nobbbe skrev 2014-02-11 20:03:12 följande:
Hej! Förlåt om jag bara hoppar in här.. Men skulle vilka be om tips & råd.. Jag bor i lägenhet, har världens finaste tik på 9 månader som dessvärre har svårt att vara ensam hemma ibland. Grannarna har ringt störningsjouren pga att hon ylar när vi är iväg.
Hon gjorde det mycket när hon var väldigt liten, det avtog dock men har nu kommit tillbaka.
Finns det någon här inne som har erfarenhet av detta eller som vet hur man kan hantera detta & träna bort det?
Uppskattar alla små tips!
Vi trivs så bra här & har precis lagt ner mycket pengar på vår lägenhet så vill inte flytta & det sista vi vill är att bli tvungna att hitta ett nytt hem åt vår pärla :(
Är hon ensam lång tid åt gången?
Kanske kan behöva backa lite i ensamträningen? Försöka lämna henne ensam kortare stunder för att sedan utöka tiden? Kan ju förvisso vara svårt om man jobbar och sådär. En bra idé är att se till att hon blir ordentligt aktiverad, långpromenad och bus både innan och efter ensam tiden.
Jag har inte haft samma problem så jag har svårt att komma med bra råd, men min hund är mer okej med att behöva vara hemma ensam längre tid när man har sett till att hon fått ordentligt med uppmärksamhet och aktivering innan. Plus att hon alltid får mycket uppmärksamhet när man kommer hem igen om hon varit ensam längre än vanligt.