• Patio

RADHUS!

Hej alla radhusägare! Jag vill höra allt positivt om radhus! Jag älskar radhus och bor själv i ett bostadsrättsradhus. För mig är det en superbra lösning då jag inget kan om takbyte, fasadfix och annat sånt. :) I hurdant radhus bor du? Bostadsrätt eller äganderätt? Våningar? Storlek? Antal rum? Uteplatser? Balkong? Ös på! :D

• Svar på tråden RADHUS!
  • Patio
    Fjärilslarv skrev 2014-02-16 14:19:12 följande:
    nja jag vill vara privat på nätet ;) men jag gillar det huset skarpt =).  mitt drömboende skulle vara en gård mitt ute i ingenstans men jag tål inte pälsdjur och maken har inget körkort (ÄN) så det får vänta =). Vi bor just nu i en medelstor stad, och detta är i en by utanför. dock så har vårt län satsat mycket på förbindelser så tåget går en gång i timmen in till stan, och det går bussar någon gång i timmen med. skolskjuss finns också, mycket dagmammor. Affärn och det lilla gymmet som finns är dock byns kyrka :p. tyvärr så är den gymkedjan för dyr för mig, jag ska ha ett hemmagym. Träning är mitt störta intresse så det blir ett ordentligt gym, dock med fria vikter, stänger osv. och en boxningssäck (älskar att boxas). Det hade jag som krav, att jag kunde ha hemmagym alltså :p. maken har krav på öppen spis. detta huset hade inte det, men det hade bastu så jag tror att bastun väger upp. han är ju finsk haha.

Låter ju perfekt! :) Nu kom jag på en ytterligare fördel med bostadsrättsföreningen som jag tillhör; vi har gym, solarium, samt en samlingslokal med eget pentry som kan hyras för 50:-/dygn. ;) Öppen spis är bra härligt! Det ger en stark mysfaktor! Jag funderar på att sätta in en sån där bränsleöppenspis - som inte kräver nån skorsten. Den ger liiiiiite värme, samt en massa mys! :D
  • älskarlivet81

Och det hade varit för litet för oss t.ex

Patio skrev 2014-02-16 14:15:44 följande:
    Om du frågade mig, så kan jag svara att jag som sagt bor i ett BR-radhus, 3 rok om 80kvm, fördelade på två plan (kök, vardagsrum samt liten toalett på nedervåningen - sonens rum (med balkong), mitt sovrum, badrummet, samt en rymlig klädkammare som ska bli pysselrum, på övervåningen). Uteplats på framsidan, där ska altan läggas över halva ungefär. Framför den ska jag bara ha lite blommor, - typ ängsblomster, - alt en liten gräsplätt. På framsidan står även ett stort förråd (perfekt!), samt sonens stora uteleksakslåda. På baksidan ska det stenläggas (typ nån snygg varm sandsten eller så), samt gjutas en skålgrill i betong i mitten. I hörnen ska jag ställa lite krukor och annat som man kan odla i. Samt ha lite utemöbler. Uteplatsen på baksidan är omgärdad av såna där thujor (eller vad de nu heter) - så den är alltså insynsskyddad! ;)

• Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 14:41:15 följande:
    Och det hade varit för litet för oss t.ex

Ja, man får ju anpassa storleken efter antalet familjemedlemmar och behov. ;) Jag bor ju själv med min son, så för oss är detta lilla BR-radhus alldeles perfekt! :D
  • Patio

Puffar då jag söker fler radhusägare. :) Ni får gärna skriva om hur stora uteplatser ni har, hur ni gjort med dessa för att få det mysigt och trevligt, osv. :)

• Ensam hemma
    Patio skrev 2014-02-16 14:18:15 följande:

Hej! :) Vad ser du för fördelar med att äga sitt radhus, jämfört med att ha ett bostadsrättsradhus?
    Det här blir kanske inte riktigt rätt, men jag bor i ett kedjehus, där det sitter ett garage mellan varje. Boytan är 82 kvm, 3 rok, garage och förråd, enplans med en tomt på 400 kvm. Det finns det många och stora fönster, så det är väldigt ljust inomhus. Efter att ha ägt huset i 30 år är boendekostnaden väldigt låg 2.500-3.000 i månaden.

Huset är byggt i vinkel så man kan gå ut på uteplatsen såsom Gud har skapat mig om jag vill.
  • Patio
    Ensam hemma skrev 2014-02-17 11:46:43 följande:
    Det här blir kanske inte riktigt rätt, men jag bor i ett kedjehus, där det sitter ett garage mellan varje. Boytan är 82 kvm, 3 rok, garage och förråd, enplans med en tomt på 400 kvm. Det finns det många och stora fönster, så det är väldigt ljust inomhus. Efter att ha ägt huset i 30 år är boendekostnaden väldigt låg 2.500-3.000 i månaden. Huset är byggt i vinkel så man kan gå ut på uteplatsen såsom Gud har skapat mig om jag vill.

