• Patio

RADHUS!

Hej alla radhusägare! Jag vill höra allt positivt om radhus! Jag älskar radhus och bor själv i ett bostadsrättsradhus. För mig är det en superbra lösning då jag inget kan om takbyte, fasadfix och annat sånt. :) I hurdant radhus bor du? Bostadsrätt eller äganderätt? Våningar? Storlek? Antal rum? Uteplatser? Balkong? Ös på! :D

• Svar på tråden RADHUS!
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:55:27 följande:
    Jag säger inte att ni inte hade råd men för OSS hade brf bara varit ett alternativ om vi inte hade haft råd till annat..
    lugnt =).
    vi tittar på "eget" hus nu, men marknaden är lite trög just där vi vill bo, men men ingen brådska =).
  • Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 13:19:09 följande:
    Och vi kände att hade vi inte haft råd att köpa en villa så hade vi kunnat tänka oss brf. Men eftersom vi har råd med villa så blev det det.

Jag tror att många som bor i BR har råd med äganderätt, fast de kanske - precis som jag själv - inte orkar med allt det ständiga pysslet och alla måsten som det för med sig. Som sagt; tak, skorsten, fasad, dränering, gräsklippning, gruskrattning - för att inte tala om (i många fall) en mycket större yta att städa inomhus, fler fönster att putsa, osv, osv, osv. BR-radhus är en optimal lösning mellan lägenhet i flerfamiljshus, och villa i ett villaområde. ;)
  • älskarlivet81

Hur stort hus har du då? Och gräsklippning på sin tomt kommer nan inte undan med..

Patio skrev 2014-02-16 13:58:53 följande:
    Jag tror att många som bor i BR har råd med äganderätt, fast de kanske - precis som jag själv - inte orkar med allt det ständiga pysslet och alla måsten som det för med sig. Som sagt; tak, skorsten, fasad, dränering, gräsklippning, gruskrattning - för att inte tala om (i många fall) en mycket större yta att städa inomhus, fler fönster att putsa, osv, osv, osv. BR-radhus är en optimal lösning mellan lägenhet i flerfamiljshus, och villa i ett villaområde. ;)

• Fjärilslarv
    Patio skrev 2014-02-16 13:58:53 följande:

haha jo vi fasade också inför allt det där småpillet ovh så, och så dränering. sen jag såg på fuskbyggarna, ett avsnitt om dränering så står det stooooort på min näthinna haha. 

men nu har vi läst på  och känner oss mogna att anta utmaningen :P. Vi var och tittade på ett hus igår som behöver renoveras en aning. i tre rum så måste vi ta bort tapeterna och sätta in nya, i de andra rummen så skulle vi vilja. köket behöver moderniseras lite också. jaja det kan bli kul =). Eftersom jag är så pimpinett med mina naglar så har maken lovat att dels köpa riktigt bra handskar men också att bekosta prisvärda manikurgrejjer till mig när vi är klara :p.
  • frullan

Bor i ett radhus från 1976 som är äganderätt. 2 våningar, 117kvm, gräsplätt på baksidan. "Delar" framsida med grannarna så där är plats för bord+ stolar. Vi har balkong i sovrummet som sträcker sig längs hela baksidan. Egentligen är det 4 sovrum i grunden, men väggen är borttagen i vårt sovrum så vi har 2 mindre och 1 stort sovrum.

• älskarlivet81

Då har ni inte jättemycket mindre än oss, vi har 131 kvm på 1,5 plan. 3 sovrum uppe och 1 nere, kök/matplats/vardagsrum sitter ihop. Tomt på ca 400 kvm och då tar ju huset en del av det. Så gott som insybsskyddad baksida i sydvästläge = sol större delen av dagen.

frullan skrev 2014-02-16 14:04:37 följande:
    Bor i ett radhus från 1976 som är äganderätt. 2 våningar, 117kvm, gräsplätt på baksidan. "Delar" framsida med grannarna så där är plats för bord+ stolar. Vi har balkong i sovrummet som sträcker sig längs hela baksidan. Egentligen är det 4 sovrum i grunden, men väggen är borttagen i vårt sovrum så vi har 2 mindre och 1 stort sovrum.

• Patio
    Fjärilslarv skrev 2014-02-16 14:02:59 följande:
    haha jo vi fasade också inför allt det där småpillet ovh så, och så dränering. sen jag såg på fuskbyggarna, ett avsnitt om dränering så står det stooooort på min näthinna haha.  men nu har vi läst på  och känner oss mogna att anta utmaningen :P. Vi var och tittade på ett hus igår som behöver renoveras en aning. i tre rum så måste vi ta bort tapeterna och sätta in nya, i de andra rummen så skulle vi vilja. köket behöver moderniseras lite också. jaja det kan bli kul =). Eftersom jag är så pimpinett med mina naglar så har maken lovat att dels köpa riktigt bra handskar men också att bekosta prisvärda manikurgrejjer till mig när vi är klara :p.

Oh, va kul! Så ni letar drömboende nu? Kan du länka till huset ni var och tittade på? :D
  • Patio
    älskarlivet81 skrev 2014-02-16 14:02:01 följande:
    Hur stort hus har du då? Och gräsklippning på sin tomt kommer nan inte undan med..

Om du frågade mig, så kan jag svara att jag som sagt bor i ett BR-radhus, 3 rok om 80kvm, fördelade på två plan (kök, vardagsrum samt liten toalett på nedervåningen - sonens rum (med balkong), mitt sovrum, badrummet, samt en rymlig klädkammare som ska bli pysselrum, på övervåningen). Uteplats på framsidan, där ska altan läggas över halva ungefär. Framför den ska jag bara ha lite blommor, - typ ängsblomster, - alt en liten gräsplätt. På framsidan står även ett stort förråd (perfekt!), samt sonens stora uteleksakslåda. På baksidan ska det stenläggas (typ nån snygg varm sandsten eller så), samt gjutas en skålgrill i betong i mitten. I hörnen ska jag ställa lite krukor och annat som man kan odla i. Samt ha lite utemöbler. Uteplatsen på baksidan är omgärdad av såna där thujor (eller vad de nu heter) - så den är alltså insynsskyddad! ;)
  • Patio
    frullan skrev 2014-02-16 14:04:37 följande:

Hej! :) Vad ser du för fördelar med att äga sitt radhus, jämfört med att ha ett bostadsrättsradhus?
  • Fjärilslarv
    Patio skrev 2014-02-16 14:08:22 följande:

Oh, va kul! Så ni letar drömboende nu? Kan du länka till huset ni var och tittade på? :D
    nja jag vill vara privat på nätet ;)

men jag gillar det huset skarpt =). 
    mitt drömboende skulle vara en gård mitt ute i ingenstans men jag tål inte pälsdjur och maken har inget körkort (ÄN) så det får vänta =).

Vi bor just nu i en medelstor stad, och detta är i en by utanför. dock så har vårt län satsat mycket på förbindelser så tåget går en gång i timmen in till stan, och det går bussar någon gång i timmen med. skolskjuss finns också, mycket dagmammor. Affärn och det lilla gymmet som finns är dock byns kyrka :p.
    tyvärr så är den gymkedjan för dyr för mig, jag ska ha ett hemmagym. Träning är mitt störta intresse så det blir ett ordentligt gym, dock med fria vikter, stänger osv. och en boxningssäck (älskar att boxas). Det hade jag som krav, att jag kunde ha hemmagym alltså :p.

maken har krav på öppen spis. detta huset hade inte det, men det hade bastu så jag tror att bastun väger upp. han är ju finsk haha.
Svar på tråden RADHUS!