Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk MP?

Gert skrev 2015-04-16 18:26:32 följande:
    För att det är hyckleri! Jonas Sjöstedt flyger också från Bromma och det är också hyckleri! Eller är det bara Sverigedemokrater som får bli anklagade för att vara hycklare?

Förstår faktiskt inte vad som ska byggas på Bromma flygplats om den läggs ner. Bostäder tycker en del. Fast de förstår inte att marken som flygplatsen står på är full av föroreningar och kemikalier. Det kan aldrig saneras bort så att det blir rent och hälsosamt.
    Ja, det är klart att jag förstår att du tycker det.

Men frågan var ställd till Rataxes, som iofs nästan aldrig tycker som jag men som brukar kunna motivera varför han tycker som han tycker.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    EnGladPingvin skrev 2015-04-16 18:52:28 följande:

Det största hyckleriet är att de flyger med regeringsplanet när det går alldeles utmärkt att flyga reguljärt. Det går flyg till Bryssel varje timme. Men regeringsplanet är såklart finare. Att sen Fridolin skyller ifrån sig och säger att han bara gör som han är tillsagd är bara patetiskt. Som minister borde han ha större koll och ta ansvar för sitt eget beteende. www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article20638088.ab

Hm, inte minns jag att det gnälldes på samma sätt när Fridolins föregångare på posten som utbildningsminister, Björklund, tog regeringsplanet och frun på en resa till USA om varade över en vecka.

Mot bakgrund av att ministrar kan vara måltavlor för såväl högerextremistisk terrorism som islamistiskt så anser nog jag att regeringsplanet är ett gott alternativ.

lagen.nu/1999:1354
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-04-16 19:03:53 följande:
    Skämtsamma smeknamn är rätt lindrigt jämfört med att kalla någon extremist.
    Testa att gå till botten med traditionen att förvränga namn så kommer du med all sannolikhet att se att det finns en koppling till extremism. Inte nödvändigtvis rasistisk sådan, utan extremism i allmänhet.

Smeknamn, är för övrigt något helt annat för mig en nedsättande omskrivningar.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-04-16 19:12:53 följande:
    Du menar att benämningen Frigolit har något med hans person att göra?
    Nej, jag menar att det säger så mycket mer om den som använder benämningen är den det syftar på.

Det är klart att det inte enbart är en extremistisk tradition utan även en del av det fenomen man ibland finner, främst bland barn - att de man tycker om ofta får ett smeknamn medan de man ogillar får ett öknamn.

Jag tycker det är intressant att öknamnet fått en renässans i och med att så många som deltar i debatten på nätet inte har ett tillräckligt väl utvecklat språk för att kunna förmedla sin avsky utan att använda öknamn.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-04-16 22:59:14 följande:
    Jag har inga som helst problem att argumentera för min sak, men smeknamn (eller öknamn om du hellre föredrar det) adderar humor, ungefär som Ingvar "Dojan" Carlsson.
    Skillnaden är att de som anspelade på Ingvar Carlsons skoliknande utseende var hans vänner och anhängare och att han själv gillade smeknamnet.

Jag har inte sett några miljöpartister köra med Frigolit eller Åsnan Romson, inte såg jag några moderater som kallade Reinfeldt för  Reichführer heller

Det finns väl iofs gradskillnader även i hathelvetet. Det du kallar smeknamn var betydligt mer obehagligt i Reinfeldtfallet än öknamnen på Romson och Fridolin.

På sätt och vis är vi ju våra namn, så det förvånar mig inte att vissa tar sig rätten att bestämma vad andra ska kallas.

Kanske något för den där mannen vars namn jag alltid glömmer - Henrik någonting, han som beskriver SD som ett fascistiskt parti - att ta tag i.

Namnfascismen inom SD-leden - en kritisk essä, typSolig

• FDFMGA
    nanneN skrev 2015-04-16 14:47:59 följande:
    Just det var bara en av många liknande händelser.
    Det är ju inte sällan MP's politiker toppar undersökningarna när det gäller att vara mest omiljövänliga.
    Långa pendlingar, stora SUV'ar och liknande verkar vara vanligare i MP än i något annat parti.

