Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk MP?

Rataxes skrev 2014-08-25 12:21:38 följande:
    Svammel återigen, du har påstått att ickevåld är en bättre lösning. Eller är den kanske inte det nu helt plötsligt?

MP behöver inte hånas, de sköter det så bra själva.
    Ja, och du har precis samma sätt (men antagligen med färre antal ord och färre belägg) påstått att våld är bättre.

Så fram med lösningen nu. Skrattande
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-08-25 12:51:16 följande:

Mer om särbehandlingen av Sveriges näst fånigaste parti:

http://www.svt.se/opinion/article2263358.svt

Citat ur artikeln:

Det verkar som om Miljöpartiet kan göra precis vad som helst utan att drabbas av verklig kritik. Det bara rinner av dem, som om de vore gjorda av teflon.

För vilket annat parti skulle komma undan med att en riksdagskandidat stormar statsministerns tal och visar brösten eller att en annan kandidat kallar en motståndare för husneger? Det hade blivit mediedrev och krav på avgångar och ursäkter från partiledare. Nu ? noll. De fick inte ens kritik för att de tog dem hela tre veckor att peta Tutt-Lisa från listan.

En lokalpolitiker i Stockholm skrev att ?israelerna beter sig likadant som nazister?fast värre?. Ett språkrör i Grön Ungdom påstod att västvärldens stöd till Israel beror på ?naziskuld? samt att hon ?hatar vita? och vill skjuta pil på folk. En annan av de gröna ungdomarna ville i en artikel utvisa alla män som ?förpestar jorden med sin existens?.

Igår i TV fick ju i alla fall frigolitpojken lite frågor som han hade svårigheter att slingra sig ur. Är det äntligen dags att sluta behandla hippiepartiet med silkesvantar?

Självklart är det bra med saklig journalistik och bra att MP ställs till svars för sin politik!

Men samtidigt rätt tydligt att regeringspartierna kommer lindrigare undan i pressen, i mina ögon, speciellt som man borde kunna kräva mer av en regering.

Och om "Frigolit" hade skrivit de böcker Reinfeldt skrev i sin ungdom. Hade han sluppit prata om det då?

Om "Frigolit" hade hävdat att MP var Sveriges enda Arbetarparti samtidigt som han  försämrade tryggheten för just låginkomsttagare?

Om "Frigolit" ville att Sverige skulle skrota sin framgångsrika "Neutralitet" och istället förespråka att Sverige blev medlemmar av en organisation som i många årtionden har använt mord, våld, förtryck och brott mot folkrätten som medel för att tillskansa sig själv mer makt? 

Om "Frigolit" lät "riskkapitalister" vara med och forma stora delar av politiken, som samma riskkapitalister sedan tjänade miljarder på?

Om "Frigolit" stod bakom en Utrikesminister som varit inblandad i så många mystiska affärer att man inte kan räkna dem på två fingrar, som bl.a. varit inblandad i en rättegång om brott mot folkrätten.

Om "Frigolit" medvetet stod bakom en politik, som medvetet ökade klyftor i samhället. Trots att en allt mer enstämmig forskning visar att ojämställdhet ökar ohälsan, brottsligheten och utanförskapet i samhället?

Om "Frigolit" så gott som helt utan vetenskapliga belägg hävdade att evig tillväxt och konkurrens är nödvändig för ett fungerande samhälle, trots att dessa metoder så gott som aldrig får det utlovade resultatet utan bara leder till större klyftor och fler miljöproblem?

D.v.s. om "Frigolit" hade varit Moderat? Hade han plötsligt sluppit kritik då?
  • Quintus Zebra
    Linnea1994 skrev 2014-08-25 09:54:38 följande:
    Undrar när ni MP skall lyfta blicken och ta reda på fakta innan nu spyr ut er galla.
    VEm var det egentligen som startade "kriget" i Gasa? Det var i allafall INTE Israel som sköt dom första raketerna...

