Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk MP?

Rataxes skrev 2014-07-28 11:03:23 följande:

Nu har vi haft 3 olyckor av allvarligare slag, var har du sett att miljontals människor har dött?

Tar du in såna uppenbarelser också via din SD-parabol?

Skulle ju i och för sig hävda att betydligt fler än tre allvarliga olyckor har skett.

Ett exempel:

en.wikipedia.org/wiki/Kyshtym_disaster
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-07-28 11:24:30 följande:

Det står att man avvaktar med att stoppa för att åtgärda pga att det var kallt. Hade man stoppat för att åtgärda hade det blivit brist på el.

Vad de än hade gjort hade varit fel i dina ögon...

Gör du dig till eller är du verkligen så korkad?

Nja. Så korkad är jag inte. Tror jag. :)

På grund av kallt väder skjöts reparationen upp med följden att reaktorn gick på reducerar fart en längre tid än planerat. Och producerade mindre energi!

Jag förstår vad du menar, men chefen på Ringhals nämner kylan som skäl till den uppskjutna reperationen. Har du bättre info än han?
    Kritiskt tänkande åt folket! Jag såg just en vit korp! Det är alltid en bra start. :)
  • Quintus Zebra
    Fagerlund skrev 2014-07-29 18:06:45 följande:

Det var en militär olycka.

Hur tänker du då?

Det var ju avfall från ett kärnkraftsverk som exploderade?
  • Quintus Zebra
    Tom Araya skrev 2014-08-06 01:26:18 följande:
    Åsa Romson skäms

ledarsidorna.se/2014/08/asa-romson-skams/
    På vilket sätt är det givande för debatten att hitta på och låtsas att Romson sa andra saker än de hon sa?

Med tanke på hur "försvars"-industrin har fungerat hittills är det nog rätt förståligt att man skäms?
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-08-06 09:09:58 följande:
    Åsa har väl helt enkelt inte bara tänkt tanken fullt ut, hela vägen.

Eller snarare, hon är bara okunnig. Hon har ingen aning.

*surprise!*
    Nej, kanske har hon inte tänkt att lite smått oseriösa debattörer och skribenter "förutser" att hon menar en massa annat än det hon faktiskt sa? Oskyldig
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-08-06 09:18:00 följande:
    Det är inget påhittat. Åsa Romson sa att hon skäms.

Intervjun finns på Sveriges Radio. Uttalandet kommer efter ca 12:00 minuter.
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/416876?programid=4678
    Ja, att hon skäms för försvarsindustrin. Den försvarsindustri vi har nu.

Resten av krönikan är påhitt av skribenten som "förutser" att Romson skäms för en massa annat.
  • Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-08-06 09:18:00 följande:
    Det är inget påhittat. Åsa Romson sa att hon skäms.

Intervjun finns på Sveriges Radio. Uttalandet kommer efter ca 12:00 minuter.
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/416876?programid=4678
    Precis som de debattörer tidigare i tråden som vill få det till att hon hatar män, och TOLKAR in massa saker som hon inte sa.

Romson ska självklart ställas till svars för det hon säger, men ho kan knappast ställas till svars för sådant som vissa medvetet missuppfattar?

Om man följer krönikörens resonemang ovan kan man inte kritisera någonting överhuvudtaget. För visst, har försvarsindustrin även inneburit positiva saker för Sverige. Men det har ju allting. Så gott som allting har på något vis haft positiva effekter.

Till och med mord och rattfylla och bilolyckor skapar  jobb. Men det hade självklart varit jättemärkligt att ta hänsyn till när man försöker bekämpa dessa fenomen.

• Quintus Zebra
    Flash Gordon skrev 2014-08-06 09:32:46 följande:
    Quintus Zebra skrev 2014-08-06 09:22:40 följande:
    Ja, att hon skäms för försvarsindustrin. Den försvarsindustri vi har nu.

