Flash Gordon skrev 2014-07-26 21:45:40 följande:
Jag har inga exakta fakta kring driftstopp i japanska kärnkraftverk men jag misstänker att om man tittar på deras modernare reaktorer (från 2005/2006) så ser driften bra ut. Du verkar veta någoting annat?
Vad Sydkoreas klimat har med saken att göra vet jag inte men idag är de världens kanske ledande kärnkraftsnation och de exporterar reaktorer över hela världen, till alla sorts klimat. Om det nu har någon betydelse?!
Du kanske inte inser att du är Go'dag Yxskaft eftersom du försöker bevisa hur opålitlig kärnkraften är idag genom att peka på 40-år gamla reaktorer i ett land där man dessutom inte tillåtits förbättra dem pga politiken. Detta när det finns moderna, nya reaktorer att jämföra med. Nya, moderna som dessa gamla svenska reaktorer ska bytas utemot.
Det är ungefär som om jag skulle bedöma vindkraften idag efter vad gamla holländska väderkvarnar presterar.
Jag kan inte alla reaktormodeller men den koreanska APR1400 (den de primärt exporterar) har en "plant availability" på över 90%. Dvs på ett år stoppar den ca 30 dagar för översyn, bränslebyte osv och resten av året producerar den el 24/7. Det är nog så pålitligt som det kan bli.
aris.iaea.org/sites/..%5CPDF%5CAPR1400.pdf
Jag kommer med exempel från Sverige eftersom det är där vi är.
Men visst, låt oss kika på Korea:
en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_South_Korea
"In November 2012 it was discovered that over 5,000 small components used in five reactors at Yeonggwang Nuclear Power Plant had not been properly certified; eight suppliers had faked 60 warranties for the parts. Two reactors were shut down for component replacement, which is likely to cause power shortages in South Korea during the winter.[13] Reuters reported this as South Korea's worst nuclear crisis, highlighting a lack of transparency on nuclear safety and the dual roles of South Korea's nuclear regulators on supervision and promotion.[14]
This incident followed the prosecution of five senior engineers for the coverup of a serious loss of power and cooling incident at Kori Nuclear Power Plant, which was subsequently graded at INES level 2.[13][15]
In 2013, there was a scandal involving the use of counterfeit parts in nuclear plants and faked quality assurance certificates. In June 2013 Kori 2 and Shin Wolsong 1 were shutdown, and Kori 1 and Shin Wolsong 2 ordered to remain offline, until safety-related control cabling with forged safety certificates is replaced.[16] Control cabling in the first APR-1400s under construction had to be replaced delaying construction by up to a year.[17] In October 2013 about 100 people were indicted for falsifying safety documents, including a former chief executive of Korea Hydro & Nuclear Power and a vice-president of Korea Electric Power Corporation.[18]"
"South Korea did have plans for continued expansion, to increase nuclear's share of generation to 60% by 2035.[2] Eleven more reactors were scheduled to come on stream in the period 2012 to 2021, adding 13.8 GWe in total.[3] However in 2013 the government submitted a reduced draft plan to parliament for nuclear output of up to 29% of generation capacity by 2035, following several scandals related to falsification of safety documentation.[1] This new plan still involves increasing 2035 nuclear capacity by 7 GWe, to 43 GWe.[4]"
Att låtsas att kärnkraften är så problemfri som vissa gör är nog inte så givande? Om man på allvar vill bygga ur denna väldigt speciella energiform bör man nog inte blunda för problemen.