• Anonym (Grabbenigravenbr)

Lusten till min sambo bara minskar

Har ett litet dilemma i mitt huvud som jag måste ventilera.

Jag och min sambo har varit ihop i 10+år och har två underbara barn, vi har det väl rätt ok på alla vis utom när det gäller hennes sätt mot mig.
    Jag får i princip aldrig någon bekräftelse av henne alls, jag har sagt till henne ett flertal gånger att hon är ruskigt dålig på att visa att hon älskar mig men det blir aldrig någon skillnad alls.
    Själv så ger jag henne ofta komplimanger, ger henne massage, köper en present då och då samt någon annan överraskning ibland.

Sex finns knappt på hennes världskarta och då vi väl har det så är det då hon druckit alkohol.

Nu känns det som att jag bara ger och ger i vårt förhållande och inte får någonting tillbaka alls vilket tär fruktansvärt på mig.

Vi delar rätt lika på hushållssysslor (jag gör nog till och med lite mer sysslor än henne)

Så kan någon ge mig ett tips på vad jag ska göra?

• Svar på tråden Lusten till min sambo bara minskar
  • de Robespierre

När du försöker berätta hur tar hon det då? Slår dövörat till och flyr? Eller säger hon att det skall bli ändring men ett par veckor senare är ni tillbaka i samma situation igen?

Och har hon öht sagt något om vad som påverkar hennes lust till dig? Dvs både vad du borde göra och vad du inte skall göra?

När jag säger det så säger hon att hon vet att hon är dålig på att visa det och lovar att bli bättre, vilket håller några timmar sen är man tillbaka på ruta noll igen.

När man tar upp det så säger hon att det inte är något fel alls på det jag gör utan just att hon är dålig på det.

Detta gör det hela ännu jobbigare! Då verkar JAG ju inte kunna göra någonting alls för att ändra det.

Samma sak om vi är på en fest/tillställning någonstans där ser man par där båda i paret håller om varandra, ger varandra en öm smekning på kinden osv.

Min sambo lägger aldrig ner energi på något sånt utan säger hela tiden att jag är ju här för att träffa vänner, dig träffar jag ju jämt! Ja jo förvissa så träffas vi ju varje dag men det där tar ju också udd av mig självkänsla då man än en gång inte får bekräftelse.

Vi var på en stadsfest för några år sedan(i hennes hemstad) då blev hon sur för att jag var med henne för hon ville ju gå runt och träffa sina vänner(jättekul för mig som knappt känner någon alls i den staden) jaja tänker jag jag låter hon väl gå då så jag satt mig ensam på en pub några timmar, ringde henne för att höra om hon ville träffas men fick inget svar trots 3 försök. Gick till en annan bar och på deras uteservering på en innergård där sitter hon med telefonen mitt framför sig med en kille som hon vet att jag verkligen avskyr! Jippi där fick självkänslan en törn igen!

Hon säger att hon älskar mig men jag litar inte på att hon gör det längre för då borde hon ju iaf kunna visa någon form av bekräftelse för mig?

Ursäkta all rörighet i mina inlägg men man kommer på saker då och då som ploppar upp och som man vill få ur sig.

• de Robespierre
    Anonym (Grabbenigravenbr) skrev 2014-02-11 10:04:50 följande:
    När jag säger det så säger hon att hon vet att hon är dålig på att visa det och lovar att bli bättre, vilket håller några timmar sen är man tillbaka på ruta noll igen.

När man tar upp det så säger hon att det inte är något fel alls på det jag gör utan just att hon är dålig på det.

Detta gör det hela ännu jobbigare! Då verkar JAG ju inte kunna göra någonting alls för att ändra det.

Samma sak om vi är på en fest/tillställning någonstans där ser man par där båda i paret håller om varandra, ger varandra en öm smekning på kinden osv.

Min sambo lägger aldrig ner energi på något sånt utan säger hela tiden att jag är ju här för att träffa vänner, dig träffar jag ju jämt! Ja jo förvissa så träffas vi ju varje dag men det där tar ju också udd av mig självkänsla då man än en gång inte får bekräftelse.

Vi var på en stadsfest för några år sedan(i hennes hemstad) då blev hon sur för att jag var med henne för hon ville ju gå runt och träffa sina vänner(jättekul för mig som knappt känner någon alls i den staden) jaja tänker jag jag låter hon väl gå då så jag satt mig ensam på en pub några timmar, ringde henne för att höra om hon ville träffas men fick inget svar trots 3 försök. Gick till en annan bar och på deras uteservering på en innergård där sitter hon med telefonen mitt framför sig med en kille som hon vet att jag verkligen avskyr! Jippi där fick självkänslan en törn igen!

Hon säger att hon älskar mig men jag litar inte på att hon gör det längre för då borde hon ju iaf kunna visa någon form av bekräftelse för mig?

Ursäkta all rörighet i mina inlägg men man kommer på saker då och då som ploppar upp och som man vill få ur sig.
    Okey. Då verkar det som om är fullt medveten om att det ligger hos henne och inte hos dig. Dvs att det inte handlar om något du gör/har gjort eller du inte gör. Men följdfrågan blir då varför hon hela tiden "lovar" men det inte blir någon förändring.

