• Patio

RADHUS!

Hej alla radhusägare! Jag vill höra allt positivt om radhus! Jag älskar radhus och bor själv i ett bostadsrättsradhus. För mig är det en superbra lösning då jag inget kan om takbyte, fasadfix och annat sånt. :) I hurdant radhus bor du? Bostadsrätt eller äganderätt? Våningar? Storlek? Antal rum? Uteplatser? Balkong? Ös på! :D

• Svar på tråden RADHUS!
  • Fjärilslarv
    Patio skrev 2014-02-16 13:10:07 följande:

Nej, som hus känns det ju inte. Fast det tycker inte jag att hus i villaområdet gör heller - då tomterna är skilda med ett litet staket emellan. Beror väl kanske på hur stor tomt man har. Fast i de flesta nybyggda villaområdet så ligger husen väldigt tätt. Jag tycker att lägenhet med uteplats i ett flerfamiljshus, skiljer sig otroligt från radhus. Man har liksom mer eget i ett radhus, så att säga. :)
    Hej! :) Ni bor alltså i en BR-villa? Inte radhus? Kan du se några fördelar med det alternativet, jämfört med radhus? Fördelar med radhus jämfört med fristående BR-villa? Sitter ert hus eller garage ihop på något sätt med grannen? Ligger husen tätt?
    1) Ja våra hus ligger tätt, och med en granne som har en verkstad i sitt garage (utan att ljudisolera eller stänga garagedörren) så letar vi nu efter eget hus istället. Vi kan tyvärr inte bo kvar på grund av honom och hans terror :(

2) Garagen sitter ihop men inte husen.

3) Eftersom jag inte gillar radhus, så ser jag bara fördelar med det kontra BR- villa ;)
  • älskarlivet81

Ja och då kan man lika bra bo i lägenhet Att bo i friliggande hus kostar inte så mycket mer för vår del men visdt bor man i ett gammalt hus så blir det kanskr mycket renovering.

Fjärilslarv skrev 2014-02-16 12:58:01 följande:
    för att det är föreningens ansvar precis som i vilken annat bostadsrätt som helst. skillnaden är att i ett bostadsrättshus så har inte föreningen något trapphus, entre osv att husera över.

Vi bor också i bostadsrättshus ovh vi äger insidan av vårt hus och altanen. Tomten disponerar vi som vi vill, men vi äger den inte. Inte heller ytterväggar ovh tak.

• Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:14:11 följande:
    Ja och då kan man lika bra bo i lägenhet Att bo i friliggande hus kostar inte så mycket mer för vår del men visdt bor man i ett gammalt hus så blir det kanskr mycket renovering.
    vi vill inte bo i lägenhet så det är inget alternativ nej.
  • älskarlivet81

Vi får själva bestämma kring saker, visst vi har en samfällighet men det är ju bara de gemensamma ytorna vi diskuterar där.

Jag tycker om att intr ha grannarna vägg i vägg.

Vi har en 1,5 plansvilla på 131 kvm. Tomten är på ca 400 kvm. Lagom stort!

Vi kommer alltid att bo här om inget oförutsett händer men visst finns det en dröm om att bo kanske vid en sjö med egrn brygga men det lär aldrig hända

Patio skrev 2014-02-16 11:49:25 följande:
    Ja, just nu då jag bor själv med min son, så passar det alldeles utmärkt! :) Vilka fördelar ser du med äganderätt? :) Fördelar med radhus som inte finns i fristående villa? Fördelar med fristående villa som inte finns med radhus? Hur bor ni nu? Har ni hittat drömboendet? - Om inte; hur ser ert drömboende ut? :)

• älskarlivet81

Och vi kände att hade vi inte haft råd att köpa en villa så hade vi kunnat tänka oss brf. Men eftersom vi har råd med villa så blev det det.

Fjärilslarv skrev 2014-02-16 13:15:16 följande:
    vi vill inte bo i lägenhet så det är inget alternativ nej.

• Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:14:11 följande:

Jag som är uppväxt i en lägenhet, kan intyga på att det är en STOOOOR skillnad mellan lägenhet i ett flerfamiljshus, och en lägenhet i ett radhus. Ett radhus ger en större frihetskänsla. Bara att öppna dörren så är man ute. Uteplats på framsidan och baksidan - insynsskyddat på baksidan. Plus balkong med sol hela dagen. Det är super! Jag ÄLSKAR det! Jag vill inte tillbaka till lägenhet i ett flerfamiljshus, och just nu är jag inte alls sugen på villa eller gård. Jag trivs alldeles ypperligt med bostadsformen radhus! :D En till sak som är så skönt med radhus, är att jag kan stå och laga mat i köket och ha översikt över sonen när han är ute och leker på framsidan. Bara att stänga grinden. ;) Dessutom så finns det en massa lekplatser i området, samt en massa barnfamiljer, plus en hel del trevliga äldre damer och herrar. Myyyyyysigt är det, helt klart! Jag kände aldrig att lägenhet var mysigt. Utsikt över en trist innergård med kass avgasluft. - Då jag blev äldre, tonåring, var dock det centrala läget alldeles toppen! Mitt i Sthlm City. Fanns alltid buss eller tunnelbana för att ta sig hem. Alt. att gå en kort promenad, så var man hemma. Allt har sina för och nackdelar. ;)
  • älskarlivet81

Jag är uppvuxen i lägrnhet själv och hade kunnat tänka mig det igen om vi intr hade haft råd att köpa något fristående hus!

Vi hade mycket grönområden där jag växte upp trots att vi bodde i lägenhet.

Patio skrev 2014-02-16 13:26:38 följande:
    Jag som är uppväxt i en lägenhet, kan intyga på att det är en STOOOOR skillnad mellan lägenhet i ett flerfamiljshus, och en lägenhet i ett radhus. Ett radhus ger en större frihetskänsla. Bara att öppna dörren så är man ute. Uteplats på framsidan och baksidan - insynsskyddat på baksidan. Plus balkong med sol hela dagen. Det är super! Jag ÄLSKAR det! Jag vill inte tillbaka till lägenhet i ett flerfamiljshus, och just nu är jag inte alls sugen på villa eller gård. Jag trivs alldeles ypperligt med bostadsformen radhus! :D En till sak som är så skönt med radhus, är att jag kan stå och laga mat i köket och ha översikt över sonen när han är ute och leker på framsidan. Bara att stänga grinden. ;) Dessutom så finns det en massa lekplatser i området, samt en massa barnfamiljer, plus en hel del trevliga äldre damer och herrar. Myyyyyysigt är det, helt klart! Jag kände aldrig att lägenhet var mysigt. Utsikt över en trist innergård med kass avgasluft. - Då jag blev äldre, tonåring, var dock det centrala läget alldeles toppen! Mitt i Sthlm City. Fanns alltid buss eller tunnelbana för att ta sig hem. Alt. att gå en kort promenad, så var man hemma. Allt har sina för och nackdelar. ;)

• Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:17:46 följande:
    Vi får själva bestämma kring saker, visst vi har en samfällighet men det är ju bara de gemensamma ytorna vi diskuterar där. Jag tycker om att intr ha grannarna vägg i vägg. Vi har en 1,5 plansvilla på 131 kvm. Tomten är på ca 400 kvm. Lagom stort! Vi kommer alltid att bo här om inget oförutsett händer men visst finns det en dröm om att bo kanske vid en sjö med egrn brygga men det lär aldrig hända

Grannarna vägg i vägg kan absolut vara påfrestande. Ännu värre är det ju i ett stort flerfamiljshus - med ännu fler familjer. Vi har ett äldre par på ena sidan om huset, och på den andra sidan har vi en granne som endast är hemma på helgerna. Så jag klagar inte. ;) Jag hade kanske sett på det annorlunda, om vi haft en familj med spädbarn med kolik, vägg i vägg. ;P Sent om kvällarna, när det är tyst och lugnt i övrigt, så kan man höra när grannarna går i trappen. Dock ser jag inget jobbigt alls med det. Det kan till och med kännas lite skönt om kvällarna, att grannarna finns där och man hör att de är vakna. :)
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:19:09 följande:
    Och vi kände att hade vi inte haft råd att köpa en villa så hade vi kunnat tänka oss brf. Men eftersom vi har råd med villa så blev det det.
    ehm vi har råd med villa.....men det var inget ute i vår prisklass när vi köpte det här huset och vi var i akut behov av boende nästan. detta var då en ny stad där varken jag eller maken känner någon och så.
  • älskarlivet81

Jag säger inte att ni inte hade råd men för OSS hade brf bara varit ett alternativ om vi inte hade haft råd till annat..

Fjärilslarv skrev 2014-02-16 13:45:37 följande:
    ehm vi har råd med villa.....men det var inget ute i vår prisklass när vi köpte det här huset och vi var i akut behov av boende nästan. detta var då en ny stad där varken jag eller maken känner någon och så.

Svar på tråden RADHUS!