I utfrågningen i går såg vi tydligt att MP INTE kunde ville svara på hur dom skall lösa diverse saker. Den här är ju rätt bra också:
    https://www.facebook.com/rodgronrora/photos/a.578375602232717.1073741829.560380734032204/713106852092924/?type=1&theater
    Att Palestinierna har begått krigsbrott också, ger inte Israel rätt att göra det i högre grad.

Även om Israel inte började kriget, så är det fortfarande oförsvarbart och olagligt enligt internationell lag att ockupera andras land, medvetet döda tusentals civila och barn genom att bomba sjukhus och skolor, införa apartheidsysem där folk har olika rättigheter utifrån grupptillhörighet...
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-08-24 23:07:05 följande:
    Det är lätt att koma med egna lösningar och såga andras, när man inte provar och bevisar effekten av sina egna lösningar.
    Precis!

• Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-08-24 22:47:16 följande:
    1. Är det bästa svar du har på mitt påstående?
    Quintus Zebra skrev 2014-08-24 15:46:57 följande:
    Men nu är jag ju inte miljöpartist, men visst. Om du skaffar en AK5 och åker och löser IS-situationen först. Så kan jag tänka mig att åka och testa mina metoder i Afghanistan sen!
    Varför ska jag åka först?

2. Soldater har redan gjort vad de kunnat, med vapen i hand, med blandat resultat (våld löser inte allt), så nu är det icke-våldsförespråkarnas tur att visa vad de går för.
    3. Men ISIS, Ukraina och Mali är kanske för farligt för er...? ObestämdNådde inte Mujaheddin framgång med våld mot Sovjetunionen?

4. Nådde inte talibanerna framgång att slå tillbaka mujaheddin med våld?

Nådde inte ISAF framgång att slå tillbaka talibaner, Al-Qaida m.fl. med våld?
    Quintus Zebra skrev 2014-08-24 16:00:40 följande:
    Och att du kanske borde fråga innevånarna i diktaturen Kuwait hur befriade de är? Speciellt minoritetsfolken
    5. Det hade varit bättre med Saddam Husseins Irak vid makten istället?6. Nazistmakt och fortsatt utrensning av oliktänkande, handikappade, romer, judar och annat avvikande hade varit bättre menar du?

Jag skulle påstå att i alla fall västra Europa haft det mångfalt bättre.

1. Ja, din historiebild känns extremt selektiv.

2. Ickevåldsaktivister är ofta på platser där beväpnade aldrig vågar gå. Ickevåldsaktivister (som numera t.ex. tillhör FN och Amnesty och Röda Korset och Läkare utan gränser och Afghanistanskommittén med mera), har i hundratals år gjort enorma insatser för demokrati och fred.

Har du missat det?

Nu hävdade du ju att Miljöpartister på egen hand skulle åka ner och lösa konflikter.

Då är det väl rimligt att kräva det samma av dig?

Jag skulle ju själv mycket hellre åka ned och med ickevåldsmetoder jobba för fred (Jag har flera gånger varit nära att åka och göra just det, har vänner som gjort det), men skulle aldrig våga åka ned med en AK5 och försöka lösa det med våld!

Vad hade du valt om du tvingades välja?

3. Ja! Som sagt. Du är själv så modig att du skulle kunna tänka dig testa dina lösningar själv i praktikern på plats?

4. Jag kan ta det på väldigt låg nivå för att göra mig förstådd. JA! Krig är ett bra sätt att döda folk och vinna våldsamma konflikter på. Men följderna av krig blir så gott som alltid mer negativa än positiva.
    Målet i t.ex. Afghanistan måste ju vara fred och trygghet för folken där. Och det har man ju lyckats extremt dåligt med. Vad är syftet att vinna ett krig om allt som händer att en ny diktator tillsätts?

5. Det hade kanske varit ändå värre annars. Men du hävdade att Kuwait var befriat. Jag hävdar att du har fel. Jag hävdar att det mer eller mindre är omöjligt att bomba fram demokrati och frihet.

