Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk MP?

Tom Araya skrev 2014-05-15 04:16:20 följande:
    1. Klart den blev hånad då vi indirekt gav understöd till fientligheter mot våra grannländer. Den Svenska linjen var två: neutralitet och slicka nazi-röv, varav den sista inte var självvald utan den enda utvägen då vi saknade militära resurser att säga ifrån.

2. Att neka färdvägar mot våra grannländer och järnmalm till tyska vapen är väl positivt.

3. Du får det att låta som om den Svenska regeringen hade något val. Det hade vi inte. Det militära försvaret var alldeles för svagt för det och det har vi mellankrigstidens nedrustning och ett alldeles för sent uppvaknande inför andra världskriget att tacka för. Hade vi varit i samma läge militärt 1939-43 som det var 1944-46 så du sett andra bullar.

4. Den som anfaller andra lände startar krig, inte den som försvarar eget territorium.

5. Du är helt ute och cyklar. Krig startas inte för att länder vill hålla på sina gränser, sin säkerhet, sin integritet, självstyre o.s.v. det startar när någon vill ta ifrån dem det med hot och våld.

Vilken egen frihet var det Japan, Italien och Tyskland kämpade för under VK2?

Vem var det som försökte ta den friheten från dem?

Det är en väsentlig skillnad på att med våld strida för egen frihet, jämfört med att strida för att ta ifrån andra den.

6. Såklart det inte gick något vidare för Tyskland, Japan och Italien, det var ju för att att många kämpade hårt mot dem. Vad tror du hade hänt om de allierade istället sagt: -Nä, vi vill inte ha krig, vi böjer oss för deras vilja istället?

7. Vilket land som blivit attackerat hade uppnått frihet på annat sätt än att strida?

8. Att hålla sig utanför står heller inte i motsats till att säga ifrån och ha militär styrka bakom det, motsatsen kan det dock innebära.

9.  Punkt  7. + 8 Hör ihop, missade du det?

10. Kan du ta ställning för om värnplikt är något bra eller fortfarande genomdåligt OM man blir erbjuden möjligheten att slippa vapen och istället genomgå sin värnplikt med rent civilförsvarsinriktad utbildning?

11. Är det plikten för sitt land eller bara militära/vapen som stör dig?
    -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ------------------------------

12. Är du alltid så här envis våldsmotståndare?

13. Skulle du (om du hade förmågan) även låta bli att bruka våld för förhindra brott, som misshandel, rån, våldtäkt, mord e.t.c. om det var det enda som skulle kunna förhindra det?

14. Är även poliskårens utbildning, utrustning och förmåga att bruka våld fel, liksom att de ibland använder det?

15. Är det alltid rätt att förhandla sig ur situationer (med kompromisser och eftergifter från din sida) där någon med hot eller våld vill utnyttja dig, ta för sig det som är ditt, ta makt över dig o.s.v?
    Du ser i så fall ingen risk med att sådant kan utnyttjas, då det inte innebär några negativa konsekvenser för den som avser ta detta?
    1. Tycker det känns som om det är du som får det att låta som om Sverige hade något val.  Och det var inte det främst som hånet handlade om. Som sagt, lite perspektiv hjälper. Det här var inte en tid då alla andra solidariskt hjälpte sina grannar, det var en tid då man mördade sina grannar. Och som du säkert vet så visade sverige även solidaritet mot grannländerna på andra sätt. Det är knappast så svart/vitt som du skildrar det här.

2. Vad har du för belägg som stödjer Sverige hade kunnat vägra någon detta? Som bevisar att Tysken inte bara hade tagit vad hen ville ändå (och tagit väldigt mycket mer än de nu gjorde)  och att ett nej bara hade dragit in Sverige i kriget?

