• Anonym (Äcklig?)

Hur ofta byter ni lakan/påslakan?

Jag är ganska renlig av mig för övrigt, lite åt bacillskräckhållet faktiskt. Städar badrum+kök ofta och dammsuger flera ggr i veckan.

Men när det gäller sängarna så bäddar vi rent ca var 3-4 vecka. Är detta vanligt eller gör "alla andra" oftare än så?

Kan tillägga att både maken och jag duschar på kvällen, och alltså är nyduschade varje gång vi lägger oss.
    Om det är väldigt varmt ute på sommaren eller om någon svettats mkt av någon anledning (typ feber) så byter vi självklart lakanen oftare. Kan tillägga att barnen inte sover i vår säng, men att vi har katter som gärna ligger i fotändan. Brukar köra med klisterborste där dom legat.

Men min fråga är alltså:

Hur ofta byter ni lakan i era sängar?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni lakan/påslakan?
  • Anonym (VV)

Varannan vecka har vi tvättstuga och då byter vi också allas sängkläder.

• Anonym (miljövänlig)

1-2 månader mellan bytena. Blir bara inte av oftare än så. I sängen sover man och i sömnen märker man inte av att det är lite unket.

Och så är det mer miljövänligt att inte hålla på och tvätta en massa hela tiden...

• Anonym (Måste)
    Anonym (??) skrev 2014-02-10 11:30:14 följande:
    Herregud, du vet att kvalster och sånt skit hellre lever i rena sängklder va.

Va det där är väl inte sant. De äter din avlagrade hud i sängen, ju skitigare dessto mer har kvalstren att äta och då förökar de sig samt blir stora och övergödda! Kvalsterhalten påverkas obetydligt av städning.
  • Knapsu

Varannan vecka brukar det bli. Tycker att lakanen blir ofräscha om man använt dem längre.

• Roxanan

Här byts det en gång i veckan.

Göteborgare i hjärtat
  • Anonym (frisk o  fräsch)
    vintagebyme skrev 2014-02-10 14:56:55 följande:
    Hos oss blir det lakan byte varje vecka dammsugning varje dag samt torkning av golv varannan vecka ungefär, de skönt när allt är fint vikt i garderoben och när alla saker är fint fördelade i skåpen så man kan njuta av att allt är fräscht och fint. Jag älskar den lukten när man kommer hem och ser att allt är på sin. plats Vi har två hankatter som både är inne och ute samt en dotter på 3.
    Känner du dej så duktig så du måste skriva det två gånger?
  • Zandrea

Vi (eller jag då) byter minst två gånger i veckan, oftare om det spillts något tex....

• Anonym (Varje vecka)

Byter en gång i veckan, ibland kan det gå två veckor men aldrig mer än så. Älskar känslan av att lägga mig i rena lakan, man sover så himla gott då tycker jag.

• Anonym (2 veckor)

Varannan vecka,tycker det är äckligt spara det längre.

• Anonym (Tea)

Jag är inte världens bästa på att städa rent generellt tyvärr. Det duger men skulle vilja vara duktigare. Men just lakan byter vi en gång i veckan oftast och det är nog för att jag njuter så mycket av just rena lakan. Känslan av att krypa ner i en nybytt säng är ju oslagbar, iaf om man sover i bara trosorna som jag gör. Om jag hade obegränsat med pengar och hushållerska skulle jag göra som Nicole Kidman ryktas göra och byta varje dag... 

Svar på tråden Hur ofta byter ni lakan/påslakan?