• Nathalie1990

Den stora hund tråden!

En tråd för alla oss hund tokiga :)

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord. Avel, utställningar, aktivering, pälsvård, dela med oss av olika raser, och även tråkiga sjukdomar..you name it!

Själv har jag en dvärgschnauzer tik som i maj fyller 3 år. Mycket hund i litet fodral haha!
    Vad har ni för hund? Bifoga gärna bild :D

• Svar på tråden Den stora hund tråden!
  • Nathalie1990
    galenidejj skrev 2014-02-12 02:33:34 följande:

Hej! Skickar in en bild på våran staffe! Han är snart 4år!

Hade en staffe till, en svart som vi tyvärr fick ta bort för 12 dagar sen pga skada :( han blev bara 4år :(.

Men som tur är har vi kvar Rocky som ger oss mycket tröst dom jobbiga dagarna! Även fast han sörjer själv så lämnar han inte våran sida! phpGMjQyc96410.jpg

Hej! Först av allt vill jag beklaga sorgen, så hemskt :( Men vilken tur att ni har er andra kille kvar som ger er mycket kärlek och tröst, även om han själv sörjer som du säger, det är en så fin egenskap med hundar! Är han importerad?:D ser ut som han är kuperad tänkte jag på? :p
  • Apopan
    Nathalie1990 skrev 2014-02-12 11:47:05 följande:
    Men Gud vilken sötnos! Och vilka fina bilder! Det är något magiskt när man ser hundar och barn tillsammans på det där viset :D
    Gud vad jobbigt det måste vara att ha foder allergi? Vad äter han då? :o
    Vet faktiskt inte så mycket om just rasen bouvier, mer än att dom är väldigt fina! Är det i grund och botten en gårds/brukshund? :)
    Vad var er första hund för ras?
    Tack :)

Han har ätit Royal Canin Hypoallergenic, sedan gick vi över till att laga egen mat och idag så äter han James Wellbeloved Duck & Rice. Det är en del proteiner han inte tål. Får klåda i form av eksem, får öroninflammationer och fukteksem. 

Det är en brukshund idag, en väldigt självständig och egensinnig hund för att vara en brukshund, men långt ifrån omöjlig att ha att göra med. Används inom militären och polisen, då främst i ursprungslandet/länderna.

Bouvier des Flandres betyder helt enkelt kohund av flandern, typ, och används som det än idag på sina håll. Är en av få raser som tacklar boskapen istället för att nafsa dem i hasorna, vilket också märks när en leker med honom :P Den har dock används som alltiallo när den inte vaktade boskapen. I en del böcker så räknas den som boskapsvaktare, i en del andra som boskapsvallare, det är ju en viss skillnad. Under första och andra världskriget så användes den flitigt på slagfälten och var Hitlers hatobjekt när det kom till hundar. Han blev biten av en nämligen, och ville ha rasen utrotad, vilket han nästan lyckades med.

Finns en gammal barnbok vid namn The dog of Flandres som har blivit film ett par vändor också. Den hunden drog mjölkkärror tillsammans med en liten pojke. 

Min första hund var en blandras mellan strävhårig tax och isländsk fårhund. Fick honom i födelsedagspresent när jag var alldeles för liten för att ha egen hund egentligen, men han var min och jag hade största ansvaret för honom. Han flyttade med mig sedan när jag flyttade hemifrån :)

... och schnauzrar är ju så fina och härliga hundar. Många gissar på att min är en riesenschnauzer, men det beror ju på hur min är klippt för stunden också (är ju en klipphund). Är det fin första hund? 
  • MikaelaKarespang

Jag och min sambo ska köpa en Västgötaspets om allting går bra!
    Vi väntar med spänning att Kenneln ska höra av sig om hur många valpar det blir, ultraljudet görs i helgen. Jag har aldrig haft hund förut medans min sambo är uppväxt med hund. 

Vad bör man tänka på?
    Någon som har erfarenhet av Västgötaspets?
    Vilket foder passar bäst?
    Hur gjorde ni första veckorna?

Rätta mig gärna om jag har skrivit fel någonstans eller så, jag vill lära mig så mycket som möjligt ! Glad

• Nathalie1990
    Apopan skrev 2014-02-12 12:55:57 följande:
    Tack :)

Han har ätit Royal Canin Hypoallergenic, sedan gick vi över till att laga egen mat och idag så äter han James Wellbeloved Duck & Rice. Det är en del proteiner han inte tål. Får klåda i form av eksem, får öroninflammationer och fukteksem. 

Det är en brukshund idag, en väldigt självständig och egensinnig hund för att vara en brukshund, men långt ifrån omöjlig att ha att göra med. Används inom militären och polisen, då främst i ursprungslandet/länderna.

