Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-06-03 00:46:18 följande:

Varför ska etniska och religiösa intresseorganisationer finansieras med skatt istället för av medlemsavgifter och donationer?
    Varför måste kraven skärpas? Har man inte följt de krav som redan finns när man delat ut bidrag? Detta var Kuhnkes jobb innan hon blev minister, misskötte hon det jobbet?

Fräls oss från hatbidrag, Bah Kuhnke
    Publicerad 1 jun 2016 kl 20.57

Bidragsminister Alice Bah Kuhnke vill skärpa kraven för bidrag till organisationer och religiösa samfund. Bocken har plötsligt blivit trädgårdsmästare.

www.expressen.se/ledare/eric-erfors/frals-oss-fran-hatbidrag-bah-kuhnke/

Detta handlar inte om miljöpartiets politik utan om en politik som har bedrivits både av den förra och den nuvarande regeringen.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-06-03 01:49:16 följande:
    Du menar att Kuhnke i befattningen som generaldirektör för MUCF inte har något ansvar för hur regelverket tolkats när MUCF beviljat bidrag?

Mp sitter i nuvarande regeringen.

Det jag säger är att både den tidigare och den nuvarande regeringen har ansvar för regelverkens utformning. Alice Bah Kuhnke var bara GD för MUCF under drygt ett år från 2013-2014. Att staten har betalat ut stor belopp till bl.a. Pingstkyrkan har med all säkerhet ett  starkt stöd inom Alliansen. På vilket sätt skulle detta vara en specifik MP fråga?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-06-03 03:49:20 följande:
    Ja, men inte för dess efterlevnad. Vad skulle det förövrigt vara för fel i reglerna?
    KillBill skrev 2016-06-03 02:13:20 följande:

Alice Bah Kuhnke var bara GD för MUCF under drygt ett år från 2013-2014. Att staten har betalat ut stor belopp till bl.a. Pingstkyrkan har med all säkerhet ett  starkt stöd inom Alliansen. På vilket sätt skulle detta vara en specifik MP fråga?

Detta är en specifik Kuhnke-/regerings-/miljöpartifråga. Varför föreslår Kuhnke skärpta regler när hon inte själv kunde efterfölja de som finns när Kunhke var GD?
    Varför inte ta bort dessa bidrag helt eller göra om till en modell liknande den för Svenska kyrkan?

Jag har inte satt mig in i de faktiska omständigheterna men det är möjligt att Alice under den korta tid hon var GD på MUCF såg att det fanns behov av att skärpa reglerna. Det är väl bra att vi har en minister som har egen erfarenhet att verkställa beslut baserat på dagens regelverk och Alice om någon bör kunna  bedöma om det krävs en skärpning eller ej.

MP + S kan som du vet inte genomdriva förändringar utan stöd från flera andra partier. Jag saknar insikt i om det finns politisk enighet kring att slopa dagens system för att finansieras organisationer och samfund men du är alltså inne på att alla svenskar, i likhet med hur svenska kyrkan finansieras,  
    skulle subventionera organisationer och samfund via skattsedeln?

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-06-05 08:21:30 följande:
    Inte för att jag engagerat mig i frågan men jag förstår inte varför det är just NetFlix som ska kvoteras?

Politikerna har ju makten över public service. Bättre att sända europeiskt där då.

Och med det sagt. Jag ser själv gärna mer europeiskt på TV och jag har inte NetFlix.
    Förslaget att införa en regel om minst 20% Europeiskt innehåll i Netflix förs fram av Günther Oettinger som är EU kommissionär med ansvar för digital ekonomi. Gunter tilhör de tyska kristdemokraterna (CDU) som är ett Kristdemokratiskt och liberalkonservativt parti.

Själv anser jag att förslaget är korkat. I dagens digitaliserade värld går det inte att styra vilka program som människor streamar.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-06-05 22:17:06 följande:
    I och för sig har hans partibok inget med förslaget att göra. Han stöds av såväl socialdemokrater som CDU hemma i Tyskland och det är hans roll som kommissionär på området att föra fram kommissionens förslag till regeländringar. En kommission som innehåller såväl socialdemokrater som borgerliga.
    KillBill skrev 2016-06-05 13:20:22 följande:Själv anser jag att förslaget är korkat. I dagens digitaliserade värld går det inte att styra vilka program som människor streamar.

Vilket skulle kunna förklara varför MP tycker att det är en intressant idé.
    Jag ser bara att Alice BK inte avfärdar förslaget men du hävdar alltså att hon tycker att förslaget är intressant. Var har hon sagt detta?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-06-05 23:01:02 följande:
    Nä, det hävdade jag inte alls. Jag skrev "MP".

Tokidéer för tokstollar.

När man i bland annat Danmark avfärdar detta föredömligt tydligt så menar MP:s företrädare att man inte kan vara för principfast och att det är viktigt att svensk kultur får möjlighet att konkurrera och Gud vet vad.
    http://www.altinget.se/artikel/bah-kuhnke-utesluter-inte-eu-kvot-paa-netflix#.V1F3I39MnlY.facebook

Typiskt MP.
    Att inte avfärda något behöver inte innebära att man tycker att något är intressant.

Har Alice BK eller MP sagt att kvoteringsförslaget är intressant eller inte?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-06-05 23:24:53 följande:
    Försök du leka med ord som du vill.

MP tar inte avstånd utan vill titta vidare på förslaget.
    Jag leker inte med ord. Det är du som lägger till ord. Jag tror att de flesta förstår att förklaringen kan vara att ministern inte vill avfärda ett EU förslag utan beredning/överläggning.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-06-07 19:38:57 följande:

MP har satt igång en utrensningskampanj mot interna kritiker som inte följer den brunkolsosande partipiskan:

www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-kritiker-tvingas-lamna-sina-uppdrag

De två talespersoner som tvingas lämna sina uppdrag är Carl Schlyter (MP), som i dag är ordförande i EU-nämnden, och Valter Mutt (MP), som är Miljöpartiets utrikespolitiske talesperson.

Framförallt Carl Schlyter har gjort sig känd som en tydlig intern kritiker. Han har till exempel sagt att frågan om Vattenfalls brunkolsverksamhet är så viktig att den avgör om partiet kan sitta kvar i regeringen eller inte. Det är en hållning som partiledningen helt tillbakavisar.

Kanske blev MP ledningen inspirerad av den moderata utrensningskampanjen som skedde för bara en vecka sedan och där Hanif Bali och Niklas Wykman förlorade sina prestigeuppdrag?

nyheter24.se/nyheter/politik/846632-attacken-mot-m-efter-petningen-av-hanif-bali-ytterst-pinsamt-for-partiet
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-06-10 16:48:00 följande:
    Ja, jag vill att alla religiösa organisationer och samfund ska finansieras på liknande sätt som svenska kyrkan, men det görs av medlemmar (och medlemskap är frivilligt), inte av alla svenskar som du påstår.
    Svenska kyrkan finansieras genom kyrkoskatten och du måste begära utträde ur svenska kyrkan för att slippa finansiera kyrkan ( vilket många inte gör).
Svar på tråden Varför hatar folk MP?