3. Jasså. Vad för bullar då. Tusentals döda? Sönderbombade städer? Nationella trauman och familjekriser som sträcker sig ända tills idag? Eller menar du att Tyskland bara hade ändrat sina planer, att Tyskland hade klarat sig utan stål o.s.v,  om Sverige var lite bättre rustat? Vad har du för belägg? Då kan du ge mig det där exemplet som jag bett om. Exempel på ett litet land som genom att ha ett starkt försvar har lyckats avskräcka en många gånger överlägsen fiende  och lyckas hålla sig utanför en krigssituation som drar in alla länder i regionen? Jag kan ju nämligen ge ett par exempel på nationer som lyckats med detta med andra strategier.

4. Japp. Det är aldrig offrets fel att våldsbrukaren attackerar. Och i vissa fall har offret inget annat val än att underkasta sig angriparens vilja att slåss, men det är inte frihet. Självförsvar är i allra högsta grad tvång.   Båda sidor slåss/krigar. Svenskarna ville hålla sig utanför kriget, och det lyckades makthavarna med. Om vi hade kaxat upp oss med följden att vi hade tvingats offra civila svenska liv och tvingats döda tyskar/allierade (beroende på vem som attackerade först), så hade vi underkastat oss deras vilja att kriga.

5. Hur många krig har t.ex. U.S.A startat med just den retoriken du avfärdar? Med tal om att man måste skydda sig från en fiende som "hatar vårt sätt att leva och vår frihet"?

Du missförstår mig. Läs vad jag skriver, inte vad du tror att jag skriver.  Jag gav massor av exempel på länder som slogs för sin frihet. Mitt syfte är att överhuvudtaget ifrågasätta hur effektivt våld och krig är som verktyg. Och jag backar upp det med massor av exempel, både exempel där aggressiva länder misslyckats uppnå det de vill och exempel där självförsvar och legitima frihetskrig har misslyckats.

6. Man borde ju inte böjt sig för Hitlers vilja innan heller. Man borde ju ha stoppat honom långt innan, utan våld. Framförallt så borde väl inte så många i så många länder, tyckt nästan exakt som Hitler? Du får det att låta som om andra världskriget var en saga, med en god och en ond sida. Så var det inte. Så gott som alla de stora länderna hade vid den här tiden fullt upp med att förtrycka och mörda och invadera och kolonisera länder. Flera länder hade byggt imperium genom mord, förtryck, rasism, invasion o.s.v. Antisemitismen och fascismen grodde i hela världen. Hitler var ett barn av sin tid. Andra världskriget var knappast bara Tysklands fel, det var en effekt av de andra stornationernas egna agerande också.  Det var en till stor del effekt av nationalistisk krigsromantik. Hade inte Hitler försökt ta över Europa med våld, så fanns det ett par andra kandidater som nog gärna hade försökt.
    Och som sagt. Att fler Hitlers inte har dykt upp, det beror främst på fredliga metoder. Inte på militär politik.

7. Frihet uppnås väldigt sällan genom att strida. Krig förstör så mycket. Det förstör infrastruktur. Det förstör tilltron till andra människor. Frihet uppnås nästa alltid med andra medel. Mellan 1966 och 1999 blev 66 stater demokratier, i minst 50 fall var fredliga medel helt avgörande en.wikipedia.org/wiki/Nonviolent_resistance.

8. Som sagt. Ge mig exempel på det. När en stor kaxig krigsförande makt har ändrat sina planer och sig för en liten stat med stor armé, trots att staten inte rättar sig efter mobbarens krav?
    Det bästa sättet att hålla sig utanför är nog att helt och hållet inte ses som en fiende, och genom att ta en annan viktig roll.

9. Ja, jag missade det. Förstår vad du menar nu.

10. Att få välja civilförsvaret istället, är ju en mildrande omständighet som gör det lite mindre illa. Tror dock att många i den åldern inte vet vad de vill, och som jag upptäcker först efteråt hur mycket de hatade att tvingas lära sig att döda. Jag tror ju som sagt att svenska folket har helt andra förmågor än att främst möta fienden med vapen i hand. Jag skulle ju vilja ha ett folkligt civilförsvar. Men det funkar nog bäst om det inte bygger på tvång, utan på på fri vilja.

