Tygtiiger skrev 2014-02-13 22:22:14 följande:
Det på bilderna är för brattigt. Jag gillar folk som är välklädda, men om du vill ha en idé om vad jag verkligen går igång på så ska du tänka klassiskt brittiskt nedtonat mode - titta på tex Jeremy Irons i Brideshead Revisited.
Sedan är de flesta män snygga i frack, och om de är någorlunda i trim är smoking ett trevligt plagg, men det knallar ju folk inte omkring i till vardags.
Mycket beror på omgivningen och vad man ska göra i sina kläder. Tweedkostym funkar dåligt på gymmet och kräver onekligen ett visst självförtroende på badstranden. Snygga jeans, en välsittande skjorta och en diskret kavaj av bra snitt och kvalitet fungerar i de flesta miljöer och ser välklätt ut utan att skrika efter uppmärksamhet.
Tredje bilden är kläder från Gieves & Hawkes som sytt kläder på Savile Row i London i 200 år. De har hade precis den typ av kunder som gestaltades i Brideshead revisited. Att beskriva deras kläder för brattiga är felaktigt och direkt okunnigt. Det är konservativa i sin konservativa genre. Första bildens kläder är matta och nedtonade och långt ifrån brattmodet. Jag har viss insikt i ämnet.
Jeans, skjorta och kavavj kan vara helt ok, men många gånger blir det lite väl mycket säljarlooken (typ mobilkrängare på Tre). Tweed bärs inte på sommaren.