• hjalmis

    Hur många inseminations- / IVF försök tog det för er innan + ?

    Hej!

    Vi är två tjejer i startgroparna för att bli tre. Nu väntar vi på kurator samtalet. Och blir vi godkända där så har vi äggledarspolningen kvar innan vi får sätta igång med våra försök.
    Väldigt spännande och nervöst men skönt att äntligen vara på gång!
    Vi har av sjukhuset blivit rekommenderade två inseminationsförsök och om det inte tar sig på någon av dom  två Ivf försök.
    Hur har eran resa varit? Hur många försök behövde ni innan ni fick erat efterlängtade plus?

    Kram på er!

  • Svar på tråden Hur många inseminations- / IVF försök tog det för er innan + ?
  • hjalmis

    Tack alla för alla svar!! Och grattis till alla graviditeter! Hoppas att det är vår tur också snart!

  • SannaM

    Första barnet (nu 2,5 år) bar jag, det tog på tredje inseminationen. Här rekommenderar de fyra inseminationer innan IVF.

    Andra barnet ligger i magen på min fru nu, hon blev gravid på första försöket.

    Lycka till!!


  • Mnihz08

    Jag berättar bara vad min barnmorska sagt. Att de rekommenderar insemination flera försök innan IVF och när jag frågade varför så fick jag detta till svar. Jag har nära vänner som haft svårt att få barn och som gjort IVF två gånger och fått två barn med autim och neutrologiska problem och därför frågade jag och fick till svar att risken var något högre. Jag är ingen expert, men det är den erfarenhet och den info jag fått. Som sagt så sa hon inte hur pass mycket större risken är, den kanske är minimal (eller så är hon inte uppdaterad om ny forskning) Men det är den infon jag gått efter.

  • GästKajsa

    Hej! Jag har också hört via barnmorska och läkare under grundutredning att IVF har vissa risker, förvisso inte så höga risker men ändå statistiska skillnader över tid. Dessa risker skulle vara ökad risk för utomkveds, någonliten större risk för missfall samt viss högre förekomst av vissa missbildningar. Kan det vara så att statistiken är svår för forskarna att tyda eftersom bland "ivf-barnen" finns det det en högre förekomst av olika avvikelser hos föräldrarna (tex högre förekomst av kromosonavvikelser och högre genomsnittsålder jämfört med föräldrar som ej behövt assisterad befruktning). Jag menar att det kanske är svårt att veta vad som är vad i resultaten då urvalen inte är helt identiska? Frågade om detta och fick till svar att så kunde det kanske vara i de flesta avseenden förutom just den något höjda risken för utomkveds (där själva återinförandet inte är helt likt äggets och spermiens normala resa). /K

  • Augustibarn

    första barnen första heminsem


    har bim på tisdag nu om jag är gravid är det också första heminsem försöket...

    lycka till till er :)

  • Skrakan

    Vi plussade på färskförsöket IVF 2. Hade gjort fyra inseminationer, ett ET och ett FET innan. Nu är vi i vecka 10 och håller tummarna

  • hjalmis

    Just nu väntar vi på ägglossning då blir det första försöket med inseminationSkrattande. Vi är bara rädda nu för att det ska inträffa på helgen då det är stängt på kliniken! Lördag morgon får man komma men söndag har dom helt stängt. Det vore så jävla tråkigt om man skulle missa denna ägglossningen och behöva vänta på nästa!!
    Det känns som att man inte har gjort så mycket annat än väntat!
    Tack för alla lyckönskningar!! Och jätte roligt för alla som plussat!
    kram

  • Augustibarn
    hjalmis skrev 2014-05-14 16:05:25 följande:
    Just nu väntar vi på ägglossning då blir det första försöket med insemination. Vi är bara rädda nu för att det ska inträffa på helgen då det är stängt på kliniken! Lördag morgon får man komma men söndag har dom helt stängt. Det vore så jävla tråkigt om man skulle missa denna ägglossningen och behöva vänta på nästa!!
    Det känns som att man inte har gjort så mycket annat än väntat!
    Tack för alla lyckönskningar!! Och jätte roligt för alla som plussat!
    kram

    lycka till och hoppas den kommer på lördag :)
  • Körsbär

    Med första barnet så plussade vi på vårt första Ivf försök
    När det var dags för syskonförsök så blev jag gravid på första försöker (frysåterföring) men fick ett tidigt missfall.
    Nu är jag gravid igen på första försöket efter vår andra Ivf :)