11. Båda. Plikten mot landet eller nationen är ett argument som har legat bakom så mycket förtryck och mördande och elände att jag inte ser det som något fint. Nationalism är inte min bästa kompis. Lojalitet SKA inte tvingas fram, så gör man i diktaturer. Lojalitet ska förtjänas.
    Sen tycker jag hela grejen är lite intressant: Att så många är så överens om att vi ska lägga tusentals miljarder på sikt, och att vi ska tvinga våra unga att göra värnplikt, för att det kanske skulle hjälpa till att avvärja en kris som kanske kommer. Men om MP vill att vi t.ex. ska höja bensinskatten eller försvåra bilkörandet för att avvärja verkliga, vetenskapligt bevisade kriser, då anses man av många vara extrem?
    Tänk om MP hade föreslagit en miljöplikt? Att alla medborgare tvingades jobba ett år för att motverka klimathotet. Eller en äldrevårdsplikt? Hade det också varit självklart? Eller har vi bara plikt mot nationen att lära oss döda, inte att ta ansvar för de välfärden eller miljön?

12. Svar ja. Som du skrev ovan, men kanske inte riktigt menar? Våld ska alltid vara sista utvägen.

13. Om det är enda sättet skulle jag kunna bruka våld. Det är dock väldigt sällan enda sättet eller bästa sättet.

14. Nja. Jag tycker att polisen använder våld i för hög utsträckning. Jag tycker att övertron på våld även här är ovetenskaplig. Men i Sverige har vi ju trots allt blivit mycket bättre. Tilltron till våldets förmåga att skydda oss och hjälpa oss i vardagen har minskat. Och det är jättepositivt. Men i just militärpolitiken så glöms detta bort. Då förvandlas normalt rationella människor till något som liknar t amerikanska NRA-anhängare, som hävdar att det är varje hushålls/lands ansvar att ha vapen hemma. Som hävdar att det bara är med vapen i hand vi kan skydda vårt land och vår demokrati. Och det går jag inte med på.

15.   Nej, självklart ska man även undvika den typen av kompromisser om det går. Klart det kan utnyttjas.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-06-07 02:52:09 följande:
    1. För mig personligen är krig (där jag är inblandad) att med våld hindra en angripare att ta liv och frihet från mina nära och kära, dig och dina nära och kära, liksom att vara beredd på att offra mitt eget liv för det. Krig är när inga andra alternativ finns.

2.Jag är också fast övertygad om att en konfliktmotståndare tänker efter fler gånger innan han tar till våld, om han vet att det kostar dyrt, än om det är ett billigt, därför vill jag att vi förbereder oss på att göra det väldigt dyrt.

3. För mig är liv inte bara motsatsen till död, utan även motsatsen till ett tillstånd där döden kan kännas som en utväg från lidande.
    Jag värderar ditt, mitt och alla våra nära och käras liv mycket högre än livet hos den som vill ta våra liv eller frihet ifrån oss. Jag är förundrad över hur man kan tänka annorlunda....

4. OM man inte råkar vara av sådan udda läggning att man finner njutning i det som de flesta skulle beteckna som lidande. I så fall får man offra sig för den saken, men man är väl egoistisk om man även vill offra andra för den.