Det är just denna kultur jag syftade på när jag sa att jag egentligen inte har något emot partiet som sådant, bara dess politiker och anhängare.
    Har du hört sagan om mäster skräddare?
    En man går till skräddaren med en bit tyg för att få sig en rock sydd. Arbetet ska vara klart nästa lördag, men då mannen kommer tillbaka förklarar skräddaren att det "inte bidde någon rock" men det ska bli ett par byxor nästa lördag. Lördagen därpå är mannen tillbaka med "det bidde inga byxor".
    Så fortsätter sagan till slutet där det "bidde ingenting".
    nanneN skrev 2015-04-17 00:05:50 följande:
    Jag tycker inte man kan prata om generalisering när två av två partiledare (eller språkrör som MP väljer att kalla dom) uppenbarligen har en väldig dubbelmoral när det gäller miljötänk. Det är ganska exakt 100%, så inte särskilt generellt, utan snarare ett faktum.
    Det bidde alltså ingenting av undersökningarna du påstod fanns.

Att du tycker att Fridolin och Romson saknar moral är ju tydligt, men jag delar inte den uppfattningen mäster skräddare.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2015-04-17 05:15:10 följande:

En enorm mängd artiklar, rapporter och uttalanden i media påtalar att "Global Warming" är vår världs stora hot och utmaning. Koloxidutsläppen kommer att döda oss alla inom X antal år.

Nå: en energilösning till problemet existerar. Den heter kärnkraft. Denna energiproduktionskälla orsakar (grovt räknat) noll impact på koldioxidutsläppen.
    Likväl envisas miljörörelsen med att hävda att just kärnkraft bör vi inte ha. Alternativet sägs vara vindkraft och solenergi som rent praktiskt inte fungerar så där jättebra just här i Sverige där vi råkar bo.
    Visst vore det väl jättetrevligt om miljörörelsen (och dess politiska representanter) försökte tänka till någon enstaka gång och ta konsekvenserna av sina egna funderingar och teorier istället för att drömma sig fram?

Ja, det vore trevligt. I synnerhet eftersom elmarknaden inte är nationell.
  • FDFMGA
    nanneN skrev 2015-04-17 09:24:15 följande:
    Du har en sjukt jobbigt argumentationsteknik.
    Förlöjligande och namnkallande och ignorerande av allt som säger emot dig gör det bara frustrerande att försöka föra diskussionen vidare.
    Och du är inte lite tyckmycken, tycker jag.

Du påstod att "MP:s politiker toppar undersökningarna när det gäller att vara mest miljöovänliga". Men när jag frågar efter källor kan du inte hänvisa till något annat än ditt eget tyckande att Romson och Fridolin saknar moral.

Min uppfattning är att du inte diskuterar överhuvudtaget, utan du håller en monolog där du förutsätter att ditt eget tyckande ska vara norm för alla andra.

Det bidde de facto inte ens en tummetott av ditt påstående om undersökningar som visar att miljöpartister är mer miljöovänliga än andra. Det bidde absolut ingenting.

Du kan inte förvänta dig att jag ska ta ditt ord för givet och liksom göra vågen inför din "bidde ingenting"-vals.

• FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2015-04-17 10:11:25 följande:
    Du skall nog inte hänga upp dig så mycket på vad hen säger se det som en samhällsstudie.

Det du ser är ju bara effekten av vad arbetslöshet och sysslolöshet leder till. Bittra, avundsjuka, fördummade gnällspikar som inte har annat för sig än att sitta och hata på internet.
    Men var inte så självkritisk O

Du har alla möjligheter i världen att ta tag i din situation.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2015-04-17 10:11:25 följande:
    Du skall nog inte hänga upp dig så mycket på vad hen säger se det som en samhällsstudie.

Det du ser är ju bara effekten av vad arbetslöshet och sysslolöshet leder till. Bittra, avundsjuka, fördummade gnällspikar som inte har annat för sig än att sitta och hata på internet.
    oOOo oOOo skrev 2015-04-17 13:39:03 följande:
    Självkritik är ganska bra. Du kanske borde testa någon gång.
    FDFMGA skrev 2015-04-17 11:58:52 följande:
    Du har alla möjligheter i världen att ta tag i din situation.
    Mm, svårade att hjälpa dig dock. 

Fast det behöver du inte, hjälpa mig alltså.

Men om du växer av dina observationer så är det ju bra, och gör du det inte så är det ditt problemSolig
Svar på tråden Varför hatar folk MP?