenhet högst upp 

• Anonym (väljer)

Tycker tjejer att det är tråkigt men samtidigt spännande att flytta hemifrån?

• Anonym (väljer)
    Anonym (väljer) skrev 2020-07-29 20:08:02 följande:

Även om det är utan hiss?
  • Aliona
    Anonym (väljer) skrev 2020-07-29 20:08:02 följande:

Högst upp är ju inte så bra heller. Inbrottstjuvar kan jobba mer ostört där när ingen går förbi på väg upp eller nerz
  • Anonym (väljer)
    Aliona skrev 2021-06-22 20:45:06 följande:
    Högst upp är ju inte så bra heller. Inbrottstjuvar kan jobba mer ostört där när ingen går förbi på väg upp eller nerz
    Allt förutom det går bra?
Svar på tråden Vågar man bo på första våningen som ensam tjej?