5. Du säger att våld och krig aldrig ger något positivt resultat och att icke-våldsmetoder är att föredra.

5.1. Finns det inget positivt i att de allierade bekämpade axelmakterna under VK2?

5.2. Ledde inte detta till fred och frihet för de flesta inblandade länder?

5.3. Hade inblandade länder kunnat uppnå fred och frihet på andra sätt än genom att möta axelmakterna med våld?

6. Du efterfrågar betydelsen av militär försvarsförmåga i förhindrande av krig.

7. Det är en fråga lika lätt att svara på som betydelsen av enskilda åtgärder i antal sparade liv i ett åtgärdspaket för att göra ett vägavsnitt säkrare.
    1.Förlåt, men jag köper inte det där med krig när inga alternativ finns. Dels för att du nog har skrivit tidigare att du hellre vill att Sverige dödar folk än slickar röv? Eller vad menade du? Och dels för att våld är långt ifrån sista utvägen idag, du och många andra verkar av någon anledning, och i brist på vetenskapliga belägg, ha en övertro till just våld och krig som problemlösare. Om krig verkligen sågs som den sista utvägen hade hade man ju mer seriöst faktiskt studerat hur effektivt krig är, och då hade nog satsningarna på alternativa lösningar i alla fall varit i närheten av satsningarna på ny militär teknik,
    och då hade resonemanget nog inte varit som idag, där ifrågasättandet av krig hånas högt och lågt.

Som sagt. Om man tittar på den fakta som faktiskt existerar. Så är nog krig ett av de allra sämsta sätten att försöka rädda civila dödsfall. Precis som i det civila, där det inte heller verkar speciellt bra att beväpna sig för att skydda sina nära och kära (se t.ex. U.S.A)

I dagens krigföring är 9 av tio döda i krig just civila. Om man vill rädda civila ska man nog ta till en helt annan strategi. 

Men debatten om försvar handlar ju rätt sällan om just hur man ska rädda mest antal människoliv. Istället handlar den om ofta smått religiösa nationalistiska argument. Ofta verkar de inblandade tycka att man t.ex. inte ska ge sig mot en helt överlägsen fiende från start. Utan att man ska försvara sin "heder" och möta fienden med vapen i hand trots att förlust är oundviklig, för att inte framstå som fegisar. Då är knappast huvudsyftet att rädda liv. För egen del är jag helt ointresserad av någon slags "nationell" heder? Jag tycker aldrig våld är hedersamt (även om det i vissa väldigt ovanliga fall är oundvikligt). Jag respekterar och tolererar att folk är nationalister, på samma sätt som jag respekterar och tolererar religion. Men jag går aldrig med på att offra ett enda liv för "den nationella hedern", lika lite som jag någonsin kommer acceptera att man vill offra liv för någon "gud".

Åter igen. I Sverige vill majoriteten inte ha krig. I Sverige är neutraliteten starkt förankrad hos en majoritet av befolkningen.I det ögonblick vi tvingas ta upp vapen mot någon är vi ofria.

Och jag väntar fortfarande på en enda källa eller ett enda historiskt exempel som visar att ett litet land, med Sveriges typ av befolkning (människor uppvuxna med ett rikt lands bekvämligheter) bäst försvarar sin frihet med vapen i hand. För egen del ser jag tydliga historiska exempel på det motsatta. Att Sverige bör satsa på helt andra strategier om vi vill behålla vår frihet.

2. Du får tro det. Men att kräva att vi över tid ska satsa mängder av miljarder på en strategi, enbart för att du tror det? Var är bevisen.Var är beläggen? Historien visar ju tvärtom att det är helt andra saker än motståndarens försvarsstyrka som får en aggressiv makt att anfalla. Historien visar att det inte alls är de länder som har bäst försvar som är bäst på att hålla sig utanför krig.Historien visar att aggressiva makter är orationella och knappast resonerar så "logiskt" som du vill framhärda.

3. Jag värdesätter också ditt liv och din frihet. Därför vill jag satsa på de strategier som fungerar. Inte på strategier som åter och åter igen mest skapat avskyvärt lidande och förtryck.
    Jag förstår dock din övertygelse. Jag tycker precis som du att det finns saker som är värre än död. Fast jag inser ju att vi är olika du och jag. Om Sverige hamnade nära ett krig, hade jag offrat allt för att undvika det kriget och för att skydda människors liv och frihet. Men för egen del dör jag hellre, än jag med vapen i hand dödar någon annan enbart för att den personen råkar ha en annan nationalitet, eller för att maktgalna makthavare försöker övertyga oss om att vi är fiender.