  • Tokan84

    Hej! Jag plussade imorse, 3 dagar efter beräknad mens (dag 17 efter ÄL/insem). Det var vårt nionde insemineringsförsök! Och första gången det har blivit utebliven mens/ pos test. Vi hade tänkt gå över till ivf efter försök nr 10 men nu kan det se ut som att vi slipper det Glad

  • Kårazon

    Hej!

    Vi gjorde sex inseminationer innan vi gick över till IVF. På andra IVF-försöket satte vi in två färska embryon & det resulterade i tvåäggstvillingar BabyBaby. BF i juni 2015!

  • Yes82

    Hej!

    Som jag förstår det får man sex insem-försök, och ett ivf-försök motsvarar två inseminationer. Ni som fortsätter upp till nio försök, är det till "självkostnadspris" då och vad kostar det? I Stockholms län.

  • Yes82

    Samt vilka regler gäller för syskonförsök? Får man då sex nya försök via landstinget? Det är samma person som ska bära båda.

  • Ciconiidae

    Jag plussade på andra försöket med insemination.

    Jag vet inte om det spelade ngn roll i sammanhanget, men jag hade försökt optimera chanserna för mig:

    - jag hade fastat 6 dgr (Ledins fastepaket), två månader innan för att rena kroppen

    - jag drack inte alkohol och rökte inte

    - hade försökt träna regelbundet samt hade gått ner till ett normalt bmi

    - åt folsyra och försökte tänka på att äta mkt grönsaker, ekologiskt och på andra sätt hälsosamt.

  • Tokan84
    Yes82 skrev 2015-02-07 15:37:06 följande:

    Hej!

    Som jag förstår det får man sex insem-försök, och ett ivf-försök motsvarar två inseminationer. Ni som fortsätter upp till nio försök, är det till "självkostnadspris" då och vad kostar det? I Stockholms län.


    Hej!

    Vi gjorde detta privat, på en klinik i Oslo (där vi bor). Vi stod i kö till att göra det statligt via Rikshospitalet här i stan, men det tog lite för lång tid att ens komma igång, så vi valde denna vägen istället. Vet inte hur många försök på inseminering man får statligt här, innan man går över på IVF men det är 3 ägguttag som är max, tror jag. Och fler insättningar beroende på hur många ägg man får på frys, om det inte funkar med färskförsök, alltså. 

    Här i Norge betalade vi strax under 8000 per inseminering, i tillägg betalar vi för sperma som man köper själv (vår klinik jobbar med European Spermbank i Danmark). Den kostar cirka 5000 per dos, inräknat frakt och bevaring, "barnrätt" etc.. Kliniken låter en själv bestämma hur många insemineringsförsök en vill ha, innan IVF provas.
    Jag som ville bli gravid hade inga "fel" påvisade och eftersom jag ville undvika hormoner, sprutor och komplicerade ingrepp så gott det gick bestämde vi oss för fem nya insemineringsförsök när den första batchen på 5 doser inte gav resultat. Efter det hade vi nog gått över till IVF. 

    Jag är medveten om att de flesta inte bor i Norge så detta är kanske inte relevant för så väldigt många, men tänkte jag lika gärna kunde dela med mig när frågan kom upp :)
  • Hannahelena88

    Gjorde insemination den 30 januari, frugan skulle fått mens i fredags/lördags men ingen

    Mens i sikte, dock visade tester negativt ikväll :((

  • Hanna333

    Vi har gjort 4 inseminationer, 3 IVF-försök samt massa försök själva med två olika privata donatorer. Sammanlagt har vi hållit på i tre år.. Dock inte det minsta lilla plus på någon sticka ???? Kämpar vidare och ger aldrig upp!

Svar på tråden Hur många inseminations- / IVF försök tog det för er innan + ?