Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk MP?

ölburk2 skrev 2014-07-06 20:06:18 följande:
    Brottslighet ska bekämpas.
    De lagliga utsläppens storlek å mängd fattas av regering å riksdag, högsta ansvaret har miljöministern i Sverige (Lena Ek), även om andra ministrar åxå kan sägas ha ett ansvar, t.ex handelsministern (Eva Björling) å självfallet stadsministern (Fredrik Reinfeldt), av dom tre är alltså två kvinnor...
    Vem har talat om de lagliga utsläppen i Sverige?

Och även om riksdag och regering bestämmer nivåerna är det självklart varje individ som har ansvaret för sina handlingar.

Ska jag skylla på justitieministern när jag retar min lillebror så han blir ledsen, för ministern har inte gjort det olagligt att retas?
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-07-07 06:55:16 följande:
    Vad snackar du om? Vadå "normer"? Vad har "normer" med saken att göra?
    Romson säger i flera av citaten rätt tydligt att det är det hon diskuterar.
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-07-07 06:49:11 följande:
    Fast om nån skulle få för sig att ta upp etniciteten på dem som styr över storföretagen, så skulle väl vederbörande kallas för rasist?

De som påpekar att judar alltid har styrt Hollywood brukar ju kallas för antisemiter.
    Massor av människor har lyckats diskutera etnicitet utan att en enda gång kallas rasist.

Är det rätt att kalla någon antisemit bara därför?
  • Quintus Zebra
    kenneth768768 skrev 2014-07-07 13:58:56 följande:

Jorå, om man får dra upp andra sanningar gällande överrepresentationer (you know what I mean).

Det får man. Och det görs hela tiden.
  • Quintus Zebra
    Gert skrev 2014-07-07 19:34:56 följande:

Nu har alla heterosexuella vita män fått en anledning att hata MP. Jag förstår inte riktigt hur Åsa Romson tänker. Hon skrämde bort fler väljare än vad hon vann på sitt hatiska utspel. Rätt åt henne. MP kommer tappa väljare efter det här.

Vi får väl se?

Jag skulle gissa att de flesta "vita heterosexuella män" är som jag. Och inte är så "lättkränkta" utan lyssnar på vad hon faktiskt sa.
  • Quintus Zebra
    Fagerlund skrev 2014-07-07 18:02:14 följande:

Detta är en grupp av människor, utvalda enbart på grund av sitt kön, ålder och sexuella läggning - inte sant? 

Du anser att just denna grupp i för hög grad besitter vissa poster i samhället - inte sant?

Du vill ändra på detta, utan hänsyn till deras kompetens - inte sant?

Vad kallas det - rasism!

Ge mig gärna en källa på den definitionen av rasism?

Enligt din definition är det alltså rasism att tycka att män i Saudiarabien i för hög grad sitter på maktpositioner?

Delar inte du den åsikten om Saudi? Gör det dig till rasist om du tycker så om Saudi?
  • Quintus Zebra
    Fagerlund skrev 2014-07-08 09:19:12 följande:

Om du pekar ut en grupp enbart på kön är det sexism, inte rasism.

Står du inte bakom din egen definition?

Och svara gärna. Är det sexism/rasism att kritisera mansdominansen i Saudis maktstrukturer?
  • Quintus Zebra
    Fagerlund skrev 2014-07-08 11:32:54 följande:

Jag upprepar gärna mitt svar: Det är sexism, inte rasism. 

Fast det var ju du som kallade det rasism?

Så det är sexism att kritisera Saudi? Ok! Där är vi inte överens .
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-07-23 01:14:19 följande:
    Det finns ju akademiker ... och så finns det akademiker.

MP har (min uppfattning) stöd bland journalister och diverse andra humaniorautbildade, som jag antar kan kallas akademiker.

Stödet för MP i de naturvetenskapliga kretsarna, som jag upplever det, är mindre.

Bortsett från TS med sitt fokus på MP:s fria invandring så kommer ju den största och tyngsta kritiken mot MP normalt sett från naturvetenskapen som ifrågasätter deras önskan att bryta mot naturlagarna.
    Vilka naturlagar vill de bryta mot?

Är det inte snarare lite tvärtom? Att MP är ett av få partier som i alla fall ibland vill sätta naturlagar före t.ex. ekonomi eller ideologi eller tradition?
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-07-25 23:11:01 följande:

Ja, jag tänkte nog att du skulle klicka "visa endast" under min ikon så kan du hitta varför.

Vind är en intermittent energikälla - ger el ibland och ibland inte.

Kärnkraft fungerar som baskraft - dvs vi kan slå på den när vi behöver den.

Två skilda saker.

www.dn.se/ekonomi/elbrist-nar-reaktorer-star-stilla/

Kärnkraften är långt ifrån så pålitlig som vissa påstår.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?