6. Vad i hela friden får dig att tro det? Självklart är det positivt att nazisterna förlorade.

Det är väl ofta det enda positiva med krig, att vissa maktgalna krigsherrar förlorar.

Tyvärr måste nån vinna också.

Och tyvärr är det så gott som aldrig freds- och demokratiälskande filantroper som vinner krig.

Du kan ju inte utvärdera hur positivt våldsanvändandet i en specifik konflikt är genom att bara titta på de effekter du själv gillar?? Du måste ju se alla effekter.

Och som sagt. Effekten av krigsslutet efter WWII, var knappast så positiva för alla världens förtryckta som du vill påskina.

• Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-08-25 13:30:53 följande:
    1. Dessa sjukhus och skolor utnyttjas hänsynslöst av Hamas som raketramper...

2. Israel. Enda demokratin i Mellanöstern. Attackerats av grannländer och terrororganisationer med jämna mellanrum sedan 1948. Ockuperade Gaza mellan 1967-2005, som tidigare varit ockuperat av Egypten, som innan dess varit ockuperat av många andra genom århundraden, och som under dessa 2000 år aldrig erkänts som officiellt tillhörande något annat land. Med hopp om fred överlämnade Israel Gaza till palestinierna för självstyre år 2005. Dessutom, Israel har inga planer, ingen vilja att förfölja någon, döda någon, avrätta något, och har absolut inte en systematisk plan att utrota samtliga palestinier, eller någon annan för den delen. Tvärtom. Israel vill ha fred. Israel har uttryckt detta upprepat sen självständighetsdagen 1948. ?We extend our hand to all neighbouring states and their peoples in an offer of peace? and appeal to them to establish bonds of cooperation and mutual help? for the advancement of the Middle East?. Källa: http://knesset.gov.il/docs/eng/megilat_eng.htm
    1. Och? Finns det någon slags undantag i folkrätten som ger stater rätten att mörda tusentals civila och barn, om deras fiende använder dem som skydd?

Finns det inga krav på proportionalitet hos dig? Hur många hundra civila palestinier får Israel mörda för varje civil som Hamas dödar?

Det brukar sägas att Israel har rätt att försvara sig. Och det har de!

Men har Gaza rätt att försvara sig? På vilket sätt?

Om Israel t.ex. skulle skänka halva sin militära arsenal åt Hamas så hade nog Hamas gärna ägnat sig åt mer regelrätt krigföring.

2. Brukar du kalla stater med apartheidliknande lagar för demokrati?

Och menar du allvar med att Gaza blev FRITT 2005 och att Israel som en enhet vill ha fred?

Men, visst. Att Israel till viss del är en demokrati och påstår sig vara det gör ju också att man har högre krav på dem!
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-08-25 14:59:35 följande:

Då återstår alltså att prova icke-våldsmetoderna....vem ställer upp?

De har redan provats med goda resultat i tusentals år och i modern tid. Kolla länkarna jag bidragit med tidigare i tråden.

Var är dina exempel på när våld skapar demokrati och fred?
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-08-25 14:59:35 följande:

Då återstår alltså att prova icke-våldsmetoderna....vem ställer upp?

Men närmare forskning av effekterna av våld och militära metoder innan man satsar både människoliv och miljarders kronor på dem, det är du emot?
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-08-25 20:23:34 följande:

Visst är det lustigt...och även att användning av blyfri bensin och katalysator startade där.

Tänk att ett land, så onda i vänster- och miljörörelsens ögon, har bidragit med detta till omvärlden.

Vem framställer Karlifonien som onda?

Gillar du detta? Hemligheten bakom detta är ju till stor del en lagstiftning så sträng att "bilhatarna" i MP inte ens är i närheten?
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-08-25 20:49:27 följande:

Kalifornien= stat i USA= "ondska"

Enligt vem?
Svar på tråden Varför hatar folk MP?