Låter härligt! Du har alltså äganderätten på huset? :)
  • Ensam hemma
    Patio skrev 2014-02-17 12:06:14 följande:

Låter härligt! Du har alltså äganderätten på huset? :)
    Ja. Trots att husen ligger nära så är det sällan man hör någonting från grannarna. Sedan fönstren byttes mot framsidan hör man knappt bilarna heller. På baksidan är det en allmänning så det är långt till närmsta granne åt det hållet.

Det blir nog så att jag kommer att bo kvar här för alltid för här känner jag mig trygg.
  • Fjärilslarv

till ts: Jo jag sa att om jag ska "offra" mina naglar så ska det vara värt det :p.
    att ha snygga naglar och snyggt hår är viktigt för mig. Inte så att jag står i timtals och fixar håret, men jag går till friösren för toning och klipp var 10.e vecla. kör manikyr och pedikyr en gång i vecka, med underhållning varje dag och så =). Packar in håret 1-2ggr i veckan också :p

• Gladskit

Vi bor i ett parhus (souterräng) på drygt 120kvm som vi "äger".
    Eller ja, det är ju ett stort hus varav vi bor i halva så vi äger väl ett halvt hus

Vi har gavel mot söder och kvällssol och vi trivs jättebra. Det är lagom stort, vi har en egen liten pulkabacke på baksidan och området är bra. Det består av fem st likadana hus så totalt 10 familjer, i samfällighet. Vi har en gemensam liten väg och en lekpark som går på samfälligheten, så vi har en kostnad per kvartal som vi alla betalar in.

Vi bodde i bostadsrätt innan men tycker att det här passar oss bättre. Visst, man får stå för kostnader etc. men å andra sidan har man frihet att inreda och fixa som man vill.

• misspethunia

Vi har precis flyttat in i ett radhus (bostadsrätt) på 130 kvm fördelat på två plan. 4 sovrum, stort vardagsrum, två badrum samt rejäl hall. Uteplatserna är små (både framsida och baksida) men det passar oss bra då vi bara vill ha nånstans att grilla och kanske sätta upp en liten bassäng till barnen på sommaren. Har dessutom ett nybyggt uterum som vi tror och hoppas att vi kommer använda mycket! Just nu är det dock belamrat med flyttkartonger...

Känns riktigt bra att bo i radhus faktiskt! Varken jag eller sambon är särskilt händiga eller intresserade av att fixa med hus så det passar oss perfekt!

• Patio
    misspethunia skrev 2014-02-18 08:55:15 följande:
    Vi har precis flyttat in i ett radhus (bostadsrätt) på 130 kvm fördelat på två plan. 4 sovrum, stort vardagsrum, två badrum samt rejäl hall. Uteplatserna är små (både framsida och baksida) men det passar oss bra då vi bara vill ha nånstans att grilla och kanske sätta upp en liten bassäng till barnen på sommaren. Har dessutom ett nybyggt uterum som vi tror och hoppas att vi kommer använda mycket! Just nu är det dock belamrat med flyttkartonger... Känns riktigt bra att bo i radhus faktiskt! Varken jag eller sambon är särskilt händiga eller intresserade av att fixa med hus så det passar oss perfekt!

Åh, grattis! :D Precis så känner jag. Så härligt med radhus - framförallt med BR-radhus. :) Får man fråga hur stora uteplatserna är, på ett ungefär?
  • UCharlotte

Ägande, 3 våningar, 180 kvm, stor balkong på våning två, uterum och tomt mot skog på plan 1.
    Skulle nog passat bättre i fristående hus då jag tycker tomten är i minsta laget.

• misspethunia

Patio: Jag har faktiskt inga exakt siffror men skulle kanske tippa på 100 kvm bär sida. Men då chansar jag och jag är urdålig på att avgöra sånt där. ;)

• Gladskit
    misspethunia skrev 2014-02-18 08:55:15 följande:
    Vi har precis flyttat in i ett radhus (bostadsrätt) på 130 kvm fördelat på två plan. 4 sovrum, stort vardagsrum, två badrum samt rejäl hall. Uteplatserna är små (både framsida och baksida) men det passar oss bra då vi bara vill ha nånstans att grilla och kanske sätta upp en liten bassäng till barnen på sommaren. Har dessutom ett nybyggt uterum som vi tror och hoppas att vi kommer använda mycket! Just nu är det dock belamrat med flyttkartonger...

Känns riktigt bra att bo i radhus faktiskt! Varken jag eller sambon är särskilt händiga eller intresserade av att fixa med hus så det passar oss perfekt!

Mysigt!
    Ofta behövs inte så stora ytor. Man kanske tänker guuuud vad litet när man läser annonser och tomten är på 250kvm
    Det är mer att man har markläge och att det finns plats för en barnvagn med sovande barn, att sitta och grilla eller kanske ha en liten bassäng på sommaren!
Svar på tråden RADHUS!