Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk MP?

Kung Markatta skrev 2016-07-03 23:56:27 följande:
    "Kan ni steka den där delen med Kaplan? Annars ska vi minsann knåda Jabar Amin så han inte är särskilt kritisk hos er" sa en gång en av Fridolin handplockad presskontakt till programledaren på sakliga, opartiska och oberoende Sveriges Television.

www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-forsokte-miljop...

Så uttrycker sig nog inte fullvuxna partier som inte har några synpunkter på vad som framförs i public service.
    Nej, han måste ha varit helt omedveten om den där sanningen som bland andra du förmedlat - att medierna aldrig är kritiska mot MPSkrattande

Men skämt åsido. Det finns ju skäl att vara kritisk mot en hel del inom MP och i vissa avseenden har de nog tagit det där med regeringsansvar på för stort allvar.

Nu är ju inte jag miljöpartist men jag tror att de hade vunnit i trovärdighet på att gå in i förhandlingarna med S och förklarat att det finns en fråga där vi inte kompromissar och det gäller brunkolet. jag är inte så insatt i formalia kring den frågan - men jag utgår från att det skulle ha kunnat bli en fråga för riksdagen i stället för regeringen och i så fall hade kanske de rödgröna blivit överkörda av en SD-Alliansmajoritet som eldat på för klimatförändringar.

Jag skulle åtminstone vilja se ett MP med fokus på klimatet i stället för rena dumheter som att försöka stoppa Förbifart Stockholm.  
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-07-04 07:29:18 följande:
    Ja ovanan att bli kritiserad av media var ganska tydlig där smile2.gif
    Nja, det är ganska vanligt att det finns ett "off the record"-förhållande mellan journalister och makthavare.

Man skulle snarare kunna tro att han fått för sig att samma "off the record"-regler gäller för MP-politiker som för andra partier.

Klumpigt av honom. Han borde väl i allra högsta grad ha varit medveten om att det pågått en kampanj under år med budskapet att medierna sysslar med positiv särbehandling av MP. Droppen som urholkar stenen du vet, till slut fick snyfthögerns tårflöde effekt.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-07-04 10:45:49 följande:
    Ja, svårt för honom att veta när han inte varit i den situationen innan. Både korkad och ovan av att få kritik.
    Nu, förstod du ju inte riktigt vad jag skrev.

Men det är helt ok och mycket förväntatSolig

Hursomhelst borde det vara en självklarhet att alla partier borde behandlas på samma sätt som MP behandlas. 

uttrycket "kill your darlings" borde tillämpas i ett så brett sammanhang som möjligt, det vill säga ingen vänbskapskorruption mellan journalister och politiker/makthavare.

Det skulle höja mediernas trovärdighet på sikt.

ha en fortsatt skön sommar nu. O Förvånad
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2016-07-04 11:17:10 följande:
    Herregud.....citatet nedan, i svensk media. Trodde faktiskt att det var lögn och förtal när jag först hörde om händelsen. Men ja, det kanske inte är så jävla konstigt egentligen. MP har sannerligen sketet i det blå skåpet !!!

Citatet då:

"När programledaren Anders Holmberg ringde upp språkrörens (MP´s språkrör. Min anm) presskontakt Magnus Johansson, som även är planeringschef på utbildningsdepartementet, för att boka in någon som kunde bemöta kritiken tackade både språkröret Gustav Fridolin och partisekreterare Anders Wallner nej. I stället föreslog Magnus Johansson att ordföranden för valberedningen, Joakim Larsson, kunde medverka i sändningen.

? Vi pratade om logistiken kring intervjun, var den skulle ske. När samtalet var på väg att avslutas sade Johansson: ?Du kan inte tänka dig att steka den här delen om Kaplan??, berättar Anders Holmberg.

När programledaren frågade vad han menade, svarade Magnus Johansson: ?Om ni låter bli att prata om Kaplan skulle du kunna få några tunga namn inom partiet som är kritiska mot att Khan varit nominerad.?