4. Ja, de flesta skulle nog finna krig ganska outhärdligt. Som ett enormt lidande. Men jag vet att vissa verkar finna det spännande och hedersamt. Men för att minska allmänhetens lidande ska vi nog undvika krig så mycket vi kan.

5. Det har jag vad jag vet aldrig sagt. Det är inte det jag menar. Däremot så säger jag att våld och krig är enormt överskattade. Att historien tyder på att de är väldigt dåliga verktyg. Och att det tyvärr saknas forskning om exakt hur bra/dåligt dessa dyra metoder fungerar.

5.1 Att du enbart återkommer till Hitler är kanske lite talande? Man kan inte dra slutsatser enbart från EN historisk händelse. Blundar du för merparten av alla krig som varit helt misslyckade? Det är nog inte så objektivt i så fall.
    Jag ser väldigt få positiva saker med andra världskriget. Det var ett stort misslyckande från början tills slut.
    Men ja. Att kriget slutade var bra. Det var positivt att Västeuropa var så fruktansvärt trötta på krig att man genom fredliga strategier ville förhindra att västeuropeiska länder krigade mot varandra igen och förhindra att en ny Hitler växte fram, Det var positivt att man för en gångs skull i historien och på en plats i världen faktiskt fokuserade på det som fungerar. Om man efter kriget hade valt din strategi. Att försöka säkerställa freden i Europa genom upprustning, och starkare försvarsmurar mellan länder. Då hade resultaten nog varit mindre lyckosamt.

5.2. Nej!! Hur menar du nu? Menar du att Andra Världskriget ledde till mer frihet? För vem? Vem blev friare? Vem blev friare av att sådana som Stalin och kolonialmakter som Storbritannien och Frankrike fick mer makt? Blev Östeuropa fritt? Blev Västtyskland fritt? Blev Japan fritt?  Vem blev fri?
    Vem blev fri av att atombombsmördare och stalinister tog ett starkt grepp om världen? Vem blev friare av kalla kriget, och alla dess offer?

5.3. Ja. Antagligen. Som sagt. Att framställa Andra Världskriget som ett exempel på en lyckad våldsaktion är lite märkligt. Miljontals civila dog. Miljontals soldater dog. Folk bombades med atombomber. Sex miljoner judar, minst 250.000 funktionshindrade, enorma mängder romer och massa andra avrättades. Det är knappast en lyckad aktion. Det är knappast ett argument för att krig är bra! Självklart borde man om man fick börja om, göra på ett helt annat sätt.

6. Ja. Snälla ge mig dina belägg nu. Ge mig belägg som visar att ÖKAD upprustning i Sverige och världen är bästa vägen mot fred!

7. Nej. Det finns en jättestor skillnad. När man vill göra ett vägavsnitt säkrare. Då tittar man på vad FORSKNINGEN säger. Man undersöker noga vilka vägavsnitt som är säkrast och hur man bäst undviker olyckor. I försvarspolitiken har man inga objektiva belägg, knappt någon forskning, mest bara massa känsloargument och obevisade teorier som om och om igen visar sig vara fel.
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-07-05 19:21:22 följande:
    När inte ens lärarna ser storheten i MP:s förslag?

Undersökningar verkar visa det motsatta?

"Av oppositionen sticker framför­ allt Miljöpartiet ut i undersökningen.

Partiet har tagit hjälp av lära­re i sitt utvecklings­arbete av skolpolitiken och har också profilerat sig i frågor som arbets­miljö, lön och bemanning på skolor. MP vill framstå som ett parti som värnar om skolan. Och det verkar ha betalat sig.