Resten av krönikan är påhitt av skribenten som "förutser" att Romson skäms för en massa annat.
    Nä, krönikan visar på just det Romson inte fattar.

Att vår försvarsindustri ger en massa positiva bi-effekter.

Romson skulle givetvis aldrig skämmas för förfinade tandimplantat  till åldringar men hon säger att hon skäms för den industri vars forskning de facto ligger bakom dessa implantat.

Hon har helt enkelt ingen aning om detta faktum. Hon har inte koll.

Klart hon har koll.

Se mitt inlägg ovan.

När Åkesson vill minska invandringen, har han noll koll på hur många jobb den skapar då? Och på alla positiva effekter och uppfinningar och jobb och inkomster som har skapats av invandrare och invandring?

Kan du ge mig ett enda exempel på något man kan kritisera som inte har positiva effekter?

Varenda människa vet att människan historiskt har lagt enormt fokus och enorma resurser på att "forska" kring hur vi bättre dödar varandra. Det hade ju varit mycket märkligt om denna smutsiga bransch inte även hade kommit på något vettigt med alla dessa resurser.
    Men om vi i stället la lika stor fokus på att faktiskt hjälpa människor och på att förhindra att människor dödar varandra, då hade vi ju kanske fått enbart de positiva effekterna och sluppit ta ansvar för alla de människor som svenska industrier har hjälpt till att mörda och förtrycka.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-08-06 11:51:30 följande:

- Att Sveriges skolor gör sämre resultat än någonsin, har bl.a. med den höga invandringen att göra.

- Att invandringen tar stor del av de ekonomiska resurser som annars skulle ha gått till annat.

- Att orter med hög del invandrare dras med stora sociala problem.

- Att vi öht får sociala motsättninger mellan olika etniska grupper i det svenska samhället.

- Att sammanhållningen på arbetsmarkaden har minskat. Istället för att arbetarna drar åt samma håll, ser vi nu t.ex. minskad facklig anslutning. Kapitalets makt stärks av hög invandring, på medborgarnas bekostnad. Invandrare till ett land känner inte samma ansvar för det land de har flyttat till, utan det handlar om att de, naturligt nog, blott vill stärka sin egen kassa.

- Pengar försvinner ur landet eftersom många invandrare skickar hem pengar till sin släkt.

Etc etc.

Spela inte dum!

Spela inte dum du heller! :)

Jag skulle som du vet kunna göra samma uppställning kritiska punkter om "försvars"-industrin.

Det är knappast mer ok och mindre okunnigt att kritisera invandring utan att nämna de positiva effekterna än att kritisera "försvars"-industrin och inte nämna de få positiva effekterna av den.

Min poäng är enkel. Kritisera gärna MP och Romson. Men kritisera då vad hon säger, inte vad ni hittar på att hon menar.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-08-06 11:51:30 följande:

- Att Sveriges skolor gör sämre resultat än någonsin, har bl.a. med den höga invandringen att göra.

- Att invandringen tar stor del av de ekonomiska resurser som annars skulle ha gått till annat.

- Att orter med hög del invandrare dras med stora sociala problem.

- Att vi öht får sociala motsättninger mellan olika etniska grupper i det svenska samhället.

- Att sammanhållningen på arbetsmarkaden har minskat. Istället för att arbetarna drar åt samma håll, ser vi nu t.ex. minskad facklig anslutning. Kapitalets makt stärks av hög invandring, på medborgarnas bekostnad. Invandrare till ett land känner inte samma ansvar för det land de har flyttat till, utan det handlar om att de, naturligt nog, blott vill stärka sin egen kassa.

- Pengar försvinner ur landet eftersom många invandrare skickar hem pengar till sin släkt.

Etc etc.

Spela inte dum!

Sen ska nämnas att de punkter du tar upp knappast är objektiva sanningar. Utan kraftigt vinklade...
Svar på tråden Varför hatar folk MP?