Knåda Jabar Amin

Anders Holmberg sade att det inte gick, varpå Magnus Johansson svarade: ?Okej, men du ska veta att vi kommer att knåda Jabar Amin under dagen. Han kommer inte att vara särskilt kritisk hos er.?

Anders Holmberg uppfattade Magnus Johanssons svar som ett solklart försök att tysta ned kritiken mot Mehmet Kaplan. 

? Jag trodde faktiskt inte mina öron. Jag har aldrig varit med om något liknande från en företrädare för ett politiskt parti i Sverige. Han försökte alltså köpslå för att få mig att inte ta upp kritiken kring Kaplan. Och sen berättar han helt öppet att han tänker tysta en kritiker"

Slut citat.

Sanslöst. Jag finner inte ord. 

Vad man definitivt kan konstatera är att S är ett parti som rymmer många vitt skilda åsikter, bara här på FL har vi till exempel Smala Sara, Anton C och jag.

En intressant frågeställning är om skillnader i åsikter innebär att du och SS har lättare att förstå vad som påverkar en sverigedemokrat än jag - och omvänt att jag lättare kan sätta mig in i vad som påverkar anhängare till MP.

Svaret är inte givet eftersom det är möjligt att försöka förstå hur meningsmotståndare tänker och utifrån detta ompröva den egna inställningen. Till exempel trodde jag initialt att det faktum att ledningen för SD var ute på stan och viftade med järnrör, babblade om horor och babbar och gav sig på kvinnor verbalt och fysiskt inte skulle innebära att SD vann nya anhängare, så jag fick ompröva min inställning till vad som lockar med ett högerpopulistiskt budskap med rasistiska inslag.

Men jag tror inte att du gjort samma försök till analys av MP:s (potentiella) anhängare. Min uppfattning är att flertalet av dessa är väl insatta i "off the record"-problematiken. Jag tror till och med att presstalespersonen gjorde ett misstag när han föredrog att diskutera uppfattningen att det är ok med ledande personer i partiet som vägrar skaka hand med kvinnor framför att man tvingats göra sig av med Kaplan.

Jag tror också att det största misstaget partiet gjort vid sidan om att inte sparka Fridolin för att han inte fattar att man ska hälsa på kvinnor handlar om att säga ja till att plocka upp den där tyska brunkolsbiten i stället för det självklara att fortsätta hävda att den ska stanna där den hör hemma.

Ha nu en fortsatt skön sommar, Anton - rätt vad det står på så är det höst och kallt igenSolig
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 10:28:44 följande:
    Nu tror jag inte för en sekund att järnröret var den den direkta orsaken till ökat stöd för SD utan det är nog lite mer komplext än så vad som attraherar anhängare, oavsett vad du tror FDGlad
    Att degradera SD`s anhängare så till den milda grad med ett sådant påstående, kalla anhängarna för skrikhöger mm mm, det är just den typen av uttalande som ökar sympatierna för SD. Like it or not, det är sanningen. Och det vet jag att du vet. 

Och jo, jag har sett fullt tillräckligt av MP`s politik och dess konsekvenser....omprövat min inställning till vilket parti som gör bäst nytta, och MP hamnar tamejfan på den absoluta botten. Fan vet om inte G. Schyman & hennes gelikar skulle göra mer nytta än MP. 

Och då är det illa.

Riktigt illa.

Ha en skön sommar du också, FD.

Förresten, i morse vaknade jag ensam i bingen men igår......vaknade jag upp
    jämte min UNDERBARA HjärtaCelineHjärta och jag vaknade med världens morgonstånd. Som hon tog hand om på bästa sätt. Kan livet bli mer underbart än så !!!

Jag tror inte det.

Må väl, FD...beach.gif

Kram //Anton
    Men kära Anton, här missade du nästan helt tavlan. Ja, inte avseende din beskrivning av din relation. Det låter vackert, påminner en del om Björn Ranelids skildringar av det egna "självet".

