Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

min vän är arg för aborten

Jag har inte riktigt fått grepp om hur nära vänner du och denna tjejen är, att man känt varandra länge behöver ju inte betyda att man är väldigt nära varandra. Men OM ni sett varandra som nära vänner tycker jag inte du gjorde fel som berättade, man vet sällan exakt hur folk ska reagera och likväl som vissa i hennes sits tycker att du skulle hållt tyst hade vissa blivit besvikna om ledsna om du INTE sagt nåt och de kanske t o m fått höra det på omvägar.

Men jag kan heller inte döma din väninna för att hon faktiskt blir ledsen av det, berättar om de känslorna för dig och väljer att inte umgås för att det blir för jobbigt för henne. Hon har ingen "skyldighet" att värna om er relation mer än sig själv.

Antagligen är ni inte rätt för varandra just nu, kanske inte i framtiden heller. Sådant händer ju, relationer förändras och tar slut. Det måste inte vara någon som varit dum och gjort fel för det, utan det är så livet är.

• Jennie med ie
    Elopi skrev 2014-02-15 11:11:00 följande:

Säg mig, varför ursäktar ofrivillig barnlöshet att man beter sig hur som helst? Hade hennes kompis släppt sitt ego skulle hon inse att det är bättre och glädjas med sin vän som tagit det bästa beslutet för sig och som pojkvän. Vi fattar att hon kämpar men det ursäkter som sagt inte vilket beteende som helst.
    Ofrivillig barnlöshet ursäktar inte vilket beteende som helst. Däremot är det skillnad mellan agerande och känslor, de senare styr man sällan över. TS vän har de känslor hon har, och väljer därför bort umgänge med TS för att de känslorna är för starka och jobbiga. Det är trist, men inget jag tycker gör henne till en sämre människa. Hade hon däremot skällt ut TS eller snackat skit om henne till exempel hade vi snackat oacceptabelt beteende. Dock blir resultatet samma oavsett : deras vänskapsrelation får stryk.
  • Jennie med ie
    viseversa skrev 2014-02-16 09:17:14 följande:

Jag förstår inte VARFÖR du måste berätta för en människa som itne kan få barn trots att hon vill det att DU har blivit gravid och gjort abort? Känns lite konstigt faktiskt. Varför liksom? Som om du ville knäppa henne lite på näsan och berätta att DU minsann kan bli gravid men du ville inte behålla det och haha liksom!

För att de är vänner?? Var det en nära vänskapsrelation ser jag inget konstigt i att hon berättar, och jag tillhör de som i vännens sits tagit mer illa upp om jag fått höra det från någon annan i stället. Sen är det svårt att välja hur man mår rent känslomässigt.., Jag kan inte se nån av parterna som syndabock, utan de är helt enkelt inte rätt för varandra i detta skedet i livet. Så'nt händer.
  • Jennie med ie

Som sagt, vännen kan lika gärna ta illa upp för att man INTE berättar utan att denne får höra på omvägar. Det är inte alls säkert att det är bäst för dennes välmående att inte säga något. Sen ska rimlig hänsyn tas åt flera olika håll. Att berätta för den vän som förlorat en förälder att man t ex brutit med sina är okej, att klaga och gnälla och uttrycka en önskan om att de inte fanns är inte det. Likaså är det skillnad mellan att berätta för en ofrivillig barnlös vän att man gjort abort, något som troligen kommer fram ändå, och att för denne beklaga sig över hur hemskt det är att vara fertil och att ett barn förstör livet t ex.

liv skrev 2014-02-17 11:52:46 följande:
    Jag hade i alla fall satt min väns välmående i första hand i ett sådant läge. Hon måste väl känna någon mer förutom just den här personen. Och det handlar inte om barnlöshet. Det handlar om allmän hänsyn. Det hade lika gärna kunnat gälla något annat. Hade ni tyckt att det hade varit lika självklart att gå till en vän som precis förlorat sina föräldrar och klaga på hur jobbiga ens egna föräldrar är och säga att man aldrig mer vill se dom? Eller är det bara ofrivilligt barnlösa som man inte ska visa hänsyn?

Svar på tråden min vän är arg för aborten