I Skops undersökning har Miljöpartiet näst störst förtroende bland lärarna vid sidan om Social­demokraterna"

www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2014/02/05/partierna-har-svart-na-ut-lararna
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-07-06 10:26:47 följande:
    Helt korrekt analys!
    Fast om jag börjar känna dig, så tycker du att rätt många av dagens partier är idealister?

Vilket parti i dagens riksdag är inte idealister enligt dig? Och följdfrågan, är det det partiet du vill uppmuntra folk att rösta på?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-07-06 10:23:21 följande:

Folk hatar väl Mp för att åtminstone det ena av partiets nuvarande språkrör, tycks hata män.

Hörde ni inte hennes tal från Almedalen?

Maken till manshat har väl sällan hörts.

Citera gärna hennes manshat.

Och gör du inte just nu något som påminner rätt mycket om de nu som de som hävdar att Åkessons tal var ultrarasistiskt?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-07-06 10:46:58 följande:
    Romson sa bl.a.: "Om vi har normen att det sitter vita heterosexuella män vid makten, då bygger man också ett samhälle, som passar bäst för vita heterosexuella män. Och det blir så fel! De flesta av oss här är inte vita medelålders heterosexuella män. Vi är människor!"

Jag är inte ensam om att ha uppfattat manshatet och Mp:s/Romsons "vi och dem-tänkande". Öppna denna krönika från SvD:

www.svd.se/opinion/ledarsidan/politisk-retorik-som-skuldbelagger-kollektiv-ger-vi-och-dom-tankande_3721570.svd

Åkesson har aldrig skuldbelagt gruppen invandrare. Däremot har han kritiserat den förda invadringspolitiken. Det är en enorm skillnad, vilket du säkert förstår (om du vill).
    Ska jag citera krönikörer som anser att Åkessons tal var rasistiskt? Det är rätt många som tyckte det också.

Att en krönikör tycker att Romson hatar män gör inte det till sanning, det vet du lika väl som jag.

Som sagt, citera henne när hon visar upp sitt hat.

Förstår inte var ser du manshatet i citatet ovan?

"OM vi har normen att det sitter vita heterosexuella män vid makten", låter som ett ganska vagt påstående. Knappast ett bra exempel på skuldbeläggande eller hat.

På vilket sätt är det relevant för debatten att påstå Åkesson skulle vara något exempel på god debatton, när verkligheten kanske inte är så enkel?

Ett exempel på Åkessons "fina" retorik:

"Allt detta är i dag en del av den svenska verkligheten. Frågan är hur det ser det ut om ytterligare några decennier, när den muslimska befolkningen, om nuvarande takt håller i sig, har flerdubblats i storlek och många av Europas större städer, inklusive Malmö, med största sannolikhet har en muslimsk majoritet.

Den mångkulturella samhällseliten ser kanske denna framtid som en färgglad intressant förändring av ett Sverige och Europa som man allt som oftast förnekar ens någonsin har varit ?svenskt? eller ?europeiskt?.

Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år."

www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab

Om Romson eller Gudrun hade sagt liknande om män hade du tyckt att det var saklig kritik då också?
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-07-06 11:19:28 följande:
    Av dagens riksdagspartier uppfattar jag V, Mp och Sd som idealistiska, och S, M, C, Kd, Fp, som pragmatiska.

Det kan finnas en poäng att lägga sin röst på idealistiska partier, av taktiska skäl, men det innebär ju inte att man vill att det parti man röstar på, ska styra landet i majoritet. Ett idealistiskt parti med absolut majoritet i Riksdagen.

Det måste man ge sossarna, som i princip styrde landet under 40 år, att man aldrig hemföll åt extremism.

Sen är det ju så att partier kan förändras också. Ett idealistiskt parti kan gå från idealism till pragmatism. Det är den "sunda" vägen.
    På vilket sätt är Alliansens syn på marknadsekonomi mindre idealistisk än Vänsterpartiets syn på marknaden?