Till saken: Vilket parti som helst hade drabbats hårt opinionsmässigt om ett flertal av deras ledare uppfört sig som svin offentligt. I SD:s fall handlade det om den rättspolitiska talesmannen, den ekonomiskpolitiske talesmannen och ungefär samtidigt visade det sig att den näringspolitiske talesmannen kört rullstol på fyllan, ljugit om att han blivit rånad av invandrare och spottat och fräst mot en vakt med invandrarbakgrund som försökt hjälpa fyllot.

Nåväl, Anton. Min poäng var att SD gick fram i opinionen när detta kom fram. Här sköt du alltså fullständigt bom, du kom inte ens i närheten av min fundering på vad det är som lockar väljare till ett parti vars ledare visar sig vara just de svin andra antyder att de är.

Skrikhöger. Nej, jag kallar inte SD för skrikhöger. Skrikhöger är personer som anser att man ska öppna dörren till stian och bjuda in SD till samarbete.

På det viset är jag mitt i den S-politiska fåran medan du och SS tillhör en liten rännil som anser att man ska integrera uppfattningar att kvinnor är horor, invandrare babbar etcetera i den officiella svenska värdekontexten medan jag anser att de har sin plats i stian eller på dynghögen eller på avpissat.

jag ser förresten att du omprövat din inställning till vilket parti som gör mest nytta. Det tycker jag är snyggt, jag har aldrig uppfattat dina åsikter som socialdemokratiska.

Hursomhelst. Hoppas att din Celine snart återvänder till dig så att du känner dig som en hel människa.

Njut av sommaren, Celine och fridens liljor!

Ha det gott i solens glansSolig
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 11:15:20 följande:
    Jaja, FD....vi fortsätter väl som tidigare, tydligen så du vill ha det. Glöm.....inlägg 3160.
    Så gärna, Anton.

Träffbilden är ju mer precis i 3162.

Har du gått från missriktat sportskytte till att bli huvudjägare?

Vad var det nu Neil Armstrong sa: Ett litet steg för en människa men ett stort steg för mänskligheten.

Jag hade inte förväntat mig annat än att din ranelidska ådra skulle komma till uttryck.

Har du sett när arga snickaren är på besök hos Ranelid, en höjdare i sin genre.

• FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 12:15:26 följande:
    Orka.
    Mm, så skulle nog Ranelid också ha haft behov att sammanfatta.

Hursomhelst. Så tycket jag att det är bra att du är så missriktad att yxan slår i sten i stället för i huvudet som i din snuttesmiley i inlägg 3162.

Vi hörs, Anton. Läs inte för mycket Ranelid nu bara - bara oss emellan så tycker jag att han är en teatralisk fjant.

Ha nu en fantastisk sommar med din sköna CelineSolig

Allt gott!
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 12:34:03 följande:
    Se där.

Du är ganska lik Ranelid till utseendet ocksåFlört

Men som Celine Dion brukar säga - det finns någon för allaSolig

Fridens liljor och en skön sommar önskar jag dig!
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 12:50:36 följande:
    MP i ett nötskal. Dom är förbanne mig inte riktigt kloka. Det är ju så idiotiskt så man tror att det är lögn och förbannad dikt. 

Fast det är på riktigt !!!
    Så här ser MP på brunkolsförsäljningen.

En debattartikel som du och Rataxes säkert kan såga nästan lika effektivt som Ranelid sågar till en bänkskiva eller hanterar en skruvdragareSkrattande

www.dn.se/debatt/kop-av-utslappsratter-ska-gora-brunkolen-mindre-lonsam/
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-07-06 15:33:53 följande:
    Du kanske skulle försöka lära dig skillnaden mellan kausalitet och korrelation smile2.gif

Här har du lite info från skolverket
    www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/g...
    Jag kan gärna förklara vad det är du inte förstått den här gången. Men vi måste väl lägge Island på hyllan först.

Har du möjligen stött på problem under dina fotvandringsförsök till Island?

Pst. Ta fram kartbokenSkrattande
Svar på tråden Varför hatar folk MP?