oOOo oOOo skrev 2015-09-10 11:07:11 följande:
Jag är nyfiken på den här skillnaden. Kan du förklara lite mer.
oOOo oOOo skrev 2015-09-10 11:21:35 följande:
Kanske skall förtydliga min fråga.
Vad är skillnaden ur ditt perspektiv när du använder epitetet 'skrikhögern' gentemot när någon annan anväder epitetet 'svetsaren'?
Ur mitt perspektiv är du lika fel ute som dem du kritiserar. Det blir ju lätt så att du blir bemött precis som du bemöter andra. Det märkliga är att du verkar tycka att det är ok att skriva som du gör medan andra inte har det.
Sådan diskrepans på en ju att tro att alla hästarna inte är hemma riktigt hos dig.
Javisst.
Ur mitt perspektiv bottnar din fråga i samma oförmåga att skilja mellan person och åsikt som man även kan se hos dem som anser att det är rasism eller personhets att kritisera SD eller skrikhögern.
När jag skriver skrikhögern syftar jag på en grupp människor som förenas av åsikter och sättet att ge uttryck för dessa. Flash Gordon är långt från ensam om att syssla med att ge politiska meningsmotståndare öknamn och när de gör detta vill eller förmår de inte att skilja mellan person och åsikt.
Att kalla någon Fritjof eller Åsnan Rövhår är ingen åsiktskritik, det är enbart ett personangrepp och dessutom ett klassiskt sätt att försöka förminska en annan människa.
I många avseenden är vi - och identifierar oss med - våra namn. Det vet egentligen minsta barn och det är väl också därför öknamn är en så vanlig del i mobbningen i skolorna.
Jag tycker att det är på sin plats att "vuxenvärlden" säger ifrån, oavsett om det handlar om mobbning i skolan eller om det rör sig om representanter för SD-sekten, skrikhögern eller andra som aldrig mognat tillräckligt mycket för att kunna klara av distinktionen mellan personangrepp och kritik av åsikter.
Dessutom tror jag inte att beteendet är nyttigt för dem som ägnar sig åt detta, att det kan liknas vid att lätta på trycket i byxorna, det luktar inget vidare om resultatet efter en stund även om det kan tyckas värma en smula när trycket lättar.