På vilket sätt är tilltron till evig tillväxt som mirakelmedicin pragmatisk (trots att problemen bara ökar och finanskriserna kommer allt tätare)?

KD är väl till exempel det parti som i historien har talat mest om moral och värdegrund i politiken?

I frågan om klimatkrisen är väl MP och V mest pragmatiska? De anser att vi måste börja göra något, trots att det är svårt och kommer skapa problem. Det är ju det som är ansvarstagande. Medans de andra partierna idealistiskt blundar och låtsas att det är rationellt att prioritera ekonomi och ideologi framför verkliga vetenskapligt belagda hot mot vår levnadsmiljö?

I min värld är alla partier idealister. Men det minst idealistiska partiet är Sossarna. Och det är inget positivt i det fallet. Det är istället ett parti som jag aldrig skulle rösta på av delvis den anledningen. För hur noga jag studerar deras politik så är det fortfarande svårt att hitta någon värdegrund, förutom att de gärna vill regera Sverige.

• Quintus Zebra
    ölburk2 skrev 2014-07-06 13:07:42 följande:
    Fel, världen ska styras av de med kompetens...
    Det bestämmer väljarna i en demokrati. Inte du!

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-07-06 13:34:07 följande:
    Att kollektivt fördöma alla "vita medelålders män" till en homogen enhet, är populism och visar på blint hat.

När det gäller Åkesson-citatet så handlar ju det om en politisk fråga, nämligen invandringen. Ingenstans fördömer han invandrare eller en enskild invandrargrupp. Vad han fördömer är den misslyckade invandringspolitiken, som har skapat och skapar olika sociala problem i samhället.

Påstår du att du inte inser skillnaden?
    Det är inte det hon gör. Hon talar om normer. Säger inget om någon viss grupp människor i det citatet.

Sen ska erkännas att jag tyckte att hon delvis var ute och cyklade i debattprogrammet efteråt. Men det gör henne bara mänsklig, inte till manshatare.

Om du anser att Romsons uttalande är mer hatiskt och generaliserande än Åkessons så är vi nog rätt långt ifrån varandra.

Åkesson beskriver, muslimer,  en enligt honom växande grupp människor i Europa, som det största hotet sedan Andra Världskriget. Vad är sakligt med det? Om det inte är generaliserande och fördömande så vet jag inte vad som är generaliserande och fördömande.
  • Quintus Zebra
    ölburk2 skrev 2014-07-06 14:02:03 följande:
    men den reella makten finns hos den globala ekonomin/företagen, å dom ska styras av kompetenta människor..
    Ja, tyvärr är det så. Vilket i praktiken gör att vårt samhällssystem är odemokratiskt. Och att de som vill överföra allt mer makt från stat till "marknad" i praktiken minskar demokratin i ett samhälle.

Och tyvärr är det ju inte heller alltid de mest kompetenta som styr företagen. De maktstrukturerna handlar ofta om helt andra saker.
    ölburk2 skrev 2014-07-06 14:02:03 följande:
    Men visst ska väljarna avgöra vilken regering som ska styra i ett land, alltså inte som det är i Sverige idag, att politikerna bestämmer över oss väljare, genom att tillåta blockpolitik, sån´t borde vara förbjudet i ett land som påstår sig vara demokratiskt/en demokrati., självklart ska även könskvotering vara förbjudet, finns inget demokratiskt eller nån strävan efter bästa kompetens i att könskvotera., möjligen kan det ses som ett mått på avundsjukan i ett samhälle..
    Blockpolitik gillar jag inte.

Könskvotering gillar jag inte, men att den diskuteras beror ju på att det under årtusenden har existerat diskriminerande strukturer som förhindrat  bland annat kvinnor från att inneha vissa maktpositioner.

Det är knappast demokratiskt att strunta i diskriminerande strukturer heller.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?