Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk MP?

Mentat skrev 2016-06-11 15:58:30 följande:
    Där ser man, då har väl (mp) inga heliga kor kvar att slakta? Undrar hur deras väljare kommer att reagera på detta? I och för sig har partiet givetvis inte ändrat inställning så som de gjorde till EU en gång i tiden men att de gick med på att inte uttryckligen förbjuda kärnkraften är förvånande nog.

Samtidigt undrar jag hur det kommer sig att ingen som diskuterar energifrågan offentligt funderar över hur man skall lösa effektbalansen. "Förnybart" låter ju bra men man kan inte komma ifrån fysikaliska lagar genom att bygga fler vindkraftverk.
    Positivt, hoppas jag.

Heliga kor eller symbolfrågor kan vara nog så viktiga men trots allt utbytbara.

Det fanns en tid när det var möjligt att sjunga "ska våra barn och barnbarn hata och förbanna, för att vi inte hade vett -  besinna oss och stanna" om kärnkraften.

Men raderna klingar oerhört falskt om man ser till vilka reella hot det finns för våra barn och barnbarn idag och om man avvecklar kärnkraft till förmån för klimatpåverkande energislag.

Effektbalans. Tja, riktigt kalla vinterdagar brukar det vara totalt vindstilla.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-11 17:23:02 följande:
    Jag läste en intressant kommentar om detta på ett annat socialt medium; någon som egentligen inte alls gillade Löven var ändå rätt imponerad över hur han lyckats köra över mp i så många, för dem viktiga, frågor. Han beskrev Löven som "lam", men var alltså ändå (förvånat) impad; jag har dock alltid trott att folk i allmänhet underskattar honom pga hans framtoning.
    Så kan man se det - men som analys betraktat är det en skruttig variant.

MP-politikerna är alltså så lockade av att sitta i regeringen att de är villiga att bli överkörda i frågor som är centrala för dem samtidigt som de förlorar i opinion.

Det finns betydligt mer trovärdiga förklaringar särskilt sedan MP fått regeringens mest dugliga politiker som språkrör.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-06-12 02:04:19 följande:
    Om Fridolin tillhör en av regeringen mest dugliga politiker så säger det verkligen allt om hur usel regering vi har....är det verkligen sant?
    Fridolin?

Det kanske har undgått dig att MP har fått ett nytt språkrör. På vilka punkter anser du att hon brister?
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-06-12 02:17:15 följande:
    Fridolin är kvar ja, har det undgått dig? Har det undgått dig att mp alltid har två språkrör, ett manligt och ett kvinnligt? Det var Åsa Romson som byttes ut.
    Jag skrev;

"Det finns betydligt mer trovärdiga förklaringar särskilt sedan MP fått regeringens mest dugliga politiker som språkrör".

Med bara en gnutta språkkänsla borde det vara möjligt att förstå att "
    särskilt sedan MP fått" syftar på att något har inträffat.

Att du snöar in på Fridolin är knappast mitt problem. Iofs ska du väl ha en eloge för att du noterat att det var Romson som byttes ut, men det saknar ju fullständigt relevans sett till mitt påstående att Isabella Lövin är regeringens mest kompetenta statsråd.

Har du några synpunkter på henne - eller föredrar du att fokusera på Romson och Fridolin?
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-12 12:53:04 följande:
    Vem är "man"? Vad är definitionen på en "skruttig analys"? Exakt vad består "analysen" i? Hur har Isabella Lövin kunnat påverka bakåt i tiden? Och framför allt: På vilket sätt utesluter Mp:s kompromissvilja att löven har större förmågor än vad en löven-ogillande borgerlig kommentator tror?
    MotivSkrattande

Nog är det en skruttig analys där den enda substansen är att MP låter sig köras över av Löven i partiets hjärtefrågor om man inte tar fram ett trovärdigt motiv för MP:s politiska masochism.

Ett skulle kanske kunna vara att de de låter sig luras av Löven i utbyte mot att få känna att de är en del av politikens centrum. Men ärligt talat så är ju detta argument så uselt att man väl bara kan tänka sig att det har relevans för SD-aktivister och skrikhögern.

Själv tror jag att MP så sakta håller på att befria sig från ett relativt flummigt förflutet. De kommer säkert att tappa en del sympatier på grund av detta men samtidigt kan de vinna nya anhängare och de på allvar också kan göra upp med kulturrelativismen.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-12 13:17:39 följande:
    Nu finns inte den kommentator som jag refererade till inte här så ditt svar till hen är ganska meningslöst. Och väldigt ointressant för mig (och säkert för i stort sätt alla som följer med i debatten då "din" analys om mp:s kompromissvilja är den allmänna uppfattningen hos medias politiska kommentatorer) Vill du svara mig, så föreslår jag att du kommenterar på det JAG framförde. Nämligen, 1. Att kommentaren var intressant 2. Att många underskattar Löven
    Ja, det hade varit fullständigt meningslöst om inte du hade tagit upp det. Hur meningslösa dina kommentarer än må vara så behöver ju inte nödvändigtvis kommentarerna till dina kommentarer vara lika meningslösa.

Ja, jag tycker kommentaren är intressant såtillvida att den långt ifrån är ett enstaka exempel på personer som tagit för vana att inte tänka själva.

Att många underskattar Löven ser vi ju ofta prov på. Han är inte någon skicklig talare men verkar vara en desto bättre förhandlare.

Jag antar att du egentligen vill kommentera att det är skickligt att hitta en kompromiss i energiförhandlingarna som inkluderar alla anständiga partier utom L och V och som dessutom inte bara är en pappersprodukt.

Visst är det imponerande skickligt. Självklart.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-12 17:29:11 följande:
     Vilka är "vi"?
    Har inte en blekaste aning om vilka du syftar på med "vi".

Det kan du säkert svara bäst på själv Skrattande
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-06-13 08:10:37 följande:
    Problemet är att du inte tar till dig vad FDFMGA skriver...
    Det är fascinerande.

Jag undrar hur debatten skulle se ut om språkförståelsen var "jämlikt" fördelad.

Inga parkettgolvssyndrom, inga tankar om att Isabella Lövin heter Fridolin.

Frågan är hur mycket som återstod av högerpopulismen om populisterna förstod vad de läste.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-13 13:37:45 följande:
    DU skrev "något vi ju ofta sett prov på" Vilka är "vi" i DIN mening?
    Aha, slarvigt av mig men det finns många "vi" i mitt vi.

Alla som anser att Löfven ofta underskattas, däribland SmalaSara om jag inte missförstått.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-06-13 19:34:20 följande:
    Sedan när reducerades mp's språkrör till enbart Lövin?
    Ok, det är alltså betydelsen av "sedan" du inte förstår.

I frasen "särskilt sedan MP fått regeringens mest dugliga politiker som språkrör" fyller "sedan" funktionen av att beskriva att något har hänt. Det skulle ha funkat lika bra med "efter att".

Hade jag däremot skrivit att MP:s språkrör är regeringens mest dugliga politiker hade jag antingen kunnat syfta på bägge språkrören eller också på någon av Fridolin eller Lövin.

Nu syftade jag på Lövin.

På vilka punkter är din kritik mot Lövin som mest pregnant?
Svar på tråden Varför hatar folk MP?