• elieelie78

Mascara på 5 åring!!??

Hejsan! Jag arbetar på ett dagis norr om stan.Ett underbart yrke och underbara barn. Men har ett problem som jag skulle vilja ha åsikter om. Jag har en härlig skara barn som jag är fröken åt. Men har under en lång tid reagerat på att en flicka (5år)som verkar ha konstiga hemma förhållanden. Hon bor varannan vecka hos mamman och pappan. Det som är skrämmande är att det verkar se så olika ut i uppfostran varannan vecka hos den här tjejen. Veckorna hon bor hos sin pappa är hon mer mogen, självsäker, ser vårdad ut i hår och normala dagis kläder. Veckorna hon är hos sin mamma har hon ofta nån typ av maskerad kläder eller rätt begagnade små kläder. Ovårdat hår med tover. Problemet är att hon kissar i trosan dom veckorna hon är hos sin mamma. Något vi har märkt på avdelningen. Vi har pratat lite mellan oss som jobbar med henne att det är sån skillnad varannan vecka. Men nu har det blivit ett problem bland hennes vänner på dagis. Dom retar henne för hur hennes lugg ser ut. Att hon har konstiga kläder. Och i månads så hade hennes mamma sminkat henne med mascara! Och dagen efter hade hon sovit med maskaran att hon va helt svart under ögonen. Så den här veckan har hon blivit retad för sina maskeradkläder, en sneklippt lugg och maskaran. Jag tycker så synd om henne. Hjälp mig, va tycker ni föräldrar. Ska jag prata med den här mamman? Vi fröknar har diskuterat att vi snart måste göra nått. Men att den här mamman verkar väldigt udda och kanske inte förstår? Kanske införa sminkförbud och vanlig klädsel så hon inte ska behöva höra från andra barnen att hon ser konstig ut? Snälla tips...

• Svar på tråden Mascara på 5 åring!!??
  • vad ska man heta

Har inte ni skyldighet att göra en orosanmälan? Har inte det funnits i era tankar när ni sitter där o babblar???

• Tow2Mater

Jobbar ni inte med att man inte retas i dagisgruppen, oavsett vad det handlar om? (Losningen är inte att få foräldrar att klä sina barn lika som alla andra.)

• elieelie78

Det är precis det vi har babblat om. Jag är relativt ny på avdelningen. Men dom som har haft henne förut har pratat med mamman om kissproblemen. Dom här sätta på maskeradkläder började i sommras. Sen har det gradvis blivit konstigare med maskara och klippa lugg ned kökssax dykt upp mer på senaste. Att måla en femåring med maskara och låta henne sova med det tycker jag var gränsen.

• pollydolly

Stackars barn! Det låter som att mamman låter sin 5-åriga dotter göra som hon vill under mammans vecka. ..

• elieelie78

Precis mamman till flickan låter henne göra vad hon vill. Jag tycker det ska va förbud av utklädningskläder, mascara, läppglans osv. Klart alla ska barn ska behandla varandra lika. Säger åt dom dagligen att retas. Men skulle jag klä ut mitt barn som gb gubben skulle jag inte bli förvånad om dagis fröknarna sa till. Jag tycker ett förbud och låta barnen sminka sig när dom e vuxna. Olika åsikter, kul. En tycker anmäla, en att man ska lära barnen att acceptera att hon e utklädd och sminkad.Och en såg verkligen vilken personlighetstyp mamman är.

• elieelie78

Förlåt mina stavfel.

• Tow2Mater
    elieelie78 skrev 2014-02-19 02:07:36 följande:
    Förlåt mina stavfel.
    "Säger åt dom dagligen att retas"?

• kenneth56svedala

tkr inte att det är fel att så små barn använder maskara. kan ni bevisa att det e mamman som satt på henne maskaran? även pojkar klär ut sig när dom e i den åldern. vissa pojkar klär ut sig till flickor för att de e roligt.
    det enda ni har som ni kan va oroliga över e detta med kissandet, tovorna i håret, för små kläder och era barn som MOBBAS.

vissa mammor kan ha diagnoser av olika slag som gör att de inte riktigt hänger med i hur allt ska vara.
    alla kvinnor som vill skaffa barn kan göra det hur enkelt som helst, men ifall de e lämpade som föräldrar e en annan fråga

• elieelie78

Jag skrev ursäkta mina stavfel. Att inte retas såklart. Maskeradkläder innebär prinsessklänning med handskar,krona, ringar klackskor. Halloweenkläder med utsmyckningar som gör att det blir svårt att leka i. Kan fastna i saker osv. Långa olika typer av klänningar med olika teman. Jag tycker iallafall det ska finnas en gräns på vad som är lämpligt på ett dagis. Smink tror jag finns regler på i vissa skolor. Borde va det på dagis till föräldrar som inte har sunt förnuft.

Svar på tråden Mascara på 5 åring!!??