Bouvier des Flandres betyder helt enkelt kohund av flandern, typ, och används som det än idag på sina håll. Är en av få raser som tacklar boskapen istället för att nafsa dem i hasorna, vilket också märks när en leker med honom :P Den har dock används som alltiallo när den inte vaktade boskapen. I en del böcker så räknas den som boskapsvaktare, i en del andra som boskapsvallare, det är ju en viss skillnad. Under första och andra världskriget så användes den flitigt på slagfälten och var Hitlers hatobjekt när det kom till hundar. Han blev biten av en nämligen, och ville ha rasen utrotad, vilket han nästan lyckades med.

Finns en gammal barnbok vid namn The dog of Flandres som har blivit film ett par vändor också. Den hunden drog mjölkkärror tillsammans med en liten pojke. 

Min första hund var en blandras mellan strävhårig tax och isländsk fårhund. Fick honom i födelsedagspresent när jag var alldeles för liten för att ha egen hund egentligen, men han var min och jag hade största ansvaret för honom. Han flyttade med mig sedan när jag flyttade hemifrån :)

... och schnauzrar är ju så fina och härliga hundar. Många gissar på att min är en riesenschnauzer, men det beror ju på hur min är klippt för stunden också (är ju en klipphund). Är det fin första hund? 
    Gud vad intressant att få höra lite historia bakom raser sådär :D

Jag kan förstå att folk kan se liknelserna mellan riesen och bouvier för ett ovant öga :p speciellt när när man klipper dom får dom ju en speciell och lite ruffsig lockig päls när den börjar växa ut ;) vi klipper Vera, då hon inte ställs ut. Eller rättare sagt min kära mor klipper henne då hon trimmar hundar och kan det där mycket bättre än mig haha! Bouviern och dvärgschnauzern är faktiskt lite lika om man kollar till utseende. Härstammar den också från Tyskland?

Nej Vera är faktiskt våran andra. Vår första tog vi från en av min mammas kullar som är uppfödare. En vit dvärgschnauzer hane som hette leo :) Detta var innan vi flyttade och fortfarande bodde i Dalarna. Dock så märkte man att han inte tyckte om att bo i lägenhet, även om man aktiverar honom på alla olika vis i timmar så kunde han inte varva ner och var väldigt speedad. Tillslut bestämde vi oss, hur jobbigt det än var att han förtjänar ett liv på landet där han kan springa fritt och få utlopp för all energi och fick flytta till en bondgård uppe i Norrland, så där har han det bra. Veta som vi har nu är väldigt tillfreds med att bo i lägenhet även om det är mycket liv och fart i henne med, så vi har verkligen hittat vår lilla jämlike :D Dock ganska valpig till sättet fortfarande men vi tror att hon kanske mognar mer här i vår när hon ska ha sin första valpkull!
  • misi
    galenidejj skrev 2014-02-12 02:33:34 följande:
    Hej! Skickar in en bild på våran staffe! Han är snart 4år!

Hade en staffe till, en svart som vi tyvärr fick ta bort för 12 dagar sen pga skada :( han blev bara 4år :(.

Men som tur är har vi kvar Rocky som ger oss mycket tröst dom jobbiga dagarna! Även fast han sörjer själv så lämnar han inte våran sida!

jag har oxså en staffe, hon är tre år! Ävrn uppväxt med en staffe, hon blev 15år och lämnade oss innan jul! En del av oss dog när hon försvann men kärleken av hundarna runt om kring gör att allt känns bättre. Nu lever hon i våra minnen! :)
  • Nathalie1990
    MikaelaKarespang skrev 2014-02-12 13:00:48 följande:

Jag och min sambo ska köpa en Västgötaspets om allting går bra!
    Vi väntar med spänning att Kenneln ska höra av sig om hur många valpar det blir, ultraljudet görs i helgen. Jag har aldrig haft hund förut medans min sambo är uppväxt med hund. 

Vad bör man tänka på?
    Någon som har erfarenhet av Västgötaspets?
    Vilket foder passar bäst?
    Hur gjorde ni första veckorna?

Rätta mig gärna om jag har skrivit fel någonstans eller så, jag vill lära mig så mycket som möjligt ! Glad

Hej!

Åh va roligt, jag garanterar dig att du inte kommer att ångra ditt val att köpa hund. En trogen vän för livet som man får så mycket glädje av!

Just jag har inte så stor erfarenhet av västgötaspetsen, men däremot av valpar.

