Nathalie1990 skrev 2014-02-12 11:47:05 följande:
Men Gud vilken sötnos! Och vilka fina bilder! Det är något magiskt när man ser hundar och barn tillsammans på det där viset :D
Gud vad jobbigt det måste vara att ha foder allergi? Vad äter han då? :o
Vet faktiskt inte så mycket om just rasen bouvier, mer än att dom är väldigt fina! Är det i grund och botten en gårds/brukshund? :)
Vad var er första hund för ras?
Tack :)
Han har ätit Royal Canin Hypoallergenic, sedan gick vi över till att laga egen mat och idag så äter han James Wellbeloved Duck & Rice. Det är en del proteiner han inte tål. Får klåda i form av eksem, får öroninflammationer och fukteksem.
Det är en brukshund idag, en väldigt självständig och egensinnig hund för att vara en brukshund, men långt ifrån omöjlig att ha att göra med. Används inom militären och polisen, då främst i ursprungslandet/länderna.
Bouvier des Flandres betyder helt enkelt kohund av flandern, typ, och används som det än idag på sina håll. Är en av få raser som tacklar boskapen istället för att nafsa dem i hasorna, vilket också märks när en leker med honom :P Den har dock används som alltiallo när den inte vaktade boskapen. I en del böcker så räknas den som boskapsvaktare, i en del andra som boskapsvallare, det är ju en viss skillnad. Under första och andra världskriget så användes den flitigt på slagfälten och var Hitlers hatobjekt när det kom till hundar. Han blev biten av en nämligen, och ville ha rasen utrotad, vilket han nästan lyckades med.
Finns en gammal barnbok vid namn
The dog of Flandres som har blivit film ett par vändor också. Den hunden drog mjölkkärror tillsammans med en liten pojke.
Min första hund var en blandras mellan strävhårig tax och isländsk fårhund. Fick honom i födelsedagspresent när jag var alldeles för liten för att ha egen hund egentligen, men han var min och jag hade största ansvaret för honom. Han flyttade med mig sedan när jag flyttade hemifrån :)
... och schnauzrar är ju så fina och härliga hundar. Många gissar på att min är en riesenschnauzer, men det beror ju på hur min är klippt för stunden också (är ju en klipphund). Är det fin första hund?