• Anonym (Äcklig?)

Hur ofta byter ni lakan/påslakan?

Jag är ganska renlig av mig för övrigt, lite åt bacillskräckhållet faktiskt. Städar badrum+kök ofta och dammsuger flera ggr i veckan.

Men när det gäller sängarna så bäddar vi rent ca var 3-4 vecka. Är detta vanligt eller gör "alla andra" oftare än så?

Kan tillägga att både maken och jag duschar på kvällen, och alltså är nyduschade varje gång vi lägger oss.
    Om det är väldigt varmt ute på sommaren eller om någon svettats mkt av någon anledning (typ feber) så byter vi självklart lakanen oftare. Kan tillägga att barnen inte sover i vår säng, men att vi har katter som gärna ligger i fotändan. Brukar köra med klisterborste där dom legat.

Men min fråga är alltså:

Hur ofta byter ni lakan i era sängar?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni lakan/påslakan?
  • LoPax

En gång i månaden verkar vara ganska vanligt vad jag har hört av bekanta och vänner. De få gånger man nu diskuterar tvätt..

Själv brukar jag tvätta lakanen vid varje tvättid, dvs en gång i veckan. Påslakan tvättar jag om jag kan också, annars brukar påslakan och örngott åka varannan vecka. Känns som att lakanen är det som blir "äckligast". Har många kuddar, men har man bara en kudde så ska man nog tvätta örngotten varje vecka också. 

Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!
  • Anonym (Ida)

Jag byter när det behövs, typ 1-2 ggr i veckan. Men kvalster är knappast det första jag tänker på :P. Intressant det där. Hörde några prata om att de duschade varje kväll för att slippa göra det på morgonen, och de kunde inte förstå varför man gick upp tidigare på morgonen för att duscha. Jag valde att hålla mina egna erfarenheter för mig själv. Jag menar, ju mer sex ju oftare byts det lakan och duscha på kvällen gör i alla fall inte att jag känner mig renare på morgonen, och inte sängkläderna heller.

• LoPax
    stockholmare skrev 2014-02-10 16:32:53 följande:
    Var 5:e dag när jag ändå storstädar.
    Storstädar du vart femte dag? Har du fem barn och en kennel hemma eller? Förvånad
  • Koppkaka

Varför byter ni så ofta som en gång i veckan? Hur skitiga och svettiga är ni?

• stockholmare
    LoPax skrev 2014-02-10 16:44:53 följande:
    Storstädar du vart femte dag? Har du fem barn och en kennel hemma eller? 

Nej, är bara sjukt pedant och har bacillskräck på riktigt :)
  • Insomniax

En gång i veckan, på söndagar närmare bestämt. Då byter jag alla lakan :) 

• Anonym (bea)

En gång i veckan. Om vi har varit sjuka och legat mycket i sängen, som nu, brukar jag byta lakan var tredje eller fjärde dag.

Jag vädrar sängkläderna minst ett par gånger i veckan också.

Svar på tråden Hur ofta byter ni lakan/påslakan?