Hur länge har ni varit tillsammans? Hur var det i början? Fick du arbeta för att vinna henne och hon var lite mer tveksam? Har du alltid varit den som varit mer på om att visa ömhet, känslor osv medan hon snarare hänger på?

Nästa sak jag undrar över är hur din roll är i förhållandet. Är du den som hela tiden månar om henne? Den som hela tiden ställer upp och accepterar det hon vill göra där du täcker upp för henne? Ser du dig som väldigt omtänksam?
  • Anonym (Gary Chapman)

Hej!

Ni kanske har olika sätt att visa bekräftelse på! Läs boken av Gary Chapman "Kärlekens fem språk" image.bokus.com/images2/9789179993863_large. Du hittar den säkert som e-book eller på något bibliotek i närheten.

Det finns fem olika sätt att visa bekräftelse: komplimanger, tjänster, ta emot gåvor, fysisk närhet och tid tillsammans.

Oftast har par olika sätt att känna sig älskade och att visa bekräftelse. Din fru och du har säkert olika sätt! Antagligen kanske hon visar bekräftelse på något sätt men du ser inte detta eftersom du har en annan prioritet på när du uppfattar dig som älskad. Hon i sin uppfattar sig älskad på ett annat sätt.

Visa henne sidan där de alla fem språken finns och fråga när hon känner sig som mest älskad.. är det när du ger komplimanger? Ger gåvor (stora som små) osv. Man har ofta svårt att veta vilket som är det exakta första prioritetssättet, säg därför att hon har två hon får välja så har du två olika säkra sätt att visa henne kärlek på.

Sen ska vi hoppas att hon frågar (annars får du ju säga) när DU känner dig som mest älskad. Detta får du fundera ut först själv förrän du frågar henne :) Kör hennes kärleksspråk VARJE DAG i en vecka och se om något förändras hos henne.

Därefter VET NI när ni känner er som mest älskade och får göra handlingar utgående från det. Fylla kärlekstankarna =)

Jag frågade min man om detta och jag hade lite en aning om vilken det första kärleksspråket för honom var men jag var faktiskt väldigt förvånad över hans svar! :O Vi har helt olika kärleksspråk.. jag vill bla. vara väldigt fysisk, medan han inte alls har detta som bekräftelse nr. 1 eller 2. Men nu vet han också varför jag är så fysisk men inte han. Vi har olika sätt att känna oss älskade :) Härefter vet vi båda vad den andra önskar.

Lycka till!

• Anders 386
    Anonym (Gary Chapman) skrev 2014-02-11 10:17:39 följande:
    Hej!

Ni kanske har olika sätt att visa bekräftelse på! Läs boken av Gary Chapman "Kärlekens fem språk" image.bokus.com/images2/9789179993863_large. Du hittar den säkert som e-book eller på något bibliotek i närheten.

Det finns fem olika sätt att visa bekräftelse: komplimanger, tjänster, ta emot gåvor, fysisk närhet och tid tillsammans.

Oftast har par olika sätt att känna sig älskade och att visa bekräftelse. Din fru och du har säkert olika sätt! Antagligen kanske hon visar bekräftelse på något sätt men du ser inte detta eftersom du har en annan prioritet på när du uppfattar dig som älskad. Hon i sin uppfattar sig älskad på ett annat sätt.

......
    Lite OT - det där lät jäkligt intressant. Blev riktigt nyfiken på boken. Känner igen från mitt eget förhållande där jag ofta saknat fysisk bekräftelse, och då tvivlat på hennes kärlek.  - medan min fru istället visat sin kärlek till mig genom att alltid ha fint hemma, alltid laga god mat. Och jag har nog i många år missat att hon vill ha komplimanger för det hon gör (något som hon totalt saknat från sitt föräldrahem.) Önskar jag hade läst boken för trittio år sedan..   Vissa av dom här bitarna har jag fattat själv, men först dom senaste fem åren. Och kan säga direkt att det haft positiv inverkan på vårt förhållande.
  • jfsebastianigen

Bra tips av Gary Chapman!

Jag tror att ni, som så många andra, måste lära er att kommunicera med varandra.

Ni måste dela med er om vad som gör er glada, ledsna, känner er älskade, hur ni visar kärlek, åtrå etc.

Det kan också vara så att hon inte känner åtrå längre till dig.
    Hur har ert sexliv varit förr?

Går det på rutin de få gånger det inträffar, pratar ni fantasier alls, vad gör henne glad i sängen, vad gör dig glad?
    Vågar ni prata med varandra om sexfantasier?
    När gjorde ni något nytt i sexväg senast?

Kanske något måste inträffa som skapar nytändning?

Jag inser att du inte kan fylla henne varje gång ni ska sexa, men prata med henne när hon druckit. Hur skulle hon vilja ha det?

Vad är du beredd att göra för hennes sexdrömmar?

Ni kanske måste få hjälp med någon som är tränad terapeut.
    Kolla upp det om ni inte kan själva. Det är en snar väg till skilsmässa om ni inte får rätsida på era problem.

