Varför hatar folk MP?
Tom Araya skrev 2014-09-29 23:54:09 följande:
Jag håller med dig i det mesta.Min kritik mot MP i detta är de "lösningar" de kommer med, som jag anser orealistiska.
Ett stort problem enligt mig är att man alltid söker enkla och billiga lösningar, som att försöka minska miljöpåfrestningar med miljöavgifter innan alternativen är fullt tillgängliga. Satsa på alternativa bränslen, satsa på kollektivtrafik, satsa på förbifarter och motorvägar (för att komma ifrån tätortstrafiken), satsa på att folk och gods i högre grad fraktas långväga med tåg och fartyg istället för med bil och flyg.
Gör alternativen lättillgängliga och ekonomiskt hållbara och attraktiva, sedan kan man lägga på avgifter på de sämre alternativen.
Jag önska också tydliga och realistiska miljömål.
Slutdatum för produktion av el-energi med fossila bränslen.
Slutdatum för inköp av detsamma utifrån.
Slutdatum för produktion av värme-energi med fossila bränslen i värmeverk.
Slutdatum för uppvärmning av privata bostäder med fossila bränslen.
Har MP sådana mål, realistiskt satta och med stimulans (exempelvis skattelättnader, avdrag o.dyl.)?
Var du ser överdimensionerade infrastrukturkolosser vet jag inte, för jag ser bara de som är 10, 20, 30, 40 år sena och nästan i lika hög grad underdimensionerade.
Själv tycker jag man ska göra alltihop samtidigt. Sätta upp långsiktiga mål, forska om bättre teknik, men samtidigt sätta igång med omvandlingen av samhället. Genom t.ex. ökad miljöbeskattning kan man bekosta förbättringar direkt. Vi vet redan idag massor om t.ex. energieffektivisering som skulle kunna genomföras idag.
Jag säger inte att infrastrukturen i Sthlm-regionen är bra eller perfekt, bara att Förbifarten är en dålig idé. Och jag är inte ensam:
Gunnar Falkemark, professor i statsvetenskap med inriktning mot trafikfrågor, har hävdat att projektet kommer leda till ökad trafik och att det är helt fel åtgärd om målet är att minska utsläppen från trafiken:
miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.244153/professorn-valdigt-dalig-tajming
Hösten 2008 sade 27 forskare/sakkunniga och 34 föreningar i Sverige öppet nej till Förbifart Stockholm av flera skäl:
www.aftonbladet.se/debatt/article11511436.ab
Fler exempel:
www.svd.se/nyheter/inrikes/luftproblem-for-forbifart-stockholm_3946849.svd
sv.wikipedia.org/wiki/Debatten_om_F%C3%B6rbifart_Stockholm#Motiveringar_emot_bygget