• camus

Uppskattar ni kvinnor stil?

Jag har en känsla av att en del män är stilmässigt överklädda relativt kvinnors preferenser. En Snyggt skuren kavaj och högkvalitativ skjorta och ett par randsydda skor med lädersula uppmärksammas mest av andra stilmedvetna män. Kvinnor vill tycks föredra Paradisehotell-looken eller möjligen dressman-killar. Är det verkligen så tragiskt att ni kvinnor verkligen fördrar farfarströja, slitna jeans, tumring, mysbyxor, peak performancejacka osv framför t ex kläderna nedan?

Inspiration från Eton

Gieves&Hawkes AW 2013 - Hand Tailored in Britain

• Svar på tråden Uppskattar ni kvinnor stil?
  • HäckHäxan
    Ounn skrev 2014-02-13 21:46:42 följande:
    Det är alltid härligt med välklädda män. Dressman och allt annat hemskt som var och varannan person har på sig är deprimerande att se. Speciellt vuxna som klär sig som tonåringar i hoodtröjor och jeans.
    Vart går gränsen för när man är för vuxen för hoodies? *nyfiken*

Fick det förklarat för mig av en dam en gång, så länge hon trodde att jag var 22 så var det okej, när hon fick reda på min faktiska ålder så var det inte okej länge.
    Skämt om dvärgar bör vara korta!
  • Tygtiiger

Det på bilderna är för brattigt. Jag gillar folk som är välklädda, men om du vill ha en idé om vad jag verkligen går igång på så ska du tänka klassiskt brittiskt nedtonat mode - titta på tex Jeremy Irons i Brideshead Revisited. 

Sedan är de flesta män snygga i frack, och om de är någorlunda i trim är smoking ett trevligt plagg, men det knallar ju folk inte omkring i till vardags. 

Mycket beror på omgivningen och vad man ska göra i sina kläder. Tweedkostym funkar dåligt på gymmet och kräver onekligen ett visst självförtroende på badstranden. Snygga jeans, en välsittande skjorta och en diskret kavaj av bra snitt och kvalitet fungerar i de flesta miljöer och ser välklätt ut utan att skrika efter uppmärksamhet.

Krupke, we've got problems of our own!
  • HäckHäxan
    Tygtiiger skrev 2014-02-13 22:22:14 följande:
    Det på bilderna är för brattigt. Jag gillar folk som är välklädda, men om du vill ha en idé om vad jag verkligen går igång på så ska du tänka klassiskt brittiskt nedtonat mode - titta på tex Jeremy Irons i Brideshead Revisited. 

Sedan är de flesta män snygga i frack, och om de är någorlunda i trim är smoking ett trevligt plagg, men det knallar ju folk inte omkring i till vardags. 

Mycket beror på omgivningen och vad man ska göra i sina kläder. Tweedkostym funkar dåligt på gymmet och kräver onekligen ett visst självförtroende på badstranden. Snygga jeans, en välsittande skjorta och en diskret kavaj av bra snitt och kvalitet fungerar i de flesta miljöer och ser välklätt ut utan att skrika efter uppmärksamhet.
    Håller med dig!
  • ano1

Oj...det ser ut som att någon fotograferat i min garderob...
    Jag trivs med att ha kavaj. Skorna ska självklart vara
    putsade. Många män som säger att dom inte gillar att
    bära kavaj har förmodligen inte provat en välsittande
    sådan...dessutom praktiskt med innerfickor.
    Kaka söker maka skrev någon tidigare i tråden..stämmer nog bra.
    Jag blir glad när jag ser en kvinna i snygg dräkt, kappa e.dyl.
    Det finns nog inget rätt eller fel - bara olika smak.
    Hoodies är också bra - när jag hugger ved på landet.

• Ounn
    HäckHäxan skrev 2014-02-13 22:08:51 följande:
    Vart går gränsen för när man är för vuxen för hoodies? *nyfiken* Fick det förklarat för mig av en dam en gång, så länge hon trodde att jag var 22 så var det okej, när hon fick reda på min faktiska ålder så var det inte okej länge.

Vid 22-23 kan man tänka sig att det inte är allt för mycket begärt att klä sig någorlunda respektabelt. Inte ens mitt barn som ska börja gymnasiet till hösten bär den sortens kläder.
  • HäckHäxan
    Ounn skrev 2014-02-13 22:42:31 följande:

Vid 22-23 kan man tänka sig att det inte är allt för mycket begärt att klä sig någorlunda respektabelt. Inte ens mitt barn som ska börja gymnasiet till hösten bär den sortens kläder.
    Tack för svaret

Vad är då någorlunda respektabelt?

Själv går jag ju i gummiskor jämt och jag har ofta hoodies, men kan gå i koftor också, jeans eller leggins. De enda kravet jag har på mina kläder är att de skall vara praktiska och hållbara. Jag skall kunna jaga en sexåring i dom, rasta min hund, greja och dona utan att behöva fundera på saker och ting. För mig är det viktigare att plagget är praktiskt än snyggt, det är överlag rätt oviktigt vad andra tycker om mitt utseende. 

Gäller detta med respektabla kläder oavsett kön, så alla som är 22-23 bör se respektabla ut?
  • k girl

Älskar välklädda män, men jag håller med Tygtiger.

• camus
    Tygtiiger skrev 2014-02-13 22:22:14 följande:

Tredje bilden är kläder från Gieves & Hawkes som sytt kläder på Savile Row i London i 200 år. De har hade precis den typ av kunder som gestaltades i Brideshead revisited. Att beskriva deras kläder för brattiga är felaktigt och direkt okunnigt. Det är konservativa i sin konservativa genre. Första bildens kläder är matta och nedtonade och långt ifrån brattmodet. Jag har viss insikt i ämnet.

Jeans, skjorta och kavavj kan vara helt ok, men många gånger blir det lite väl mycket säljarlooken (typ mobilkrängare på Tre). Tweed bärs inte på sommaren.

• camus

Kan inte låta bli att lägga till en bild från manolo.se . En utmärkt site som avhandlar manlig stil och som jag rekommenderar om ni vill ha något bortom jeans-skjorta- kavaj och hoodies på vuxna män. Det här är snyggt och det är inte någon åsikt utan objektivt fakta:
    Fredagsinspiration - The King of Cool

• Eber

Jag gillar den stilen.. Dock sjukt svårt att hitta män som faktiskt kan klä sig.. Ser de sällan på stan

Svar på tråden Uppskattar ni kvinnor stil?