Lycka till!

de Robespierre skrev 2014-02-11 10:13:45 följande:
    Okey. Då verkar det som om är fullt medveten om att det ligger hos henne och inte hos dig. Dvs att det inte handlar om något du gör/har gjort eller du inte gör. Men följdfrågan blir då varför hon hela tiden "lovar" men det inte blir någon förändring.

Hur länge har ni varit tillsammans? Hur var det i början? Fick du arbeta för att vinna henne och hon var lite mer tveksam? Har du alltid varit den som varit mer på om att visa ömhet, känslor osv medan hon snarare hänger på?

Nästa sak jag undrar över är hur din roll är i förhållandet. Är du den som hela tiden månar om henne? Den som hela tiden ställer upp och accepterar det hon vill göra där du täcker upp för henne? Ser du dig som väldigt omtänksam?
    Vi har varit ihop i ca 15år och i början var det helt annorlunda(som alltid i ett nytt förhållande) Då visade hon verkligen att hon älskade mig och jag behövde aldrig försöka vinna henne utan hon "raggade" upp mig.
    Och ja jag har nog till 70% av vårat förhållande varit den som visat mest ömhet och känslor men tror inte hon bara hängde på för det.

Rollen i vårt förhållande kan man ju beskriva som att jag ställer upp 100% på allt och fixar det som behöver fixas med hus/hem/bil osv. Ja jag är väldigt omtänksam mot alla i min närhet.
  • Anonym (x)

låter som om hon tar dig för givet, hon ids inte arbeta på saken även om hon säger att hon borde göra det.

Att sitta och snacka med nån annan och medvetet inte svara när du ringer...det är respektlöst. har du frågat henne om hon vill ut? Kanske hoppas hon på att du ska säga att du vill avsluta ert förhållande, att hon är feg och inte vågar säga det själv?

jfsebastianigen skrev 2014-02-11 10:43:52 följande:

Bra tips av Gary Chapman!

Jag tror att ni, som så många andra, måste lära er att kommunicera med varandra.

Ni måste dela med er om vad som gör er glada, ledsna, känner er älskade, hur ni visar kärlek, åtrå etc.

Det kan också vara så att hon inte känner åtrå längre till dig.
    Hur har ert sexliv varit förr?

Går det på rutin de få gånger det inträffar, pratar ni fantasier alls, vad gör henne glad i sängen, vad gör dig glad?
    Vågar ni prata med varandra om sexfantasier?
    När gjorde ni något nytt i sexväg senast?

Kanske något måste inträffa som skapar nytändning?

Jag inser att du inte kan fylla henne varje gång ni ska sexa, men prata med henne när hon druckit. Hur skulle hon vilja ha det?

Vad är du beredd att göra för hennes sexdrömmar?

Ni kanske måste få hjälp med någon som är tränad terapeut.
    Kolla upp det om ni inte kan själva. Det är en snar väg till skilsmässa om ni inte får rätsida på era problem.

Lycka till!

Svårt att kommunicera på en envägslinje så att säga, hon inser ju att det hon gör "sårar" mig och att hon ska ändra sig. Vi har haft dessa diskutioner ett flertal gånger men det håller som sagt nån timme per gång.
    Ja vi vågar ta upp nya saker inom sex osv, hon vet att jag har få gränser inom sex och ställer upp på i princip vad som helst men hon har noll sexfantasier. Senast så testade vi att ta med en till tjej och det tyckte båda var riktigt riktigt bra. Efter det var hon förändrad några dagar, visade ömhet, uppskattning och tog initiativet till sex! Men det höll ca 3-4 dagar sen var allt tillbaka på noll igen. Har frågat om hon vill testa med extra tjej igen men nej det vill hon inte, har föreslagit att vi kan ta med en till kille om hon vill alt. att hon får ligga med en kille utan mig också men nej det vill hon inte heller.

• de Robespierre
    Anonym (Grabbenigravenbr) skrev 2014-02-11 11:35:10 följande:
    Vi har varit ihop i ca 15år och i början var det helt annorlunda(som alltid i ett nytt förhållande) Då visade hon verkligen att hon älskade mig och jag behövde aldrig försöka vinna henne utan hon "raggade" upp mig.
    Och ja jag har nog till 70% av vårat förhållande varit den som visat mest ömhet och känslor men tror inte hon bara hängde på för det.

Rollen i vårt förhållande kan man ju beskriva som att jag ställer upp 100% på allt och fixar det som behöver fixas med hus/hem/bil osv. Ja jag är väldigt omtänksam mot alla i min närhet.
    Känns det ibland att du glömmer bort dig själv i all välvilja? Dvs att du anstränger dig så himla mycket att du gör avkall på dina behov och det som är du? Brukar du någonsin sätta dig själv i första rummet någon gång oavsett om det kan innebära en ev konflikt? Om du skulle vara henne - skulle du på något sätt se dig själv som förutsägbar? Dvs din önskan att ta hand om henne, vara den perfekta mannen, gör att hon vet precis var hon har dig och du därmed är ett säkert kort som hon inte oroar sig för skall försvinna?
Svar på tråden Lusten till min sambo bara minskar