Det som kan vara lite viktigt att tänka på när man har valp är att det första dagarna få låta han/henne vänja sig vid er, och komma in sig i erat hem för att känna trygghet. Man ska helst vänta lite med att introducera valpen för fort för andra nära och kära, även om man helst av allt vill visa upp sin lilla godbit för alla det första man gör ;) Samt även att man går ut med valpen väldigt ofta i början för att den ska bli rumsren så fort som möjligt, men allt det där är jag övertygad att din sambo vet om då han är hundvan :D Lycka till och hoppas ni får er valp snart!
  • Apopan
    Nathalie1990 skrev 2014-02-12 13:18:45 följande:
    Gud vad intressant att få höra lite historia bakom raser sådär :D
    Jag kan förstå att folk kan se liknelserna mellan riesen och bouvier för ett ovant öga :p speciellt när när man klipper dom får dom ju en speciell och lite ruffsig lockig päls när den börjar växa ut ;) vi klipper Vera, då hon inte ställs ut. Eller rättare sagt min kära mor klipper henne då hon trimmar hundar och kan det där mycket bättre än mig haha! Bouviern och dvärgschnauzern är faktiskt lite lika om man kollar till utseende. Härstammar den också från Tyskland?
    Nej Vera är faktiskt våran andra. Vår första tog vi från en av min mammas kullar som är uppfödare. En vit dvärgschnauzer hane som hette leo :) Detta var innan vi flyttade och fortfarande bodde i Dalarna. Dock så märkte man att han inte tyckte om att bo i lägenhet, även om man aktiverar honom på alla olika vis i timmar så kunde han inte varva ner och var väldigt speedad. Tillslut bestämde vi oss, hur jobbigt det än var att han förtjänar ett liv på landet där han kan springa fritt och få utlopp för all energi och fick flytta till en bondgård uppe i Norrland, så där har han det bra. Veta som vi har nu är väldigt tillfreds med att bo i lägenhet även om det är mycket liv och fart i henne med, så vi har verkligen hittat vår lilla jämlike :D Dock ganska valpig till sättet fortfarande men vi tror att hon kanske mognar mer här i vår när hon ska ha sin första valpkull!
    Vad smidigt att ha någon som kan klippa hunden gratis, det är ju som sagt inte lätt att göra det själv. Speciellt inte om det skall vara i utställningsfrisyr. Min sambo är förste hundfrisör här hemma. Har läst på genom nätet och har fått en liten intensivkurs av en uppfödare. Så vi höll vår bouvier i utställningsfrisyr ett tag, men har skippat det på sistonde. Nu är det en sportig variant på honom ^^

Ja, en del hundar trivs väl bättre ute på landet helt enkelt. Bra att ni hade lite självinsikt, trots att det måste ha varit ett grymt jobbigt beslut. Har du ingen bild på din vita schnauzer? De är ju lite ovanliga :)

... och nej, den härstammar ju från Frankrike/Beligen. Har ett schnauzerlikt utseende lite pga friseringen och lite pga att det är irländsk varghunds samt skottsk hjorthund i den när det begav sig. Som så många andra gånger så var det ett gäng munkar som var i farten med att fixa fram en ras, och då använde de sig av de raserna bl.a. 
  • redhead71

Har världens sötaste chuhuahua som heter Angus och han är drygt 2 år. det är första hunden för mig och min make och han är vår älskling!

• Nathalie1990
    Apopan skrev 2014-02-12 13:36:46 följande:
    Vad smidigt att ha någon som kan klippa hunden gratis, det är ju som sagt inte lätt att göra det själv. Speciellt inte om det skall vara i utställningsfrisyr. Min sambo är förste hundfrisör här hemma. Har läst på genom nätet och har fått en liten intensivkurs av en uppfödare. Så vi höll vår bouvier i utställningsfrisyr ett tag, men har skippat det på sistonde. Nu är det en sportig variant på honom ^^

Ja, en del hundar trivs väl bättre ute på landet helt enkelt. Bra att ni hade lite självinsikt, trots att det måste ha varit ett grymt jobbigt beslut. Har du ingen bild på din vita schnauzer? De är ju lite ovanliga :)

... och nej, den härstammar ju från Frankrike/Beligen. Har ett schnauzerlikt utseende lite pga friseringen och lite pga att det är irländsk varghunds samt skottsk hjorthund i den när det begav sig. Som så många andra gånger så var det ett gäng munkar som var i farten med att fixa fram en ras, och då använde de sig av de raserna bl.a. 
    Haha ja det är väldigt smidigt faktiskt, hon har ganska lättskött päls allmänt Så det är skönt faktiskt :p

Jasså? Intressant, hade ingen aning!

Nej vita är ju inte lika vanligt, dom skiljer sig faktiskt lite personlighetsmässigt också mot det svart/silver till exempel. Dom har mer spår instinkter i sig, drar gärna iväg och stänger av hörseln när dom fått vittring ;) vad jag upplevt är dom lite mer reserverade också även om dom är hur goa och mysiga som helst, men dom flyger inte fram och hälsar på främlingar för fort, och känns mer självständiga på något vis! Min mamma har 2 vita och 3 svart/silver hemma så man ser skillnaderna ganska tydligt då! :)

Hittade några bilder på leo som jag bifogar, som valp och vuxen.

Svar på tråden Den stora hund tråden!